Kajksits

Gäller det ryggstöd kan du testa att göra något liknande som finns på Maelströmkajakerna.
http://2.bp.blogspot.com/_Hh9HzyPVSxw/SpQA2rUNf2I/AAAAAAAADBo/vuBuo6IkH30/s1600-h/P1000580.jpg

Ingen dum idé. Maelström har en intressant lösning. Jag har haft några kajaker från dem och deras ryggstöd skulle jag säga att är en "älska eller hata" lösning.

En annan sits som du kan kolla på om du väljer "Maelström lösningen" är kajaksports sits. De har överlag en del prima grejer.

www.kajaksport.com
 
Eller hur....

Tycker ändå det verkar lättare att byta sits än rumpa om de inte passar ihop.

Igår satt jag i en kajak där sitsen inte passade min rumpa...då bytte jag helt enkelt kajak till en som hade en bekvämare sits...det var ännu lättare.;)

Dock missar du en sak som är viktig för mig, både kajaken och sitsen ska passa.

De sitsar jag sett i mjukplastkajaker är ofta mer optimerade för fiske, fika och foto än för paddling :)
 
De sitsar jag sett i mjukplastkajaker är ofta mer optimerade för fiske, fika och foto än för paddling :)

Det beror väl på vad du kallar "paddling". Om du endast sysslar med "bråttompaddling" så är det lite sämre med optimala plastbåtar. Ser du däremot havspaddling, surf och rockhopping som "paddling" så finns nog en hel uppsjö med kajaker som borde fylla även dina krav.
 
Det beror väl på vad du kallar "paddling". Om du endast sysslar med "bråttompaddling" så är det lite sämre med optimala plastbåtar. Ser du däremot havspaddling, surf och rockhopping som "paddling" så finns nog en hel uppsjö med kajaker som borde fylla även dina krav.


Nej, jag menade inte bråttompaddling (vad det nu är?). Med paddling menade jag att driva kajaken framåt.

Ofta är det enkla det bästa vad gäller sitsar.
 
Nej, jag menade inte bråttompaddling (vad det nu är?). Med paddling menade jag att driva kajaken framåt.

Ofta är det enkla det bästa vad gäller sitsar.

men det är väl allmänt känt att vi som åker plastkajak inte använder paddlar? vi använder handflatorna i vattnet för att driva kajaken framåt eftersom vi blir nekade att köpa paddlar pga kajakmaterialet.
 
men det är väl allmänt känt att vi som åker plastkajak inte använder paddlar? vi använder handflatorna i vattnet för att driva kajaken framåt eftersom vi blir nekade att köpa paddlar pga kajakmaterialet.

Så är det ju. När jag paddlade min Prijon var jag tvungen att bygga en paddel av lego :)

å andra sidan blir man ju bra på handroll!

Jag menade inte att det var fel på kajakerna, utan att sitsarna var väldigt inriktade på stillasittande komfort. Jag menade inte heller nåt negativt med det, sitta och mysa i en kajak är väl bland det bästa man kan göra.
 
men det är väl allmänt känt att vi som åker plastkajak inte använder paddlar? vi använder handflatorna i vattnet för att driva kajaken framåt eftersom vi blir nekade att köpa paddlar pga kajakmaterialet.

Men åter till din ursprungsfråga. Tror det är svårt att hitta nåt som bara är att skruva dit. Det bästa är förmodligen att bygga nåt själv, finns rätt mycket på nätet om det.
 
vkvs u-formade sits går väl att få dit. såga bort befintlig sits å spara en bit av sidorna som går ner från sargen. skruva dit en vkv u formad sits å lägg kanske lite liggunderlkag under sitsen för att fördela lasten lite mer än på dom 2 kanterna. ryggstöd kan du göra av plyfa å sätta dit med snöre eller gångjärn. antingen låter du det stödja mot bakkansten av sarken eller så har du 2 linor i överkant som begränsar hur mkt ryggstödet kan luta bakåt.
sen har man vkvs luftkuddar på sits å ryggstöd. då sitter man kungligt : )
men det blir tyvärr inte helt gratis.
orginalsitsen i dom där kajakerna är ju helt sjukt utformad. typ som ett dike runt en kulle.
vem ser ut så mer än ett punkterat däck på en bil som står med det punkterade framhjulet på en stor sten?
 
Reval kayaks sits tycker jag är okej, men det finns flera som ej gillar den. Nackdelen är att den är byggd i distansmaterial och svår att bygga om.

Kanske går att bulta fast genom skrovet?;)

VKV sitsen är enklare att anpassa.
 
Har bytt ut glasfibersitsen i min Commander type-S mot en Bumfortable. Den är i ett fast skum och passar mig mycket bra. Jag har fäst den med några remsor dubbelhäftande tejp (mattläggarmodell) och det har hållit i 3 säsonger.
det var Reval Kayaks som tog hem ett gäng så kolla om de har fler!
http://www.revalkayaks.se

är det en sån här du har?
http://www.gurneygears.com/bumfortable-kayak-seat/bumfortable-models

kajaktiv står som återförsäljare för den, men frågan är om den skulle passa i min breda kajak. hittar inga mått. Hur bred är den du har?

Och har du bara fäst den med dubbelhäftande tejp? inga skruvar?
 
Jag menade inte att det var fel på kajakerna, utan att sitsarna var väldigt inriktade på stillasittande komfort. Jag menade inte heller nåt negativt med det, sitta och mysa i en kajak är väl bland det bästa man kan göra.

P&H Hammer, Boreal Design Baffin, WS Tempest är bara några plastbåtar med sittställning som bejakar aktiv paddling och listan kan göras mycket längre...
 
P&H Hammer, Boreal Design Baffin, WS Tempest är bara några plastbåtar med sittställning som bejakar aktiv paddling och listan kan göras mycket längre...

Så bra då! Jag skrev ju heller inte att det gällde alla kajaker i mjukplast (eller glasfiber för den delen). Sen är väl en väldigt stor del av dom som vill paddla rätt ointresserade av mer aktiv paddling.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.