kapell P&H Sirius

Hej! Paddlar sedan sex år en P&H Sirius, gillar den verkligen utom en sak: Jag hittar trots ivrigt provande inte något kapell som tätar. Stänk uppifrån och framifrån går bra, men vågor från sidan och bakifrån kryper upp och in under kapellet och ner i sittbrunnen. Jag har uteslutande prövat neoprenkapell, har sytt om och även sytt helt eget efter sittbrunnens kontur men nej. Har penslat Latex på undersidan. Inte tätt. Har prövat Reeds måttsydda till Sirius. Nix, fortfarande inte tätt. Hade ett tag en tunn list på sittbrunnssargen, för att ge en större och rundare yta för kapellet att täta mot. Fungerade inte, har tagit bort den nu. Nu har jag börjat diskutera med P&H som inte vill kännas vid problemet, men som i alla fall svarat på mail så vi har en kontakt etablerad. De har skickat ett kapell som påstods vara perfekt till Sirius. Perfekt kanske, men inte torrt.

Finns det fler än jag med samma problem? Ja, det gör det, några till vet jag om men säkert finns det fler. Har du en lösning? Eller letar du efter en? Hör av dig till mig! OBS dock att detta endast gäller Sirius med nyckelhåls-sittbrunn, tidigare varianter (S, M och L) verkar inte ha detta problem, och har säkert lösningar som inte är så intressanta för oss blöta stackare...

Hör av er till mig på boel.olin@telia.com
 
Är du helt säker på att vattnet kommer in mellan kapell och sarg. En del sätter kapellet utanpå flytvästen med förödande resultat men även utan sådana missar kan det läcka mellan kropp och kapell.
 
Det finns bara ett alternativ! Ett tight neoprenkapell. Jag paddlade en Sirius med mitt neoprenkapell som jag har till min forskajak. och badade mycket med kajaken. Helt tort trots massa rollar. och det kapellet satt inte jättetight.
 
Out of the box?

Är det kapellet som läcker? Jag har stött på kajaker som läckt mellan sittbrunnskant och däck. Kan också vara något lurit med undersidan på sittbrunnskanten, känn efter så att det inte är något jox där som "öppnar upp" lite i tätningen mellan kapell o sittbrunn.

Mina neoprenkapell har varit "rimligt" täta, oftast klart tillräckligt eller rentav förvänande täta.
 
Borde

inte vara något problem. Tror att du antingen har en sittbrunnssarg som inte är tätt fastplastad i däcket eller ett läckage någonstans i kapellet eller mellan kapell och midja.
Bottnar shockcorden på neoprenkapellet längst in under sittbrunnssargen?

Var läcker det om du sätter på ett transportkapell och låter vattnet rinna ur sittbrunnen med någon liter vatten i sittbrunnen och kajaken upp och nedvänd?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
friluftaren Pumphål kapell Paddling allmänt 5
Nicksonas kapell till en Melker Väderö? Paddling allmänt 2
friluftaren Vattentätt kapell? Paddling allmänt 13
puckelsnook Kapell med större midja. Är det måttbeställt som gäller? Paddling allmänt 6
PetNor Kapell från "Kayak Sport" Paddling allmänt 6
annelie.bottne Kapell till kajak med stor sittbrunn Paddling allmänt 6
PEUN Kapell till Capella Paddling allmänt 0
Spinspider Kapell - neopren eller nylon? Paddling allmänt 17
Spinspider Kapell för Prijon Paddling allmänt 2
Skattletaren Kajak kapell Paddling allmänt 4
revco8 laga läckande kapell? Paddling allmänt 9
taegu Kapell Paddling allmänt 4
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
TomasCollin Hur vattentät är ett kapell mot sargkanten i en kajak? Paddling allmänt 15
manlan Kapell sluter inte tätt Paddling allmänt 17
Majsan43 Skall en 7-åring kapell i kajak Paddling allmänt 3
bogart sy kapell? Paddling allmänt 16
gnolen Vilket kapell?? Paddling allmänt 10
Iguanodon Köp av kapell Paddling allmänt 7
aurba Kapell Paddling allmänt 6
jjjjy66 Kapell till Mari 4? Paddling allmänt 1
knatte Sittbrunns kapell vattentäta? Paddling allmänt 1
kajakmicke Mer läckande kapell... Paddling allmänt 5
storfiskarn? Läckande kapell! Paddling allmänt 2
soarus Bra kapell till point- 65 Paddling allmänt 4
Fischer Kapell till VKV Off-Shore/Elite samt vinterhandskar Paddling allmänt 11
Hutt Varning-Kanuk kapell Paddling allmänt 0
pby Läckande kapell Paddling allmänt 1
svenake söker: kapell till Klepper 2-mans 70-tal Paddling allmänt 0
svenake söker: kapell till Klepper 2-man 70-tal Paddling allmänt 1
morre HEJ JAG SÖKER EFTER NEOPREN TILL ETT KAPELL Paddling allmänt 1
Hellmansö Kapell i Gore-Tex? Paddling allmänt 1
calypso63 Kajaksport kapell som går sönder......... Paddling allmänt 1
larz Är det obligatoriskt med kapell? Paddling allmänt 4
jaketoad Kapell Paddling allmänt 0
mielo Kapell med blixtlås...? Paddling allmänt 0
XLF Kapell Paddling allmänt 5
Läckande kapell Paddling allmänt 2
Kapell Paddling allmänt 0
eriol067 Skrovform Sirius - Reval Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.