pysen78 vad har du för ny källa till att aluminium är ofarligt?
Eller har du redan mättat dig?
Vill gärna läsa din referenser.
Nu har ju Rasken svarat här ovan, men jag resonerar ungefär såhär:
Länge trodde man att Aluminiumkastruller var ofarligt, med förbehållet att man inte ska använda dem med syrliga matvaror.
Sen kom någon mindre studie som påvisade att det kunde finnas ett samband med Alzheimers. Under ett antal år skälvde vi alla i skorna, och började använda teflon belagda kärl.
Teorin om sambandet med Alzheimers har inte hållit vatten, och nu är vi tillbaka till grundinställningen att det inte är farligt med Aluminium. Omvänd bevisbörda tror jag inte på.
Däremot kan man ju notera att Teflon är -bevisat- farligt om man får i sig även små mängder genom att t.ex. torrkoka så det hamnar flagor i maten. Samt att tillverkningen av teflon i regel släpper ut en del tråkigheter i naturen.
Om man inte gillar att aluminium repar lätt osv, så rekommenderar jag hårdanodiserat. Repas inte lätt, och väger inte. Själv använder jag både Vanlig Alu, HA och RF, och tycker att allihop duger till det mesta. Äger även en del teflon, men siktar på att fasa ut. Titan vill jag inte betala för, men antar att det funkar det med.