Kadens?

Jo det har det, om du ska anvænda en cykeldator som sitter på hjulet før att visa kadensen med...
Visst, men nu har han ju satt givaren på veven och inte på hjulet...

Jag har inte lyckats räkna hur man skall ställa in hjuldiametern för att km/h visningen på cykeldatorn också skall visa korrekt rpm
Tack för bilder och utförlig beskrivning! :)

Har inte Matlab, men mitt huvud säger att omkretsen ska sättas till 60 mm för att kadens (rpm) ska vara lika med hastighet (km/h).

Jag tänker såhär:
Om omkretsen är 1 m, kommer hastigheten i m/min att vara lika med varvtalet i r/min (1 varv=1 meter)
Multiplicera med 60 för att få sträcka per timme istf minut, och dividera med 1000 för att få km istf meter:
1*60/1000 = 0.060 m eller 60 mm.
Eller är jag ute och cyklar...?
 
Tror du missade ett pi eller syftade du på omkretsen? Diametern borde vara 5.305 meter:

Japp, omkretsen menade jag. På min dator fick jag fylla i omkretsen.


Jag tænker såhær:
Om cykeln går i 90km/h, hur stor omkrets ska hjulet ha før att samtidig snurra 90/min (5400/h)?

90km/h = omkrets (km) * kadens (/h) = x * 5400/h => x = 90/5400 = 0.01666666666667 km.

Altså får man med omkretsen 16.7m ganska bra kadens på hastighetsmætaren.
 
Senast ändrad:
Visst, men nu har han ju satt givaren på veven och inte på hjulet...


Tack för bilder och utförlig beskrivning! :)

Har inte Matlab, men mitt huvud säger att omkretsen ska sättas till 60 mm för att kadens (rpm) ska vara lika med hastighet (km/h).

Jag tänker såhär:
Om omkretsen är 1 m, kommer hastigheten i m/min att vara lika med varvtalet i r/min (1 varv=1 meter)
Multiplicera med 60 för att få sträcka per timme istf minut, och dividera med 1000 för att få km istf meter:
1*60/1000 = 0.060 m eller 60 mm.
Eller är jag ute och cyklar...?

Jojo, men Albin hær ovanfør ville ju veta hur man mæter kadens med en vanlig cykeldator, den sitter ju oftast på hjulet. Borde kanske citerat som vanligt folk gør :)

Jag førstår inte alls hur du ræknar. Du borde komma fram till 60m, men det visar bara att 1m/min = 60m/h.
 
Niklas,

Grejen är att man använder en vanlig cykeldator MEN sätter givaren på vevarmen istället för ett hjul. Man använder alltså en extra billig cykeldator istället för att köpa en dyr cykeldator med kadensfunktion.

16,7 m omkrets behöver man i det läget ställa in, det är dock tveksamt om det finns nån cykeldator som klarar så högt. Jag vill minnas att de jag haft inte gått högre än 5 m. Då får man ställa på 1,67 m och tänka bort decimalkommat.
 
Sätt datorn till ett 21" hjul så funkar det...

Eftersom biltemas dator är billig så går det inte att sätta hjulstorlek med ngn vidare noggrannhet. men om man sätt hjulstorlek till 21" så är rpm-värdet och det visade hastighetsvärdet lika, så när som på en faktor 10. 90 rpm==9.0km/h i displayen.

funkar på väg också, skiljer inte mer en en värdesiffra.

Så var det uträtt!

/Andreas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.