Kanada -> Mexico

Hallå cyklister!

Jag har länge varit sugen på att korsa USA på cykel.
Tanken var från början att starta i Vancouver och följa pacific coast söderut.
Men jag vill se mer av USA än endast västkusten, så jag funderar på att skippa Oregon och ist cykla österut efter Washington, för att tillslut hamna i Colorado.
Hur jag cyklar efter Colorado behöver jag inte tänka på än.

Det jag letar efter är alltså tips på resväg och delmål mellan Washington och Colorado.
Jag är inte så mycket för att festa i storstäder eller steka på nån strand.
Det som tilltalar mig mest är att få möjligheten att utmana mig själv, bestiga berg(som ej kräver klätterutrustning), vandra i nationalparker för att se mäktiga naturliga fenomen, träffa lokals, röka gräs och bara ta det allmänt chill när jag inte sitter på cykeln.
Gärna arbeta på någon farm några dagar åt gången i utbyte mot mat/sovrum om den möjligheten finns.

Jag har precis avslutat en eftergymnasial utbildning, har gjort mig av med lägenhet, inget jobb som väntar osv.

Har köpt en Surly LHT 26", Nice racks, Ortlieb back/front roller plus.
Tält, gaskök och annan camping utrustning har jag sen tidigare, dock långt ifrån de lättaste varianterna.

Bokar flyg så fort jag fått ihop allt jag behöver.

Det kommer mycket säkert fler frågor inom kort men alla tips och idéer från eran sida är välkomna!

/Jasp
 
Mellan Washington state och Colorado kan man bl.a. passera Yellowstone och Grand Tetons nationalparker, rekommenderas! I Washington state hade jag nog viljat ta en tur ut på Olympiska halvön, kanske upp på Mt Rainier och/eller till Mt St Helens. Oregon lär ha mycket fint att erbjuda så kanske lite trist att skippa helt även om du ska mest österut. Du kanske i alla fall kan cykla igenom Columbia River Gorge på Oregonsidan förbi Multnomah Falls, m.m...

Jag antar att det är under sommarhalvåret som du planerar att utföra din tur för annars behöver du tänka på att vägarna i Yellowstone, höga bergspass, m.m. stänger för vintern. Genom Wyoming misstänker jag (har bara åkt bil igenom) att det kan vara ganska blåsigt och utsatt att cykla eftersom det är väldigt öppet och högt upp. Det finns en dålig vits som går ungefär så här: What's the state tree of Wyoming? The telephone pole!

Colorado har också mycket att se men det kan nog vara jobbigt att cykla igenom bergstrakterna. Åkte bil på Trail Ridge Road genom Rocky Mountains National Park och där var rysligt fint. Kanske inte riktigt lika roligt med cykel om du inte är väldigt vältränad. Trafiksäkerheten kan nog vara något att tänka lite extra på också, i synnerhet på krokiga bergsvägar då trafiken kan vara tät och amerikaner ofta inte är så vana vid cyklister.

När det gäller inhalerande av rök från förbrända cannabisprodukter; tänk på att det inte är alla delstater som har legaliserat detta...
 
Planera rutten efter de röda och blå prickarna - så kommer du få se vacker natur till dina ögon blöder. http://en.wikipedia.org/wiki/National_Scenic_Byway Finns som du ser många i Oregon/washington och många i Colorado men färre i Wyoming och Nevada. Jag skulle nog ha cyklat zick-zack i oregon/washington och sen genom Idaho någonstans i mitten/norr och sen söderut i östra Idaho. In till Utah och Colorado. Och efter Colorado in till Utah igen, i söder. Och bort till Zion NP.

Välj väg noga, det är en av världens farligaste länder att cykla i!

Nja... med långt över 300 miljoner invånare så är det klart att mycket skit händer. Och såklart finns det väl en del förorter som man kan hoppa över kanske, annars behöver man inte oroa sig. Det jag minns bäst från USA är de extremt vänliga människorna.
 
Tack för många snabba svar!

Välj väg noga, det är en av världens farligaste länder att cykla i!

Jag är väl medveten om att USA är ett av världens mest våldsamma och brutala länder.
En av de största anledningarna varför jag vill åka dit är för att höra vad folket som bor där tycker om sitt land.


Min plan är att jag ska vara ute och trampa senast om en månad.

