kaffe panna

Re: Tack

backpacker8; sa:
Tack för alla svar.Nu har jag en annan fråga.Hur är det med att navända en koppar kittel.Blir det inga utfällningar när man hettar upp den?Är ingen fysiker eller kemist.Tänkte att man vill ju inte tillföra kroppen något som kan vara farligt.


Enligt Nordliga källor ska kaffe tydligen smaka bäst kokat på en öppen eld i en förtennad mässingspanna.

// EmSt
 
Re: Tack

backpacker8; sa:
Tack för alla svar.Nu har jag en annan fråga.Hur är det med att navända en koppar kittel.Blir det inga utfällningar när man hettar upp den?Är ingen fysiker eller kemist.Tänkte att man vill ju inte tillföra kroppen något som kan vara farligt.

Alla kopparkkokkärl måste vara förtennade (förtenta?) invändigt eftersom koppar är gifitigt.

En gammal kopparpanna är som regel förtennad, men detta skikt kan ju vara i varierande skick. Det finns ju även nytillverkade kopparpannor att köpa som brukar vara förtennade och användbara.

Vet inte hur känsligt tennet är när man använder pannan över öppen eld.

Tveklöst så är det ju så att alupannor är lättast. Och de finns som sagt även med vettiga handtag.
 
Matlagnings kärl av koppar brukar "eller ska?" vara förtennade på insidan så man inte ska bli förgiftad.
Om du använder koppar panna så är det nog bäst att inte torrkoka den så tenner smälter...
 
kopparutfällningar

Är giftiga men så även tenn-bly do. Jag har sett resultatet av inkokning i konservburk av hjortronsylt med blyskarv. Det var mycket ulrikande för lite jox. Men utfällt koppar kommer mest från avjonat vatten ochs dylikt hittar du normalt inte i naturen, men väl i villor med avjonat varmvatten efter varmvattenberedaren....
Kaffe kokt i kopparkanna smakar förträffligt.
Själv bär jag helst en kanna av aluminium då den är lättare....
Det finns även MSRs i rostfritt samt prima emaljerade på http://www.globetrotter.de
Vad du än väljer så betänk att Arabiskt kaffe har minst garvsyra...finns på Lidel bla.

Go Tur

Johan K

[Ändrat av johankse 2005-02-25 kl 17:27]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Te och kaffe i titanhållare Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.