Kajaklitteratur?

önskar lite tips från er som plöjt igenom diverse kajaklitteratur. Har kollat på böcker från Hutchinson och Foster men är det någon som kanske har något annat förslag?. Om man gjorde en sökning på bokus.se så fick man ju lite träffar men vill inte gärna köpa grisen i säcken. Är inte ute efter nån nybörjarbok utan en lite mer omfattande bok.

MVH

Mattias
 
Karin Mentzings bok Långärdskajak är väl lite av en svensk klassiker. Den är mycket positivt recenserad här på utsidan och jag tycker också att den är bra.

Dock är det ingen "kajakbibel" i mina ögon, visst finns lite överkursavsnitt, men den är relativt allmänt hållen och främst en - ganska djup - introduktion.
 
den har jag redan. Visst är det en bra bok men den kunde varit bättre med lite bättre illustrationer om hur vissa tekniker går till. Däremot är det hemskt roligt med kapitlet om att göra själv samt att ett halv kapitel handlar om hur man bäst tar med sig vin ut i skärgården.
 
Tips - Sea Kayaking Illustrated

Sea Kayaking Illustrated av John Robison är en lite mer lättsam bok om havskajakpaddling. Författaren är en driven tecknare och boken är fylld av serieteckningar som illustrerar paddlandets nöjen och vedermödor. Inte särskilt seriös vid första anblicken men författaren vet mycket väl vad han talar om och boken är riktigt bra. Den tar upp många problem som paddlare konfronteras med, men som kanske inte alltid hittar in i böckerna - hur man fixar toaletten när man sitter i kajaken till exempel. Boken behandlar både långfärdskajaking och vågsurfning och delar av den rör kanske inte en insjö/skärgårdspaddlare som mig, men är ändå nog så intressant. Texten är rak på sak, skriven på en okomplicerad engelska, men om man inte gillar serieteckningarna fungerar boken inte som läsning.

Den täcker ämnet bättre än Karin Mentzings Långfärdskajak, till exempel hur man packar kajaker på biltak, och är mer väldisponerad men stilen gör att den blir svår att ta till sig i en sträckläsning.
Jag har också läst "The complete book of sea kayaking" av Hutchinson och den är den raka motsatsen till Sea Kayakning Illustrated. Hutchinson tar sitt ämne och sig själv på fullaste allvar och det är mycket av "I did" och "I made" vilket jag tycker är påfrestande. Den lyckas inte att täcka ämnet lika väl som Sea Kayaking Illustrated och boken har lett mig till att inte läsa annat av Hutchinson.
 
Om du planerar att slå runt...
En bra bok är "Sea kayak rescue" av Roger Schumann och Jan Shriner. Den är på engelska, bra illustrerad med bilder på de olika teknikerna. Den behandlar stöttningar kamraträddning i olika former, rollar och andra sätt att ta sig ombord efter en kapsejsning, mm. Visst, den är väl riktad mot paddlare som är på lite värre vatten än våran svenska skärgård, men ändå...bra bok.
 
Skulle kunna rekommendera boken "Sea kayaking safety and rescue" av John Lull. Den tar upp det mesta inom havspaddling, med betoning på säkerhet.

Nigel Fosters "Sea kayaking" och "Surf kayaking" är rätt trevliga men har lite sämre bilder. Men det står mycket bra saker i Fosters böcker om man läser noga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bajdarka kajaklitteratur Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.