Kajaksport's nya

Någon som sett någon Marlin på nära håll, eller som har någon åsikt om hur de tror den är att paddla?

Någon test på nätet ännu?

Bra, dåligt jämfört med Artisan Millenium??
 
Meloja 1/2005 testade den. Tidningen torde finnas på de flesta större bibliotek i Finland. Vet ej om testen finns på nätet.

Den verkar ju vara gjord för mindre paddlare än Artisan Millenium är, och är väl även långsammare. I testet var de nöjda med det låga och smala fördäcket, som möjliggör olika paddelstilar. Detta är väl en skillnad mot Artisan Millenium, som ju har kritiserats för ett brett och högt fördäck.

Peter
[Ändrat av Utvandraren 2005-03-31 kl 21:38]
 
Tack, ska kolla upp det och be flickvännen översätta åt mig, (lite dålig Finska fortfarande).

Marlin har ju 400Liter volym vs. Millenium's 370Liter, borgar inte det för tyngre paddlare?


...Jag ska testa lite olika kajaker i sommar och ev. skaffa en om jag tycker det är kul, hur som helst är det kul att läsa om de olika modellerna och planera vilken man ska ha :)
 
Jag fick testet mailat till mig från Kajaksport, givetvis på Finska.
Sk abe tjejen eller någon annan översätta åt mig.

Kan summera testet här om någon är intresserad???
 
Flera tester

De flesta av kajaktesterna i Meloja finns för övrigt på nätet, dock kommer de dit med en liten fördröjning. Allt är dock på finska, vilket kanske inte gläder utsidans läsare så mycket. Det går ju förstås att använda någon av de automatiska översättningsmaskinerna som finns på nätet. Resultatet är i allmänhet tämligen obegripligt, men ganska roande.

Adressen till testerna är http://balticseapaddlers.com/artisanmillennium.html

Uppe till höger väljer man testad kajak.

Peter
 
Test005; sa:
Jag fick testet mailat till mig från Kajaksport, givetvis på Finska.
Sk abe tjejen eller någon annan översätta åt mig.

Kan summera testet här om någon är intresserad???

Ja, jag är intresserad!

Låter som en intressant modell. Har en Artisan nu och är väldigt nöjd med allt, utom just fördäcket, som är obegripligt högt.

/micke
 
Marlin

har jag paddlat en hel del eftersom jag säljer den. Snabbare än Artisan Millenium, mindre volym. Väldigt ånga personer kan få problem med knäna då det är ett extrea packfack vid knäna. Är en fin tur kajak omo man prioriterar fart men om man prioriterar egenskaper i hög sjö så gillar jag Artisan bättre då Marlin har en liten tendens att skära in i vågor.
 
Jag avslutade just min blå bandet paddling (45 dagar) med en Marlin Activ.

Kajaken har fungerat alldeles utmärkt. Den är lättdriven, stabil, bekväm, packar väldigt mycket prylar och har en väldigt bra (och oväntat stor) fikalucka. Den nya typen av luckor (click-on covers som de kallas) är helt vattentäta. Den främre luckan och fikaluckan är extremt enkla att stänga (det säger faktiskt bara klick när man trycker på dem). Den bakre ovala luckan är inte lika lätt, man måste se till att sätta den helt rakt. Men den är fortfarande lättare än den gamla typen.

Kajaken är ganska smal och låg framför sittbrunnen vilket gör att den känns väldigt smidig när man paddlar, jag har aldrig slagit paddeln i kajaken som jag gör med min andra kajak.

Man sitter oerhört bekvämt. Jag har paddlat 5 mil på en dag med kajaken utan att gå ur den en enda gång. Och det utan att få träsmak. Nu är jag kort (172 cm) vilket förmodligen hjälper till en del, fikaluckan är t.ex. inte alls i vägen för mina ben. En längre person kan kanske uppfatta kajaken som trång.

Det mjuka rodret har fungerat bra. Roderverkan är helt ok, och det är nog faktiskt svårt att ha sönder rodret. Jag har misshandlat det ganska kraftigt under färden utan att det syns det minsta. En liten nackdel är att det mjuka rodret kan vika sig åt sidan av sig själv om man får in vågorna bakifrån i kraftig medsurf. Så där får man vara med lite om man inte ska få en oväntad sväng vid fel tillfälle. En annan nackdel är själva pedalerna till rodret som jag tycker är ganska dåliga, dålig känsla och sladdriga. Men det är samma pedaler som på alla andra modeller från Kajak-Sport, så det är inget specifikt för den här modellen. Jag tror att de jobbar på ett nytt system.

Jag skulle köpa samma kajak igen om jag skulle göra om färden i en glasfiberkajak. Men jag skulle fundera lite på att välja en i plast (om det finns så snabba kajaker i plast) istället pga all sten längs sveriges kust. Min nya fina kajak har tyvärr hunnit bli ganska repig :)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.