Kan man ha vandringsstavar?

Att träna eller inte träna....

Aminida; sa:
Text raderad

med det. Friluftsliv är väl också träning? Om man får lite extra träning är väl inte det nåt ont i det?

Text borttagen

Hm, öh, nja och nä. Finns inte ett uns träning i friluftsliv tycker jag. Motion kan jag väl tänka att man får, det var väl det du tänkte, men det får du så att säga ta. Bara att bita i det sura äpplet och ta det goda med det onda. :)

Vad det gäller fåniga kommentarer så är det bara att lära sig att leva med det. Det kommer alltid att finnas människor med svag identitetskänsla som skall hitta något att kommentera hos andra så att ingen ser deras egen svaghet och riskera degradering i flocken. Amatörpsykologen har talat. Ugh!

Läste på din hemsida att du sysslar med folkmusik. Har du inte fått en massa gliringar om det?

Peter
 
har också funderat på stavar...

Är 15 och har ockcå funderat på att börja gå med stavar, främst för motionens skull.
Men i mitt fall är det morsan som skrattar åt det... :)

Nä, var 'zvensk' (eller nå't) och köp stavarna!
 
Re: Att träna eller inte träna....

pal2; sa:
Hm, öh, nja och nä. Finns inte ett uns träning i friluftsliv tycker jag.
.....
Peter
I strongly disagree;-)

Bära, vandra, såga, hugga, borra, skyffla....Om man så bara glider omkring i terrängen får man träning, när varje steg som tas tas i olika vinklar, upp och ner, till skillnad mot en trottoar i stan där varje steg är nära nog identiskt. Att ro omkring och fiska, baxa upp båten på kobbar osv ger ju träning. Jag tycker friluftsliv ger mig bra allsidig träning. Är aldrig så hård i kroppen som efter en längre vandring. Dessutom nästan enda träning som är riktigt kul:)

Raskesven
 
Re: Re: Att träna eller inte träna....

Raskesven; sa:
Borttagen text

I strongly disagree;-)

Borttagen text

Raskesven

Är du säker på det? :) Du kanske definierar "träning" lite annorlunda än mig? Kom faktiskt på att jag skall träna i morgon, på vårat nya CAD-system.....

Peter
 
Fler fördelar

Hej!

Givetvis skall du använda stavar. Massor av bra fördelar har ju listats i alla inlägg ovan.

Jag har gått med två stavar de senaste åren och har märkt en annan stor fördel; man slipper svullnad i fingrar och trötthetskänsla/smärta i axlarna, eftersom cirkulationen blir bättre under axelremmarna.

Mvh
Bert
 
Re: Re: Re: Att träna eller inte träna....

pal2; sa:
Raskesven; sa:
Borttagen text

I strongly disagree;-)

Borttagen text

Raskesven

Är du säker på det? :) Du kanske definierar "träning" lite annorlunda än mig? Kom faktiskt på att jag skall träna i morgon, på vårat nya CAD-system.....

Peter
Min gyllene regel är att det aldrig ska få gå mer än max 3 månader mellan minst vecko-10-dygnsvandringar.

Mellan vandringar går det inte bara att sitta i soffan och avvakta till nästa vandring, med styrka och flås i någorlunda behåll:) Särskilt de längre turena sommartid på minst ett par veckor skulle bli olidliga i början, i synnerhet som jag baxar omkring med en kåta. Att såga grova stockar osv kräver också viss styrka.

Jag har sedan lumpen i början av 80-talet fortsatt träna lite, men kontinuerligt. Kör mina pass mellan vandringarna, men de handlar inte så mycket om att bygga upp som att bevara en viss lägsta grundnivå. "Toppar" med lite större intensitet när typ 5 veckor återstår till en vandring, och lägger ner några dar innan utresa;-) Det gäller då både styrka och flås.

Att träna hemmavid för att hålla en viss lägsta nivå och "toppa" lite mot slutet, därefter ta t.ex vandringar som fortsatt men rolig träning när man får jobba lite, är träning för mig. Vad är träning för dig?

Raskesven
 

avslutad210712

Gäst
Re: Fler fördelar

nidob49; sa:
Hej!

Givetvis skall du använda stavar. Massor av bra fördelar har ju listats i alla inlägg ovan.

