Kaitumsjöarna

Hej, sitter här och planerar sommaren fjällvandring och blev sugen på att vandra/fiska längst med kaitumsjöarna och undrar om någon här på forumet har nån erfarenhet av dessa sjöar? Går det att gå längsmed dessa sjöar på norra sidan frän tjuonajokk till kaitumstugorna?
 
Det går nog, men det är väl kanske lite varierande framkomlighet. Själv har jag bara varit iland vid Tjoultapakte (reservation för moderniserad stavning...). Jag misstänker att det vanliga är att man hyr båt vid Tjounajokk, och åker mot Tjitjam, och där fiskar på södra sidan.

Sen beror det ju på om det är fjällupplevelsen eller fisket som drar?
Om det är fisket skulle jag kunna föreslå en promenad längs älven till Kaitum, varifrån man kan ta tåg (nån gång per dygn med lite tur), och det finns även bilväg där. Personligen skulle jag tycka att fisket vore intressantare längs denna sträcka, och numera kan man köpa fiskekort lite lättare, men undantag av några skydddade sträckor. Beträffande fiskeregler så är det säkrast att uppdatera sig, jag antar att man kan börja med att kika på Gällivare kommuns websida.

Har varit kring Tjirtjam själv, utan fiskeframgångar, vilket antagligen är ovanligt. Har även gått ned till Kaitum, och det är det väldigt få som gör (vattnen nära Tjounajokk är ju annars välbemannade). På två övernattningar så är det ingen lång sträcka och man hinner fiska, men en vecka går nog också att fördriva. Själv övernattade jag bara vid Riekkosuando. Medtag myggmedel.

Edit: läser ditt inlägg igen och inser att jag skjöt lite vid sidan.
 
Tack för svaret. Det är nästan spikat att vi kommer börja vid tjuonajokk och sen gå uppströms (för vi ska så småningom till keb). Men Tjirtjam verkar intressant, man får hur många träffar som helst om fisketurer dit när man googlar. Men var exakt ligger det?
 
Det går att knalla upp till Tjirtjam (oxå gammal stavning), men det är ingen lätt kalfjällsvandring som väntar. Och fisket på vägen dit är inte speciellt intressant. Som Anders svarade tar de flesta båt från Tjouna till Tjirtjam (Första smala passagen upppströms från Tjounajåkk).
Sedan om du skall vidare upp är det samma sak, inget vidare trevligt fiske och inte speciellt lättvandrat. Jag skulle vika av från Tjirtjam och kolla sjöarna norrut mot Kebne och fiska mig upp där. Bra fiske och härlig vandring. Där har du flera olika alternativ.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.