K2:a

Hej! Jag har tänkt köpa mig en k2:a. Är det någon som har tips på vad jag ska tänka på? Förslag på bra modeller? Har paddlat en del, men nästan bara canadensare. Vi vill ha en kajak som inte är alltför ostabil men gärna går lätt. Den kommer att paddlas i sjöar, mera familjeturer än elit...

HJÄLP!
 
Ska ni ha barn i kajaken som extrapassagerare eller är det enbart 2-man som ska vara ombord? Roder är att rekommendera, speciellt när ni ska paddla i sjöar och kanaler kanske. Skedda kanske inte lika nödvändigt, då kursstabilitet sällan behöver vara extremt bra i sjöar..

Finns en rad olika märken och prisklasser.

* VKV är ju både familje och dyra, men har mycket smidiga luckor.
* Reval är ett märke som passar plånboken bättre. Jag har själv en Reval K2 Duo (655 cm/57 cm) som är till salu. Finns en hel rad modeller, allt från Reval Mini till de lite större och längre kajakerna.
* Point65 är också ett märke som är relativt prisvänligt. Finns ett par modeller, ofta lite breda enligt mitt tycke.

Glasfiber eller plast beror på hur ni tänkt vårda kajaken, dra kajaken på klippor osv. Ställbara fotstöd är en självklarhet när man köper tycker jag. Nyckelhålsformad sittbrunn tycker jag också man bör kika på, man får en mycket fin paddelräckvidd/plats att röra sig med nyckelhål även om det är lite trängre (men känns tryggare) att sitta i och komma ur om man välter.

// Jocke
 
Tack för snabbt svar! =)

Det är tänkt att det bara ska vara två åt gången i kajaken. Fast den ena kanske kommer att vara ett barn ibland om något år.

Så du har en till salu menar du? Maila över en bild vetja! Jag tycker att det är en djungel när man ska försöka hitta sig ett vettigt åk som novis, och man snöar ju lätt in på att de ska vara billiga. (Jag är novis även på denna webbplats, så jag håller på att lära mig hitta.)

Mvh Annika
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.