Kängor för Mont Blanc ?

Tänker försöka bestiga Mont Blanc i sommar och tänkte köpa skor redan i vinter så jag hinner prova dom och öva med stegjärnen. Då jag helst ville köpa kängor som skulle räcka lite högre om jag blir biten av detta ficka jag rådet att tita på La Sportiva Spantik. Nu till frågorna.

1 Går dessa att använda på högre berg med gott resultat ?
2 Har tagit hem tre par från addnature för att testa ut vilken storlek jag ska ha. Men hur ska dom sitta på foten löst eller som en slalompjäxa ?
3 Hur många sockar bör man ha i och hur tjocka ?

Tack på förhand för att ni hjälper mig med mina nybörjarfrågor :)
 
De ska sitta så att hälen inte åker upp i kängan om du står på tårna, t.ex. på ett klättergrepp. Tårna ska inte slå i lägst fram om du sparkar med skorna in i väggen (eller går brant nedför). Antal strumpor är smaksak.
 
Jag har ett par spantik som jag i första hand använder till isklättring. Jag har sällan mer än ett par mellantjocka strumpor i. Funkar bra ner till minus 20 för mig. Skulle tro att med ett par strumpor till i så skulle det kunna funka upp till ca 7000möh. Har hört om dem som klättrat upp till 8000möh med dem men det kanske jag tycker känns lite väl, då vill jag nog helst ha något lite varmare. Har inte provat själv. För Mt blanc på sommaren tycker jag de är för varma och onödigt tunga. Men det blir ju alltid en kompromiss om man ska ha ett par storskor och vill göra lite allt möjligt. Klart att det går att gå på mt blanc med dem.

Ska det funka att gå på frontpiggarna på stegjärnen så måste de sitta så tight att inte hälen lyfter (som nämns tidigare).

Trevlig storsko tycker jag men de är väldigt dyra i sverige. Kolla t.ex cham3s.com, de har betydligt lägre pris om jag inte minns fel (visst frakten är dyr men det blir ändå ofta klart billigare). Finns en del sidor från storbritanien också som har bättre pris de har ofta lite billigare frakt än cham3s (från chamonix).
 
Hej!

Vad kul att du ska till de franska fjällen, där är det fint! Men sommartid kan nog ett par spantik upplevas som för varma, och kanske lite klumpiga för vandring på barmark på väg upp i fjällen. För vinterbruk och klättring i Sverige är dom perfekt, så länge anmarschen inte är allt för långt bort.

Om du har ambitioner att klättra i de Svenska fjällen är det bättre att köpa TLT-pjäxor direkt då de är mer använbara och funkar fint till anmarschen(med skidor)

Ett par storskor med inbyggd damask kanske skulle passa bättre? Lättare, smidigare och förhoppningsvis tillräckligt varma för en tur upp på Mont Blanc.

Go tur!

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Tack för alla svar :)
Blev nog tyvärr en kompromiss så det blev ett par spantik då jag ändå hade löst ut dom. Tycker att dom känns ganska sköna och väldigt varma. Kan väl även tilläggas att jag även har två par lundhagskängor för de varma dagarna då jag inte behöver stegjärn mm. Nyförvärven kommer nog mäst att användas utanför Sverige men tänkte även fara på en guidad bestigning av kebne i vinter å då kanske det blir läge att öva att använda spantik och stegjärnen för nog känner man sig väldigt ovan att gå i denna typ av kängor.

Kom ju just på en till fråga vilka stegjärn skulle ni rekomendera ? Fick tipps grivel g12 eller black diamond är det kloka val eller ?
 
Om du kommer vilja klättra is så tycker jag grivel g14 är en bra kompromiss då man kan göra om till monopoint osv. Jag brukar använda dem, monopoint även i alperna. Andra märken har motsvarande typ.
 
Både Grive G12 och Black Diamond Sabretooth är mycket trevliga stegjärn som passar bra till mt blanc och vinterbestigning av kebne. Får du för dig att prova Denali el aconcagua funkar de lika fint. Som med allt annat blir det en kompromiss och vill du göra mer tekniska turer så kommer du önska dig mer tekniska stegjärn men båda de där två funkar bra för att prova lite isklättring också tycker jag.

Fundera lite på vilken variant på stegjärnen du vill ha när det gäller hur de fests på skon. Med bara remmar kan du få fast dem på dina vanliga kängor om du ska gå lite platt på glacier i tex norge. Men med snabbspännen är det smidigare att få på dina spantik och sitter stadiagre på skon. Köper du pro-modellen (med bygel fram) funkar det kanon på spantiken men om du gillar alpina turer och köper ett par lättare storskor (japp, det här kommer kosta dig mycket!) så har inte alltid de kanten på skons framkant som behövs för pro-modellen. Svårt med goda råd. Du får klura på det här.

Nyckeln till mt blanc ligger i din fysiska form och i acclimatisering. Träna ordentligt innan så kommer du få hur kul som helst på kebne och i frankriket
 
Blir då ingen av Bd stegjärn :( Har därimot snubblat över ett par begagnade petzl m10 är det något som är lämpligt för Mont blanc ?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4
Brune Sätila kängor Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.