Kajaktyp

Hej har nu paddlat ett par år med min rotationsgjutnakajak, söker efter en glasfiber o sneglar givetvis hos Estlänska kajaker, nu till min fråga önskar en flatbottnad med skädda tror jag, till mina 189cm o 90kg, hjälp mig med en modellbeteckning, o gärna tips, tycker de flesta med flatbottnade är utrustade med roder, eller klarar jag en rund bottnad eller v-bottnad, den jag nu paddlar är ett tryggt badkar!!!!!!!! dvs planbottnad dock utan vare sig roder eller skädda, hjälp mig!!!!!!!!!!!

Glad amatör
som önskar bli bättre1
 
Hej Hans

Mari 2 heter den estländska kajaken som är flatbottnad och har skädda men utan roder. Kolla på deras hemsida för olika varianter.

http://www.tahekayaks.com

De enda gångerna jag har känt att man behöver roder är vid stark sidvind, eller riktigt bökiga passager. Annars är rodret mest i vägen och gör att kajaken vrider upp mot vinden.

Testa några varianter så kanske beslutångesten ger med sig.

Matsson
 
Du klarar en V-bottnad låda!!!

Tro inte att det är någon form av raketforskning att paddla en V-bottnad låda. Du kommer snabbt in i det och kan utifrån det lära dig att hantera bökigare situationer, bara du själv låter dig göra det!

Estländska lådor är mycket plast för pengarna och själv förespråkar jag Revalen. Den är V-bottnad och går att få med både roder och skedda. Jag började med roder, men pga att rodret i den båten är rätt kasst, eller det att jag inte riktigt trivs med att paddla med roder (Jag vet inte vilken faktor som har vägt mest här), så har jag häktat av rodret till förmån för skeddan.

Var inte rädd för en smalare kajak/annan skrovform än flat. Du kommer snabbt in i det eftersom det ändå handlar om att paddlaren själv ska hålla balansen, inte kajaken. Vill du ha det tvärtom kan man paddla en katamaran...

Det finns många sådan här lådor i landet och se om du inte kan få provpaddla ett par olika och se vad du gillar bäst. Det borde inte vara så svårt att hitta ett exemplar av varje modell i din närhet.

/Samme
 
köp en 41:a

Skulle köpa mari 41 eller 31

Är i din storlek och tycker 41:an (kallas även 4-extra har jag hört) är ok. Trapper har liknande men jag kommer inte ihåg deras namn. Finns butiker i sverige (typ Decca) som säljer dessa båtar utan stor vinst. Glöm inte bort att färjan kostar också.

Har paddlat revalen i helgen och har svårt att komma i och ur. Benen sitter inte skönt heller

Lycka till
 
Re: köp en 41:a

tuva99; sa:
Skulle köpa mari 41 eller 31

Är i din storlek och tycker 41:an (kallas även 4-extra har jag hört) är ok. Trapper har liknande men jag kommer inte ihåg deras namn. Finns butiker i sverige (typ Decca) som säljer dessa båtar utan stor vinst. Glöm inte bort att färjan kostar också.

Har paddlat revalen i helgen och har svårt att komma i och ur. Benen sitter inte skönt heller

Lycka till

Håller med, men bättre att handla från fabriken. c:a 6000 Kr för Mari 41. Samt att dom har diverse tillbehör som du sparar flis på....carbon paddlar, kapell m.m.
 
mari 41

Tack för svaren, fortsätter frågandet, Mari 41:an är väl utrustad med roder också om jag fattat det rätt, går det att få den endast med skädda?? o varnågonstans får man tag i denna i sverige till ett bra pris??, åker inte över för att hämta mig någon
 
Testa innan köp

Kamrat till mig åkte till Tahe och köpte sin kajak. Det visade sig att han kom inte ner i sittbrunnen pga höftstorleken.

Finns många säljare i sverige fast med andra namn, sök på blocket tex där du kan få provsitta den och köra en bit
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andyhill Vilken kajaktyp för ruggigt väder på västkusten? Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.