Kadens?

Jag har börjat att träna mer än bara leka i skogen och eftersom jag har lite klena knän så funderar jag på hur hög kandens man bör ha, alltså inte som elitmotionär utan som vanlig "Snurra-i-skogen". 90rpm verkar vara ett standardsvar men är det för landsvägslokomotiven eller för vanliga männsikor?


/Andreas
 
Ju lägre kadens du har, ju lägre tid exponerar du knäet och fotleden för trycket, kan känna skönt idag, men vänta till om 20-30 år....
Med lätt spinn håller du som cyklist och motionär länge, med tunga styva växlar och låg kadens bäddar du för en framtid som icke motionär.
Valet är som vanligt ditt.
Läs gärna S Foresters Efficient Cycling, finns på bibblan.
 
Jag har börjat att träna mer än bara leka i skogen och eftersom jag har lite klena knän så funderar jag på hur hög kadens man bör ha, alltså inte som elitmotionär utan som vanlig "Snurra-i-skogen". 90rpm verkar vara ett standardsvar men är det för landsvägslokomotiven eller för vanliga människor?

Skogscyklingen är ju oftast så varierande att kadensen får bli litegrann vad den blir, svårt att få till samma jämna malande som vid landsvägskörning. Dessutom är man upper ur sadeln mera, som också gör det lite lättare för knäna. Men 90 rpm är inget problem i sig, utan någon direkt specialträning.
 
så då blir det till att sätta ambitionen till >90rpm, åtminstone när det är på vägen. Jag har köpt en billig cykeldator på biltema som skall vara kadensmätare.

/Andreas
 
Förklara...

...gärna hur du gör kadensmätare av en enkel cykeldator. Det låter ju intressant att få en kadensmätare för <100-lappen istället för det mångdubbla. Funderar på att köpa till en kadens-sensor till min Polar S625X men i väntan på att 450 överflödiga kronor ska uppenbara sig så kunde en gammal dator från skrotlådan få vara substitut.

Någon som vet hur/om man kan fästa en Polar i S-serien på styrstammen istället för på styret?

/A.
 
...gärna hur du gör kadensmätare av en enkel cykeldator.

Cykeldatorn räknar ju bara pulser egentligen. "Allt "man behöver göra är att programmera den med en fiktiv hjuldiameter så att visade km/h lätt går att översätta till ett antal trampvarv/minut.
Kommer inte ihåg siffrorna på rak arm dock.

En liten varning för att vissa cykeldatorer blir lite upprörda om man matar in vad de anser vara orimliga värden.
 
Latmasken

Jag misstänkte det, försökte bara slippa räkna fram siffrorna själv... Jag får väl plocka fram gymnasiematematiken ur hjärnans mörka och djupa vrår, om ingen annan hinner före med att publicera en färdig formel.
 
kadens el cheapo

jag tog ett par bilder för att dokumentera bygget. Verifierad under 50m cykling längs villagatan. Vill man ha en hastighetsmätare kan man köpa en till billig cykeldator eller använda en GPS.

Receptet
1st Biltema cykeldator
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/Tillbehor/Cykeldator/ @ 79SEK(den har fördelen att det finns ett rpm-läge som visar värdet direkt. Varför man vill ha en varvräknare för framhjulet är oklart:). Har man en dator utan rpm-funktionen ställer man in lämplig omkrets på hjulet. )
1st extra stark magnet: CO 31-1466
Limma fast magneten med smältlim på veven på lämpligt ställe.

Kolla var sensorn är känsligast (det är inte på mitten utan vid sträcken på sidorna), Strippa fast senorn (gummiunderlägget som följer med senorn är bra att komma ihåg).

Strippa fast kablarna och hoppas att du kan sätta fast datorn utan att förlänga kabeln. Förlängning kräver lödkolv och krympslang och det orkade jag inte gräva upp.

se till att datorn visar rpm så är det klart! Man behöver kanske inte köpa en extra magnet men dom fanns i en bra-å-ha-låda och gjorde att sensorn kunde sättas lite längre från veven.

Jag har inte lyckats räkna hur man skall ställa in hjuldiametern för att km/h visningen på cykeldatorn också skall visa korrekt rpm, någon som inte är pappaledig ingenjör kanske har Matlab eller annat lämpligt verktyg framme:).

/Andreas
 

Bilagor

  • Magnet.jpg
    Magnet.jpg
    72.4 KB · Visningar: 1,235
  • Dator.jpg
    Dator.jpg
    104.8 KB · Visningar: 1,238
  • Sensor.jpg
    Sensor.jpg
    141.1 KB · Visningar: 1,225
Det ær ju inte så svårta tt rækna ut, men det blir lite marigt eftersom det blir olika før varje væxel.

Før cykel utan utvæxling (lika många kugg bak som fram) stællar man in 16.7m. Sen ær det "bara" att rækna kugg før att få rætt till just din væxel.
 
Jo det har det, om du ska anvænda en cykeldator som sitter på hjulet før att visa kadensen med...

Sætter du givaren på veven så ær det 16.7m som gæller.
 
Sætter du givaren på veven så ær det 16.7m som gæller.

Tror du missade ett pi eller syftade du på omkretsen? Diametern borde vara 5.305 meter:

Om ett hjul med diametern D (meter) snurrar N rpm så ges hjulets hastighet (km/h) av:
v=N*60*pi*D/1000

Då v/N=1 minut*km/h blir hjuldiametern D=1000/60/pi=5.305 meter

Extrakoll för N=90 rpm:
v=90*60*pi*5.305/1000=90 km/h
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.