Kängor för vinterbruk?

Plast

Efter att i många år använt läderpjäxor på vinterturerna investerade jag förra året i ett par Scarpa T3 plastpjäxor. Trots att vinterns tur var den kallaste hittills så frös jag knappt alls om fötterna. För att hålla innerskorna torra använde jag fuktspärrspåsar mellan en tunn ullstrumpa och en tjockare ullstrumpa.
På nätterna tog jag med innerskorna i sovsäcken vilket gjorde de vanligtvis plågsamma minuterna efter att man tagit på sig skorna helt smärtfria.
Visst tog det emot lite att sätta plast på fötterna, men med facit i hand är det inget jag ångrar.
/Thomas J
 
Hmmmmmmm,....

....om normännen är så himla duktiga är en fråga man kan debattera. Har sett en del innlägg här som tyder på at ni svenskar har mycket kunna om naturen och om vad som funkar gott eller inte!
Vel, som normann får jag försöka lite...*S*
1) Sätt inn kängorna så ofta som möjligt med fett eller minkolja. Helst när dom har torkad efter en hike.
2) Ta med skosmurning på turen, och smörja dom inn om kvällen (om det då inte är Gor-Tex eller liknande!)
3) Strumpor är definitivt det viktigaste, bruka ylle eller 80%ylle/20% polyester (som någon var inne på!)...
jag företräkker Lundhags eller norska Ulvang.... och jag tar alltid med mig 2 extra par förutan dom jag går i!
4) Obehagligt men dock....at planta fötterna i iskaldt vatten får blodcirkulationen i gång och fötterna bliver ganska snabbt varma, rätt underbart varma :)
Ta på turra strumpor efteråt. Derav kommer dom extra paren! :)
5) Lägg avispapper i kängorna om natten, det drar till sig fukt veldigt bra! (Lärdom från min farfar som vandrade mycket i bergen!)
6) Det någon sa om att börsta av snöen när man kommer fram til stuga / bivuak är rätt!
Kombinationen av dessa råd funkar för mig, men så är jag norrmann! *S*

Lars
 
Själv brukar jag ta ut filtsockan ur kängorna och stoppa ner i sovsäcken under natten. Då tycker jag man kommer i från problemet med kalla kängor på morgonen. Hanvärmare kanske kan användas? Stoppa ner en i varje känga innan man går och lägger sig.
 
Fuktspärr och bivackskor

Fuktspärrstrumpor gör att kängor eller pjäxor samt även sockarna håller sig torra. Det är betydligt skönare att stoppa ner fötterna i ett par torra kalla kängor än i ett par blöta (stelfrusna) kalla kängor.

Jag brukar använda bivackskor på morgonen. Då kan man kliva runt och få upp värmen i tårna innan man drar på sig pjäxor eller kängor. Detta kan man göra precis innan man ger sig av, och om man fryser då kan man jobba upp värmen omgående.

Några kängor i sovsäcken har jag aldrig haft.

Peter
 
meindle air revolution!

skit sköna gore tex kängor! var lite skeptisk ibörjan för att det var gore tex! men jag vart glatt överraskad!
vad gäller det andra så köp en förstärkt sula och ett bra märke på sockor är bridgedale!
 
Till Sellberg

Farsan är lite intresserad av Meindels Air revolution pro!

Vet du något om hur dessa känger fungerar i kyla osv?

Eller om det är nån annan som vet?
 
Blir inte kängorna fuktiga av kondens när man stoppar ner PET-flaskor med varmt vatten i dem?



[Ändrat av aventron 2002-01-07 kl 18:12]
 
en bra känga

en bra känga för vinterbruk tycker jag är lundhags hiking känga. den kan tyckas lite styv för ovana fötter speciellt om man går 2-3 mil om dagen fast det kan man lindra efektivt om man har flera lager strumpa. någon bra strumpa vet jag ej tyvärr. jag tycker bara att du ska ha flera lager det brukar hjälpa mot kalla tår. jag har själv dessa kängor och vet ovanstående av erfarenhet
 
Använd inte fett eller minkolja!

Använd inte fett eller minkolja på vinterskor! Fettet tränger in i skinnet - inte bra! Ett par skor som är indränkta i fett är kalla! Vax ska det vara, Mindl Sportwax t.ex.

På skidpjäxor är det ännu viktigare att att smörja rätt eftersom fett gör pjäxorna mjuka och sladdriga.

Vet inte om någon tagit upp det, men en viktig grej i kyla är att knyta/spänna så löst som möjligt. T.o.m mina Koflach blit kalla om jag snörar för hårt.
 
Det Norska tipset....

Jag provade att ha ett ljus i varje käng vid en bivacktur förra året. Trots två timma med värmeljus blev inte ens skaften mjuka.

Tillägas bör nog att det var ett par M/90 kängor som var blöta och frusna.

Kan för övrigt ej rekomendera M/90 viterkängan, det finns braq mycket bättre (ex tidigare rekomenderade jörn kängan eller Lundhags Husky)

MVH Marcus
 
Usla petflaskor

Fick höra det här tipset för ett år sedan eller så, och prövade det lite för skojs skull. Tyvärr hade jag nog fel sorts pet-flaskor, när jag hällde i kokande vatten i den första krympte den ihop och blev jättemjuk, sedan blev den skör som glas. Jag vågade aldrig stoppa dom i kängorna. Men det kanske går bättre om man har rätt sorts pet-flaskor?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 12
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.