Kan det funka med en reflektionsfilt under luftmadrassen för ökad värme?

Egentligen borde jag köpa en downmat för 2000 men så hittade jag en uppblåsbar luftmadrass på stadium som kostade nästan en tiondel och som tog väldigt liten plats.

Tyvärr, som så ofta, bedrar snålheten visheten då luftmadrassen helt saknar isolering så det blev bra kallt underifrån. Nu kom tanken att man lägger en reflekterande aluminiumfilt under luftmadrassen. Min teori är att kroppsvärmen värmer upp luften mellan mig och filten och där finns ju luftmadrassen, borde väl fungera eller vad tror ni?
 
Aluminiumfilten kommer inte att göra någon skillnad,fortfarande kallt.
Köp ett liggunderlag med slutna celler,EVA.Luftmadrassen på marken sen
liggunderlaget ovanpå.Bra komfort,varmt,billigt men tungt och klumpigt om man jämför
med Downmat,Therm-a-Rest.
 
Aluminiumfilten kommer inte att göra någon skillnad,fortfarande kallt.
Köp ett liggunderlag med slutna celler,EVA.Luftmadrassen på marken sen
liggunderlaget ovanpå.Bra komfort,varmt,billigt men tungt och klumpigt om man jämför
med Downmat,Therm-a-Rest.

Så kör jag på våren/tidig höst när det är varmt m inte funkar m bara luftmadrass. Jag använder liggunderlaget (som inte är av fullängd jämnt) att sitta på vid rast. Oslagbar kombo, tänker fortsätta m den även om jag nu köpt en fyllt luftmadrass för vinterturer också.

Det är viktigt att lägga liggunderlaget ovan luftmadrass om du vill ha det riktigt varmt.
 
Egentligen borde jag köpa en downmat för 2000 men så hittade jag en uppblåsbar luftmadrass på stadium som kostade nästan en tiondel och som tog väldigt liten plats.

Tyvärr, som så ofta, bedrar snålheten visheten då luftmadrassen helt saknar isolering så det blev bra kallt underifrån. Nu kom tanken att man lägger en reflekterande aluminiumfilt under luftmadrassen. Min teori är att kroppsvärmen värmer upp luften mellan mig och filten och där finns ju luftmadrassen, borde väl fungera eller vad tror ni?

Själv kör jag med ett riktigt tunt 4mm cellplastunderlag till min neoair-luftmadrass. Dock lägger jag cellplasten mot marken, dels för att skydda luftmadrassen, dels för att isolera direkt mot marken. Detta system använder jag vintertid, har sovit på snö när det varit runt -30.

Din tanke om aluminiumfilt kan ju vara värd att provas. Jag skulle dock testa att lägga filten ovanpå madrassen. Sovsäcken mellan dig och madrassen lär bevara varmluft.

Mvh /Joel
 
En alu-filt isolerar inte alls, skulle du tänka likadant med en alu-plåt?
Enda nyttan en filt gör är reflektion av strålningsvärme, om det finns luftspalt mellan.
Likaså är det inte mycket luft i sovsäcken under dig då du komprimerar den, därför är ett underlag med slutna celler bra.
Luftmadrasser har nackdelen att luften kan cirkulera och kylas obehindrat.
 
Aluminiumfilten kommer inte att göra någon skillnad,fortfarande kallt.
Köp ett liggunderlag med slutna celler,EVA.Luftmadrassen på marken sen
liggunderlaget ovanpå.Bra komfort,varmt,billigt men tungt och klumpigt om man jämför
med Downmat,Therm-a-Rest.

Tungt och klumpigt tycker jag inte, min tomma luftmadrass väger 350 g. och ett 6 mm cellplastungerlag från Jysk 135g. (50 spänn). Om det är kallt, minusgrader, tar jag dubbla Jysk underlag.

/Roy
 
Luftmadrassen på Stadium,Everest CL Compact Mat S 12,väger 670 gram + Jysk liggunderlag 135 gram=805 gram totalt.Detta i jämförelse med en komplett lösning,
Therma-a-Rest Neoair Lite Regular=350 gram.


/Kenneth
 
värmekonduktivitet

Lägger du något av metall på någon kallt leder metallen kyla, lägger du den på något varmt leder den värme. Ingen bra ide att ha den underst om du frågar mej. Luft isolerar och tittar du pa tabellen här så ser du varför man vill ha sp mycket ufti sin isolering som möjligt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Värmeledningsförmåga

/Patrik, jourhavande fysiker :)
 
Tror inte den där nödfilten kommer påverka alls. Den kommer som Patrik skriver leda bort värme från dig snabbare än luft eller tyg. Men det handlar om någon tiondel av en millimeter som värmen hoppar genom lite snabbare, alltså inget som kommer märkas. Men du kommer ju märka att det tar några onödiga sekunder att veckla ut fanskapet och packa ihop den :)
 
Det finns faktiskt liggunderlag där ena sidan är klädd i vad som ser ut att vara aluminium. Det följer alltså principen som har diskuterats av TS, dvs. reflektionsfilt på cellplasten.

/Joel
 
Jag är uppriktigt talat skeptisk till om aluminium/"överlevnads"filtarna funkar öht. Naturligtvis kan de fungera som vindskydd, samt för att reflektera tillbaks strålningsvärmen från exempelvis en lägereld, men jag tvivlar starkt på att "reflektera tillbaks kroppsvärmen" funkar särdeles väl. Torde vara konvektion som står för den avsevärt största värmeförlusten, och en plastsäck torde göra samma nytta (kanske mer, eftersom den absorberar eventuellt solljus).

Nån som har belägg för att detta är annat än ett rent bedrägeri?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niben Kommer denna everestsovsäck funka på fjället? Bo och sova 18
andersmossing Billigt kan också funka Bo och sova 19
såg Är Therma-A-reast NEOAIR UBERLITE L Unisex. som passar en fullvuxen karl under tre säsonger. Bo och sova 7
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Christian71 Skydd under luftmadrass mot kyla Bo och sova 33
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
vandrafjäll Hög takhöjd, minst 3-manna, under 3kg. Bo och sova 8
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
Pantsu Sova under bar himmel/lavvu, slippa kryp? Bo och sova 8
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
Mummis Tält som tål regn med bra vent under 2000 Bo och sova 12
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
nicko_ Evazote-underlag under tältgolvet eller över tältgolvet Bo och sova 21
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
såg Vad väljer ni i skogsmiljö på vintern att sova under Bo och sova 11
vandrafjäll Sovsäck under 1000:- som klarar strax under minus Bo och sova 17
Mezzner 1-2-personer, under 2 kg, yttertält ihopsatt m innertält Bo och sova 11
perosen Vilket 1-p tält under 1.5 kg? Finns snabbmonterade? Bo och sova 7
Ankan79 Tält under trädgränsen Bo och sova 5
alaskaaa Tält som inte läcker in under 3000 kr? Bo och sova 27
Stryc9 Enmansboende under vinterhalvåret? Bo och sova 23
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
EcoWarrior Tält under 1k? Bo och sova 7
mler Tält under 2 kg Bo och sova 37
kongratul Tillfällig bostad under jakt? Bo och sova 1
mo9jan Dunsoväck under 1kg Bo och sova 14
Magdafjäll Sova under bar himmel i många minusgrader Bo och sova 34
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
lilla_my Under bar himmel & mygg - hur gör ni? Bo och sova 19
sunderlux Tips på tält under 1000 kr Bo och sova 9
gslott Tält under 1000kr Bo och sova 1
Pixel Boende under långfärdscykling Bo och sova 4
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.