Kanotbutiken

precis..

vi hade en lokal handlare som sålde 4-hjulingar av finaste märke till fantastiska priser, fullservericeavtal och rubbet, folk från hela sverige valfärdade tills hans lagård för att köpa maskiner.. övriga handlare i Sverige gick ihop och krävde av generalagenten att vår lokala handlare skulle stoppas att köpa maskiner vilket skedde..

Exemplen är tyvärr inte svåra att hitta. Och effekten tyvärr färre stora aktörer med homogen prissättning. Konsumenten förlorar, för ingen tror väl att man sätter lägre priser på detta sätt?

kontentan är att att prisbilden anpassas efter förutsättningarna, dom andra handlarna är inga skojare för att dom har dyrare lokaler men dom skall inte ha rätt att försätta en annan handlare med enklare lokaler i konkurs.. det kan bli fel åt bägge hållen..

dom stora elektronikjättarna har egen märkning av sina vitvaror för att komma undan prisgaranti, bluff o båg? jag vet inte så noga, konsumenterna blir mer och mer medvetna, jag tror att det är farligt att tro att individen är korkad bara för att grupen beteer sig som en flock får..

Just detta gjorde mig rätt så "irriterad" senast vi böt vitvaror. Det var ganska snabbt konstaterat att samma prylar förekom med olika etiketter hos de olika bolagen, t o m tillverkare angav på hemsidan att XYZ 123e var en specialmodell av XYZ123 enbart för AvochPå eller strömdvärgen. Eftersom prisgarantins enda uppgift är att få tveksamma kunder att handla utan att jämföra priset i förväg, eftersom man i efterskott tror att man kan få ersättning, och det verkligen bara är uppmärkningen som skiljer så är det här något som jag mycket hellre skulle kalla oseriöst, eventuellt bedrägligt, än att butiker sätter olika priser på samma varor. Eftersom hela branschen sysslar med det så är en liknelse med karteller occh prissamarbete kanske inte obefogad.

Mikael
 
Det är därför jag avskyr att handla hos stora kedjor, typ utomhusskvadronen, strömdvärgen, mellanidrott och de andra. Om man kollar runt i sin by så ser man ju att typ 99% av alla handlare är anslutna till någon större kedja (som i sin tur ingår i någon stor företagsgrupp) och därmed har någorlunda styrd prissättning, den fria marknaden som det brukar heta är ju typ satt ur spel. Fast egentligen spelar det kanske inte så stor roll, jag tycker oftast inte om det de saluför ändå. Men frågan är om någon kan kallas seriös? Undantag fjällsport, veloform, willes sport osv.


Mat är en annan femma. Icas, willys, eldorado och de andra görs ju alla axfood ändå (nej, jag gillar inte axfood, jag försöker att köpa hyfsat lokalt, direkt från bonden, speciellt lamm, men det är svårt!).
 
den här var kul!

Har läst tråden från början till slut. Jösses.....

Oskäligt dyrt står det på många ställen. Kraftigt påslag kan jag hålla med om OM DOM HAR KÖPT DEN FRÅN BILTEMA. Observera att kajakbutiken kan ha köpt den från fabrik och ha ett lägre påslag än BILTEMA i detta fall blir ju BILTEMA oseriös.

Om BILTEMA köper 1000 och kajakbutiken köper 10 så kommer frakten att bli dyr för KAJAKBUTIKEN. Nu kanske KAJAKBUTIKEN byter leverantör till BILTEMA och kan sänka priset men samtidigt öka vinsten, vad vet jag.

Men eftersom det är påslaget som gör butiker oseriösa så måste jag meddela att ni absolut inte skall köpa från kajak och fritid i oxelesund dom säljer nämligen IKEA bärpåse för 20 kr, den kostar ju bara 5 på IKEA. Ett påslag på 400% det måste vara den mest oseriösa butiken i Sverige eller hur!

/Janne
 
kajak & fritid i oxelesund

det var ett stort påslag. men är det verkligen detta som gör hela företaget oseriöst?
vad kostar det för dom att åka till ikea och köpa in påsen och vad kostar det för en paddlare som är i butiken och ska ut på vattnet och har glömt sin påse hemma att åka till ikea eller hem och fixa en ny?
båda tjänar troligen på att den dyra påsen erbjuds till försäljning på platsen. jag tycker att det visar på en bra kundservice
 
Butiker

Nej i min värld är inte en butik oseriös pga påslag. Butiken blir dyr, det är allt.
En butik med låga priser blir billig (ex Dustin, som är oseriös enligt mig)

Har själv köpt kajak där (kajak och fritid) men eftersom personen som började tråden tyckte att en butik var oseriös på grund av påslaget på kanotvagnen (därav tråden) så ville jag bespara honom resan ner till Oxelesund.

För övrigt så köpte jag kajaken på hösten så jag har haft hela vintern på mig att stana vid IKEA. Väl där inser man att 100:- för motsvarande påse på kajak och fritid hade varit billigt...........urk för mycket folk. Men nu har jag lärt mig att gå in via kassorna, ta batterierna och ljusen samt betala. Tillbaka vid bilen på 10 minuter.

/Janne
 
Men nu har jag lärt mig att gå in via kassorna, ta batterierna och ljusen samt betala. Tillbaka vid bilen på 10 minuter.

/Janne

Välkommen till Klubben, jag brukar göra som du handla ett par enskilda varor men ljusen brukar jag inte köpa.
IKEA har en utmärkt hemsida där man kan se vad de har i lager på respektive varuhus, så det blir naturligt att man går rakt på det man vill ha och de flesta varorna finns ju i hämtlagret.

Vi är säkert många som vill handla effektivt och inte tvingas motionera runt en snitslad bana i IKEAs köplada.

Thure
 
Har läst det mesta av denna tråden, (orkade inte läsa riktigt hela). Kan tillägga att jag sökte på baltic paddlarväst och just denna butik, Kanotbutiken, var billigast av alla butiker ( på pricerunner på just denna flytväst). Deras sortiment i övrigt verkar vara i klenaste laget, jag menar alltså att dom har väldigt få produkter men jag skall i alla fall pröva att beställa några flytvästar från dom så får vi se om dom är seriösa eller inte.
/Gustav
 
biltema!!!

Jag var in på bil tema o fråga hur det var med vagnen i fråga , o fick följande svar "våran vagn har tunnare fälgar o ett biligare/sämre däck så därför får biltemas vagn inte ha mer vikt än 80 kg !!!
 
Envar som rullat bruk med skottkärra vet att det är skillnad på hjul och hjul, mycket mer än märkning och pris nämligen egenskaper.....och pris.
Att bedöma ett företag utan att handlat från dem på en sedd produkt säger mer om bedömaren än denne avsåg....tyvärr.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.