Kajakinstruktör.

Hej vänner.
Är det någon som skulle kunna tänka sig några bra tips för de som ska börja jobba som kajakinstruktör, Finns det någon bra "mall" som ni skulle rekomendera att gå efter, några bra tips och dylikt.
Även dylikt runt förberedelser.
Gärna tips från de som redan är instruktörer men även från de som erfarna paddlare också.

Mvh Vildmarksvilde
 
Hej vänner.
Är det någon som skulle kunna tänka sig några bra tips för de som ska börja jobba som kajakinstruktör, Finns det någon bra "mall" som ni skulle rekomendera att gå efter, några bra tips och dylikt.
Även dylikt runt förberedelser.
Gärna tips från de som redan är instruktörer men även från de som erfarna paddlare också.

Mvh Vildmarksvilde

Man bör ha varit andreinstruktör på ett stort antal kurser, så man sett ett antal upplägg, och hört och försökt besvara ett stort antal frågor, samt sett och föstått hur olika både kajaking likväl som instruktioner tas emot och förstås av olika personer.

Har du inte redan ett antal mallar för ett antal olika kurser från de kurser du hjälpt till med skall du nog vänta en 20 kurser till.

--- Mats ---
 
Hej vänner.
Är det någon som skulle kunna tänka sig några bra tips för de som ska börja jobba som kajakinstruktör, Finns det någon bra "mall" som ni skulle rekomendera att gå efter, några bra tips och dylikt.
Även dylikt runt förberedelser.
Gärna tips från de som redan är instruktörer men även från de som erfarna paddlare också.

Mvh Vildmarksvilde

Du får nog bättre respons ifall du säger vilken typ av instruktion du skall hålla. Finns ju många olika typer av paddling och målgrupper.
 
Paddelpasset, definitivt. Det är en kvalitetsstämpel, och eftersom man (potentiellt) hanterar utbildning som misslyckad kan innebära livsfara skulle jag nog verkligen hävda att man bör examinera sig när nu möjligheten finns. Om inte annat, så för ens egen del utifall nåt skulle hända så har man lite torrt på fötterna, så att säga.
 
Friluftsfrämjandet utbildar också ledare. Det var en tvåårig utbildning inriktad på turpaddling i skärgårdsmiljö med många olika moment.

Knepigast som ledare tycker jag är att hantera själva gruppen och hur olika deltagare reagerar i olika situationer. Det behöver inte vara nåt speciellt dramatiskt utan nåt så "enkelt" som att hitta en bra rastplats med en grupp där blodsockerhalten är låg och vädret lite dystert, eller att komma iväg på morgonen när någon deltagare tar extremt god tid på sig att packa medans resten av gänget väntar på vattnet.

Kolla med främjandet där du bor, de är alltid intresserade av potentiella nya ledare och kan, om du uppfyller deras lokala krav osv, sponsra en utbildning.
 
Hej vänner.
Är det någon som skulle kunna tänka sig några bra tips för de som ska börja jobba som kajakinstruktör, Finns det någon bra "mall" som ni skulle rekomendera att gå efter, några bra tips och dylikt.
Även dylikt runt förberedelser.
Gärna tips från de som redan är instruktörer men även från de som erfarna paddlare också.

Mvh Vildmarksvilde

Beror på vilken typ av paddling det rör sig om.

Om det är havspaddling: NIL, Nordisk Instruktörslicens för havspaddling
http://instruktorslicens.se/

Om det är forspaddling:
licensierade forsinstruktör Svenska Kanotförbundet
http://www.kanot.com/licensieradforsinstruktor___725.aspx

Sen vet jag inte....


/Johan
http://www.kajakpaddling.nu
 
Instruktör

Tack för alla svar
Jag har gått kajakutbildning i gymnasiet men hann inte ta NIL-certifikatet. Jag har dock erbjudits ett jobb som instruktör där jag kommer att utbilda grupper i olika steg, och då handlar det endast om Teknikträning. Jag kommer inte att köra längre turer och övernatta med grupperna.
Detta är första gången jag verkligen kommer jobba med det, och som instruktör förväntas man ju att kunna allt, så av den anledningen har jag sökt lite efter diverse instruktörtips.
Man vill ju vara professionell när allt kommer omkring.
 
Det är alltid en fördel att kunna gå bredvid på någon annans kurs och se hur den ledaren hanterar eleverna och uppkomna situationer, för emellanåt så skär det sig. En god ledare är förberedd och vet hur denne hanterar uppkomna sitationer. Mycket hinner hända på ett övningspass som inte står i planen.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rasmus.bt Kajakinstruktör till sommarläger sökes! Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.