Det verkar inte finnas någon brist på delmål i Washington & Oregon, ser att jag har en hel del att läsa på och avväga.
För tillfället lutar det mest åt Lars alternativ.
Mycket möjligt att jag börjar med olympiska halvön. Jag har varit på vancouver island tidigare och undrat hur det ser ut på "andra sidan"

Great sand dunes var inte vad jag trodde Colorado skulle se ut som :/ måste se

Jag har inte hunnit räkna så mycket på km och dagar än, men tror ni att det är möjligt att genomföra en sån här tur på 3 månader(ESTA) utan att behöva stressa onödigt mycket?

Jag cyklar mycket till vardags och har tidigare cyklat 90km på 10dagar i Sverige med en mycket sämre cykel.

Tack igen för all hjälp! Det uppskattas verkligen

/Jasp
 
Farligt???

Välj väg noga, det är en av världens farligaste länder att cykla i!
Vet inte vad du grundar ditt påstående på.

Min erfarenhet efter att förra året cyklat Vancouver - San Diego utefter Stilla Havs kusten är precis tvärtom. Man möter hela tiden hjälpsamma vänliga och trevliga människor. Många cyklister efter sträckan, trevliga kvällar på campingplatserna.
 
Vet inte vad du grundar ditt påstående på.

Min erfarenhet efter att förra året cyklat Vancouver - San Diego utefter Stilla Havs kusten är precis tvärtom. Man möter hela tiden hjälpsamma vänliga och trevliga människor. Många cyklister efter sträckan, trevliga kvällar på campingplatserna.

Ja, jag håller med. USA har en konstig inverkan på många människor. De verkar tro att det finns en korrelation mellan deras (brutala, avskyvärda) utrikespolitik, och vad man som turist kan tänkas att råka ut för. USA är ett fantastiskt land att cykla med väldigt varma människor. Jag ska dit igen inom de närmaste åren! Att cykla genom USA är inte farligt på samma sätt som det inte är farligt för en jänkare att cykla genom Sverige, trots våra förortskravaller, ständiga värdetransportrån, upprepade ministermord, militärer som massmördar på fyllan, kriminella som skjuter ner folk i krogköer. Sådana händelser har knappast något med att rulla fram på en hoj uppe i Härjedalen en vacker sommarkväll att göra. Eller längs en skogsväg i Oregon för den delen. Kör på bara!
 
Vet inte vad du grundar ditt påstående på.

Min erfarenhet efter att förra året cyklat Vancouver - San Diego utefter Stilla Havs kusten är precis tvärtom. Man möter hela tiden hjälpsamma vänliga och trevliga människor. Många cyklister efter sträckan, trevliga kvällar på campingplatserna.


Jag grundar det på att det är mycket farlig trafik på många ställen, och att man som cyklist är extremt utsatt. Jag har inga som helst synpunkter på människorna.
 
Jag grundar det på att det är mycket farlig trafik på många ställen, och att man som cyklist är extremt utsatt. Jag har inga som helst synpunkter på människorna.

Precis som här i Sverige gäller det ju att välja väg med omdöme. Uttalar man sig om trafiken i USA utifrån sina bilisterfarenheter kanske man upplever verkligheten på det viset. Medan man ser verkligheten på ett annat sätt utifrån cyklisterfarenheter.

Det finns en stor cykelorganisation i USA som tar fram cykelkartor och cykelrutter http://www.adventurecycling.org. Här finns hur mycket som helst för den som vill planera turer i USA.
 
Jag grundar det på att det är mycket farlig trafik på många ställen, och att man som cyklist är extremt utsatt. Jag har inga som helst synpunkter på människorna.

Ok. Trafiken varierar nog en hel del beroende var man är (eller, klart den gör). I de stater där jag cyklat, Montana, Idaho, Nevada, Utah, pyttelite Arizona, och Kalifornien var det inga problem alls. Långt ifrån Medelhavsländernas hets, t ex Italien måste vara farligare än USA i så fall. :)
 
Flög till Vancouver igår. Bor hos några vänner i Squamish, BC som hämtade upp mig på flygplattsen.
Planerar att fixa gas, mat och lite annat jag kan behöva idag och sen börja cykla söderut efter sea to sky highway imorgon.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sam Borombon Mexico Långcykling 2
brinil Canada-Mexico Långcykling 8
Cykel Mexico-Panama Långcykling 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.