Kajakpaddling Oslofjorden maj

Hej,

Jag har tänkt paddla från Strömstad till Oslo och vidare ner till Tjöme / Sandefjord och tillbaka till Strömstad, under andra halvan av maj 2011, och är intresserad av tips och råd av andra som har erfarenhet av området. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

Någonting som bekymrar mig en aning är att ta mig över Oslofjorden, förmodligen på vägen tillbaka från Sandefjord mot Strömstad, och att passera i höjd med Missingen är inte helt kort, en dryg halmvmil, där jag tror att det också kan vara en del större lastfartyg på väg till/från Oslo. Någon som har gjort den resan tidigare? Jag lutar i dagsläget åt att förmodligen göra överfarten närmare Oslo, vädret spelar ju en viss roll också.

Sedan hörde jag att det kan vara ganska stökigt i området innanför Hvaler, ev pga strömmar pga tidvatten och/eller Glomma / Idefjorden? Jag trodde annars att det skulle kunna vara ganska lugnt på insidan när man har skydd bakom öarna.

Tältning på vägen in till och nära Oslo - är det möjligt? Eller tips på vandrarhem? Och andra fina platser i området?

Som sagt, tacksam för tips. Jag har fått lite info från våra norska vänners padleforumet.com, men det är intressant att höra svenska röster också.

/Olle
 
Angående att korsa Oslofjorden. Jag vet inte om det är möjligt i ditt fall men jag skulle försöka hitta ett ställe där farleden är smal (tex instängd mellan två sjömärken). Då vet du ju åtminstone var du har de stora båtarna. Kan du sedan vänta in att farleden är tom på båtar över ett (exempelvis) fem gånger så stort avstånd som farledens bredd så vet du att du hinner över även om båtarna i farleden rör sig fem gånger så fort som du. Så brukar jag tänka när jag passerar hamninlopp som tex Göteborgs hamn.

Mvh, Klas
 
Senast ändrad:
Tack för svaren, Klas och Paddington.
Jag har varit inne på precis det du tar upp, Klas, att det kan vara vanskligt att bedöma större båtars avsikter på stora vatten. Troligtvis kommer jag att först följa östra sidan in mot Oslo, och sedan ta mig ner igen längs västra sidan, och först därefter korsa på vägen tillbaka mot Strömstad. Då kommer jag nog att kunna skaffa mig lite bättre känsla för hur trafiken ser ut - mängden och storleken på lastfartyg och vilka tider som är sämre än andra. Sedan får man väl se hur vädret är...

Intressant läsning också om Halvors överfart - den var ju avsevärt längre än den jag tänker mig, och väderförhållandena var ju utmärkta - och då borde det inte vara några större problem.

Hej så länge
/Olle
 
jag har seglat ända in till oslo en gång för många år sen. jag upplevde det som oerhört långtråkigt. det måste finnas trevligare och roligare ställen att paddla på. eller är jag bara gnällig????
jag kommer aldrig att segla dit nån mer gång. strömt va det åxå om jag inte mins helt fel.
en gång oslofjoren men aldrig mer.....
 
Håller med jazzmatsa och ju längre in i Oslofjorden man kom ju mer liknade det ett avloppsdike. Mycket grumligt vatten.
 
Tack för tipsen. Det tål med andra ord att tänka på lite, om det blir mer av en transportsträcka än naturupplevelse att ta sig upp till Oslo. Kanske paddlar jag direkt till Tönsberg / Sandefjord, och då kan man ju ta tåget till Oslo om man vill.
Vattentemperaturen får jag naturligtvis vara uppmärksam på - jag kommer visserligen att ha med mig torrdräkt, men är det långt till land så blir man ju kall även i en sådan (om det av någon anledning inte skulle gå att ta sig i kajaken igen) - men är det alltför vågigt så får jag helt enkelt vänta med längre överfarter.
/Olle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
Fattigriddare Teknik kajakpaddling Paddling allmänt 0
vermi Utprovning av flytväst för kajakpaddling Paddling allmänt 6
Kanii Fjord för kajakpaddling Paddling allmänt 4
rubella kajakpaddling stockholm? Paddling allmänt 5
Troll78 En veckas kajakpaddling Paddling allmänt 2
mipert Artikel i Sydsvenskan om kajakpaddling i Danmark (Fyn) Paddling allmänt 0
Stiffmeistern Kajakpaddling och flugfiske i norr Paddling allmänt 3
addeliten Kajakpaddling i New York? Paddling allmänt 6
Tinja Nybörjarkurser i kajakpaddling? Paddling allmänt 5
lestahl Behöver tips om nybörjarkurs i kajakpaddling Paddling allmänt 10
klintan1 handskar vid kajakpaddling Paddling allmänt 13
ConnyK Någon med erfarenhet av muskelskada - Kajakpaddling Paddling allmänt 6
werty Kajakpaddling utanför Grebbestad! Paddling allmänt 2
Henkeboy Kajakpaddling i Ålands skärgård??? Paddling allmänt 14
Marcus kajakpaddling Kosterskärgården? Paddling allmänt 8
Fibbe Kajakpaddling en sport för märkesnissar? Paddling allmänt 4
Vad är lämplig mat vid kajakpaddling? Paddling allmänt 14
seashell Kajakpaddling i Kroatien Paddling allmänt 2
Tält för kajakpaddling... Paddling allmänt 6
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Jörgen Andersson Göteborgs Paddelrace, 21 km 18 maj Paddling allmänt 1
jazzmatsa Maj-turer Paddling allmänt 19
Stryc9 Nordnorge i April/Maj? Paddling allmänt 4
Lilla Blå Göteborgs kanot förening 100 år Öppet hus 21 maj Paddling allmänt 1
Aulis Blackriver Race 22 maj Paddling allmänt 3
Avslut090305 Qajaq Sverige paddelträff 26–27 maj Paddling allmänt 0
Fischer KAJAKDAGARNA 6-7 maj! Paddling allmänt 0
magnushem Forspaddling Kurs Nyköping Maj Paddling allmänt 0
9331 Stockholm Kanotmaraton på Gärdet 3 maj Paddling allmänt 0
ErikTheViking Missa inte Ljusnanfestivalen 17-20 maj Paddling allmänt 0
mielo Tävla i maj! Paddling allmänt 0
jonas Kanotauktion 28 maj Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.