Kallingar utan skav?

Min son är 17 år, han tränar styrka, powerwalks, springer etc. Han är en stadig kille, han är runt 1.86 och väger runt 105 ungefär. Hans problem är att kallingarna ger skav på låren. Det blir nästan sår i skrevet. Eftersom jag är kvinna har jag inte mycket kunskap i ämnet... Kan ni män ge lite tips på bra underklader??
 
Se till att underkläderna sitter tajt. Även om man har tajta boxers så brukar bomullen rätt snabbt töja sig.

Lösningen är löpartajts eller cykelbyxor så att ben och paket hålls på plats utan att gnida mot varandra (det brukar nämligen snarare vara skinn mot skinn som är problem)
 
Håller med

Justa långa eller korta tights som skall sitta så att nötningen blir tyg mot tyg och inte skinn mot skinn eller skinn mot tyg. Under dessa torde ickeboxerkallingar dvs såna utan ben funka bättre än boxerkallingar. Har han mycket problem är sannolikt ickebomullskallingar att föredra.

Thure
 
Min son är 17 år, han tränar styrka, powerwalks, springer etc. Han är en stadig kille, han är runt 1.86 och väger runt 105 ungefär. Hans problem är att kallingarna ger skav på låren. Det blir nästan sår i skrevet. Eftersom jag är kvinna har jag inte mycket kunskap i ämnet... Kan ni män ge lite tips på bra underklader??
Vad använder han för kallingar? Vanliga bomullskalsonger är inte så bra. De blir blöta, tunga, korvar sig och skaver. Prova med kalsonger för träning/löpning. De finns i många märken och utföranden. De kan vara mycket dyra men min erfarenhet är att sambandet pris/prestanda inte är särskilt starkt. Mina bästa köpte jag för 10 Euro paret. Gå in på någon sportbutik så hittar ni något som hjälper. Beställa utomlands (England är billigt och bra nu) är ett alternativ om det finns en budgetrestriktion.

('Överflödig kommentar. Underkläderna måste vara rena när man tränar i dem. Skitiga kalsonger är nästan en garanti för skavsår).

Skavsår är ett vanligt problem. Googla på löparkalsonger så hittar du mer än denna gamla utsidantråd om samma ämne: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=31933

Lycka till!
 
Halvsyntet brukar fungra väl, t ex FMs modell, har du någon i bekantskapskretsen som är anställd eller med i Hv så kan de handla åt dig i butiken, priset där är synnerligen plånboksvänligt.
 
Har haft samma problem, kan inte träna i shorts t ex. Lösning för mig har varit tight passform (=mkt stretch) och "halt" tyg, som inte blir strävt och kärvt när man svettas. Detta förenas i korta tights (löpartights) och/eller tights syntetboxers, varav det finns en uppsjö modeller. Själv använder jag tunna boxers från Craft samt Houdini.

Ylle gillar jag mindre bra, det töjer sig ofta lite och tappar elasticitet när man svettas ymnigt. Använder det mer för vandring och andra lågsvett-aktiviteter. Bomull är rena mordet, skrevet blir råbiff på t ex någon timmes löpning.
 
Jag rekommenderar BAMBU-kallingar av boxermodell från ITAB. ca 70SEK.
Bambufibrerna är runda och mycket sköna mot huden. Finns strumpor, underställ och T-skirts hos ITAB.
 
Är det s.k. "legionärsbränna" du talar om?
Jag hade problem med det tills jag köpte kalsonger av Merinoull (från Icebreaker). Dyra, men värda varenda krona :)
 
Ett par korta tights går urbra att ha under ett par vanliga pösiga shorts ifall han inte vill skylta med att han använder tighs. De flesta fotbolls killarna jag har pratat med gör så för att slippa dessa bekymmer.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.