• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

KAP-Arctic, brinner för evigt?

Någon som har en KAP-Arctic brännare som inte fungerat?
Kört på denna brännare något år nu och den har aldrig falerat. Såg nyligt att reglernålen gått av vid ett tidigare tillfälle, men köket tuffar på precis som vanligt?

Kan det vara bränsleflaskan som ev. kommer att bli mitt köks svaga länk?
 
KAP

Jag hoppas du menar rensnålen...
Annars fattar jag inte hur det kan fungera!

Med lite regelbunden skötsel har mitt arctic funkat i snart 10 år så för evigt är väl och ta i men länge funkar det nog!
 
ema; sa:
Kan det vara bränsleflaskan som ev. kommer att bli mitt köks svaga länk?

Ja, kap-brännaren brukar gå fint med lite underhåll då och då, men sigg-flaskan är inte bra. Jag använder optimus eller primus flaska istället. MSR lär också funka.

J
 
Det enda man kan vara säker på är att det kommer att gå sönder till sist! Ett multibränsle kök har ju alltid fler ställen som kan fallera (än tex gas och sprit-kök), så man bör ju i alla fall kunna laga det som man rimligen kan laga själv (reservdelssats). Lödningar och annat (det lär väl även KAP ha?) kan man ju inte fixa själv, i alla fall inte ute i fält.
Erfarenheten från Optimus och andra fotogenkökstillverkare visar ju att de mest robusta modellerna kan hålla mycket länge, men det är inte samma sak som för alltid.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.