Jag har gått med två stavar de senaste åren och har märkt en annan stor fördel; man slipper svullnad i fingrar och trötthetskänsla/smärta i axlarna, eftersom cirkulationen blir bättre under axelremmarna.

Mvh
Bert

För två år sedan fick jag en besvärlig muskelfästesinflammation (lååångt ord *L) i ena axeln som på ett års tid inte ville ge med sig trots träningsprogram från sjukgymnasten som jag följde till punkt o pricka *nåja*. Däremot blev det mycket bättre efter en vecka i fjällen där jag glatt svängde omkring med min Gandalf-stav så jag är helt övertygad att två stavar kan hjälpa till. Brukar dock byta hand till min stav så det ger nog en del effekt på cirkulationen också.
 
Är det träning att leva?

Raskesven; sa:
pal2; sa:
Hm, öh, nja och nä. Finns inte ett uns träning i friluftsliv tycker jag.
.....
Peter
I strongly disagree;-)

Bära, vandra, såga, hugga, borra, skyffla....Om man så bara glider omkring i terrängen får man träning, när varje steg som tas tas i olika vinklar, upp och ner, till skillnad mot en trottoar i stan där varje steg är nära nog identiskt.

Men vadå "träning"? Vad är det du tränar inför när du är ute i naturen? Vad är det du ska bli bättre på? Varför?

När jag cyklar till jobbet, åker slalomskidor, går i fjällen eller skottar snö är det bannemig inte "träning". Det är att leva.

Och när jag nån gång "tränar" är det för att kunna få ut mer av livet, eller för att kompensera att jag inte lever tillräckligt naturligt.
 
Re: Är det träning att leva?

Nordesjö; sa:
Raskesven; sa:
pal2; sa:
Hm, öh, nja och nä. Finns inte ett uns träning i friluftsliv tycker jag.
.....
Peter
I strongly disagree;-)

Bära, vandra, såga, hugga, borra, skyffla....Om man så bara glider omkring i terrängen får man träning, när varje steg som tas tas i olika vinklar, upp och ner, till skillnad mot en trottoar i stan där varje steg är nära nog identiskt.

Men vadå "träning"? Vad är det du tränar inför när du är ute i naturen? Vad är det du ska bli bättre på? Varför?

När jag cyklar till jobbet, åker slalomskidor, går i fjällen eller skottar snö är det bannemig inte "träning". Det är att leva.

Och när jag nån gång "tränar" är det för att kunna få ut mer av livet, eller för att kompensera att jag inte lever tillräckligt naturligt.
Tränar inför? Fysisk aktivitet ger mer träning än att sitta vid skrivbordet. Finns väl ingen motsägelse i att en aktivitet som man trivs med också ger träning? Träningen är i detta fall en bieffekt, men nog ger fysisk aktivitet träning, oavsett om man tycker det är att leva eller inte. När du cyklar och tycker att du lever ger det banne mig mer träning än när du sitter vid datorn.

Raskesven
 
Så härligt med dessa semantiska diskussioner,
man riktigt känenr blommornas doft och hör bäckens porlande
rakt genom dem.

Träning är en aktivitet som syftar bortom sig själv.
Vadnring gör det inte, för de flesta. Men den
kan ha en träningseffekt.

Se där- diskussionen faller platt till marken.
 
Träning är inget självändamål

Raskesven; sa:
När du cyklar och tycker att du lever ger det banne mig mer träning än när du sitter vid datorn.

Och när du äter en apelsin är det "träning" för att bli bättre på att tugga tuggummi? :)

Japp, precis som Peter säger handlar det om semantik. Men också om att fundera på vad som är hönan och vad som är ägget. "Träna" gör man för att cykla till jobbet/hugga ved/åka skidor/vandra. Inte tvärtom.

Jag reserverar mig alltså mot hela tankesättet att till exempel vedhuggning kan "ge träning". :)

Förresten får jag galet mycket träning av att sitta vid datorn. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
norgeklättraren Kan man dricka vattnet i norge? Fjällvandring 7
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Plindgren Hur tar man sig till preikestolen i norge? Fjällvandring 2
barlidenxc När kan man börja vandra i hemavan och norrut. Fjällvandring 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.