Kanotbryggans som förstagångsval?

Jag vore tacksam för kommentarer om hur Kanotbryggans Arctic lämpar sig för nybörjare.
Är det någon fördel med skädda kontra roder som nybörjare?
 
Arctic

Hej!
Jag har inte så mycket att komma med eftersom jag inte testat den. Men använd "Utsidans" sökfunktion så kommer du att hitta en del synpunkter om Arctic.
Personligen tror jag att den är ett väldigt bra val om man vill ha en kajak utan roder. ( Enda minus är att packluckan i aktern är liten. ) Som nybörjare ska man nog inte vara överdrivet försiktig, bara se till att undvika de extremaste kajakerna = de mest "racinginriktade".
Skädda eller roder är en smaksak, men väljer man skädda blir kajakvalet viktigare - här gäller det att hitta en kajak som verkligen är konstruerad för att kunna hanteras med skädda! D.v.s viktigare med ordentlig provpaddling i olika väder om man ska använda skädda! Men enligt de synpunkter jag har hört om Arctic så går den utmärkt med skädda!!
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.