Kanadensare ur ett stycke

Hej, vet att forumet heter bygga egen kajak, så ni får uräkta att jag postar om kanadensare här.

Såg en rätt inspirerande film här om veckan om hur dom lever i den ryska taigan. Där gjorde dom bland annat sin egen kanadensare genom att gröpa ur en stock, värma den, böja ut sidorna osv.
Jag blev väldigt inspirerad av det och sugen på att göra en själv. Men vet inte riktigt var jag ska börja. FInns det instruktioner eller någon bok om hur man går till väga?
Även kajakbygge på liknande sett är av intresse.
 
Hej, vet att forumet heter bygga egen kajak, så ni får uräkta att jag postar om kanadensare här....

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig men tar tillfället i akt att klaga lite på Utsidan som tror att det bara finns kajaker nuförtiden :)

Om det inte är just en urholkad trädstam du är ute efter så finns det bättre metoder för självbyggen. Woodstrip eller stich-n-glue men antagligen är det inte det du frågar efter.
 
Per: Håller med om att det borde finnas kanotbyggesforum. Är medveten om att det finns andra metoder men jag är mer intresserad av själva bygget än att ha en kanot. Eftersom jag bor vid havet har jag ingen större använding för en kanadensare utan använder snarare kajak för transport, och då föredrar jag en glasfiber tills vidare.

Tack för filmen Kvarnträsk. Pratar ingen finska trots att jag är från Finland, men man ser tydligt vad dom gör. Jag kommer antagligen sätta igång med projektet först till hösten men vill vara ute i god tid ifall något moment kräver lång väntetid. Länken hjälpte mig också lite att se vad det är jag ska googla på så nu käns det som jag är på rätt spår.
 
Jag förstod att det var herzogs happy people du sett, där använde man väl korta sotade pluggar för att hålla koll på tjockleken på borden? Finnarna körde på gehör tydligen :)
Tänk vad mycket kunskap som gått förlorad, undrar vad de använde för virke till spanten?
 
Många småbåtar i skinn m fl skrovmaterial brukade samma spantmaterial som vad man lokalt brukade till pilbågar. En, ask, rosenbuskar etc.
 
Vikingeskibsmuseet i Roskilde

Min absoluta rekommendation är att dra kosan mot Roskilde i Danmark. Inte för att dricka öl i ett lerigt tält på festival, utan för att besöka Vikingeskibsmuseet nere vid fjorden. De får nog räknas som nordiskt centrum för rekonstruering av historiska träbåtar. Och de har byggt utspända stockbåtar.

http://www.vikingeskibsmuseet.dk/udstillinger/tidligere-udstillinger/den-udspaendte-traebaad/

Beskrivning av byggprocessen steg för steg på tre olika båtar från olika århundrade. Passa på att prata med byggarna. De är riktiga eldsjälar och har inget emot att prata träbåtar med andra entusiaster.

Urholkade själv en furustock som barn, men spände aldrig ut sidorna. Med utriggare var den fullt paddelbar.

Vad jag vet används metoden fortfarande i Sydamerika. Venezuela. Där finns säkert också en del kunnande att ta tillvara, om man kan sin spanska.
 
Senast ändrad:
Jag kan inte mkt om kanoter/kajaker eller båtar men tänkte dela med mig av ett par bilder.

Urholkad men inte spänt ut sidorna tänker jag. Bilderna är tagna i oktober 2009 i Salima vid Malawisjön i landet Malawi (sydöstra Afrika) . Under en sex månaders vistelse var denna lilla strand en liten oas bland mig och några vänner. Pojken på bilden smög runt i buskarna men jag lyckades locka fram honom vid ett tillfälle. Båten var typisk i hela Malawi.
 

Bilagor

  • Båt1.jpg
    Båt1.jpg
    68.4 KB · Visningar: 1,560
  • Båt2.jpg
    Båt2.jpg
    68.6 KB · Visningar: 1,684
Tack för länken anders! Bra beskrivningar med fina bilder! Kanske håller dom som grund när jag gär det. Finns tydligen ett ställe i estland också som har workshops. Ska se om det finns möjlighet att fara dit.

Silenhag det var fina inspirerande biler. Kanske bättre att inte spänna ut sidorna i en havsfarkost. Tar in mindre vatten från vågorna.
 
The Canoe

I John Jennings bok "The CANOE a living tradition finns ett helt kapitel om dessa kanoter. En hel del byggbilder. På en av bokens sista sidor finns en lista om lämplig läsning (sid 262). Har också läst en bok om undervattensarkeologin kring Östersjön, men har tyvärr hunnit glömma den exakta titeln. Där finns en del intressanta fyndbeskrivningar . Söker du på ordet "dogouts" lär du hitta mer material. Tänker du dig Vikingaskipsmuseet under sommarsemestern tror jag det är klokt att skicka ett mejl i förväg - det är helt enkelt för mycket folk för mer omfattande spontanprat.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.