Kajakrenovering

Om man tänker sig en gammal kajak med tygdäck och Bakat skrov i trä där det sistnämnda är sprucket. Är det möjligt att laga ett sådant skrov med epoxi och träslipspån och sedan glasfibra och epoxia utsidan?

Får man då ett brukbart skrov att sedan däcka helt traditionellt med duk?
 
När min Struer (varmbakad fanér) fick en genomgående spricka bakom sitsen, skickade jag den till tillverkaren för lagning. Jag trodde att de skulle skära ut bitar av fanér och sedan "pussla" ihop den. Istället slipade de ner ett område där de applicerade en tunn glasfiberväv och epoxy. Därefter slipades och lackades skrovet. Skrovet är helt jämnt och man får titta någa för att upptäcka väven.
Den är lagad in och utvändigt för att ge styrka.
Ifall sprickan inte är för stor borde du kunna använda samma teknik.
 
javisst

Jag har renoverat, eller lagat om man ska vara noga, ett par tre liknande kajaker. I alla fall en Struer Joker.
Tänk på att fanerlagren är väldigt tunna så slipa försiktigt för hand. Någon av kajakerna hade varit fernissad med linoljefernissa. Då får man se till att tvätta ur oljan så mycket som det bara går annars så biter inte epoxin. Epoxin är ju, i alla fall NM´s, lösningsmedelsfri så den gifter sig inte med en oljeindränkt yta. Även här ska man gå försiktigt fram så man inte tvättar sig igenom hela vägen. Tvätta med terpentin först och sen försiktigt med aceton.
Om man är noga och inte jäktar sig igenom jobbet så går det att göra en nästan osynlig lagning.

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kloten ang. Kajakrenovering! Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.