Juliturer

Här kommer några bilder och en film(välj 1080p) från en av juli turerna, blev en 6 dagars tur med start från Gräddö, vi paddlade ner på kvällen mot Plomman och det var vår plats under lördagen och söndag morgon, när vi sedlade paddlade upp mot tjockö, och sällskapet delades, den röda martinin åkte hem, och vi två limegröna kajakerna fortsatte mot Vattungarna. En mestadels mulen tur med regn varje natt. Solen tittade fram lite på lördagen mitt på dagen, en chans att torka kläder som blivit blöta och fylla på D-vitaminerna.

Turens höjdpunt : Bakade chokladkaka i en folieform placerat i kokärlet.
Turens drygaste : På hemvägen från Vattungarna så var det mulet, men jag bestämde mig för att endast paddla i linne & paddeljacka.. efter ett tag blev det för kyligt så vi åkte till några låga klippor och jag började ta av mig jackan och hade plockat fram en tjocktröja att ha på under. En motorbåt kommer runt kröken, och jag hinner inte paddla ut från land. Kapellet av, tjocktröjan, jackan i knät på mig kommer vågen som puttar upp mig på land en bit och ger mig en liten pol i sittbrunnen....... kallare än innan.

FILM
http://www.youtube.com/watch?v=L7GyYA0DVPk

Fyll på mer era turer från Juli! och glöm inte att posta här när ni gjort era kanske kommande juliturer!
 
Senast ändrad:
Första provturen med nya paddeln, Bracsa X max, blev svettig. Inte för att jag paddlade så fort utan för att det var 28,6° i skuggan på norrsidan av huset jag bor i. Nöjde mig med en sväng runt Jogersö.

Måste prova mer men Bracsa X känns som att den har lite mjukare isätt än IV:an. Tål skapligt med avvikelse inan den protesterar och "försvinner"". Lite mindre yta ger ökat krav på frekvens för att hålla farten. Det går inte att köra på råstyrka som man delvis kan göra med IV:an.

Komplettering:
Kanske ska avsluta med ett utlåtande...
En snäll vingpaddel som följer den nuvarande hypen att arean ska vara liten. Den är på 705 cm2 mot 735 cm2 på min gamla Bracsa IV min. Körde med 218 cm och 50°. Måste paddla mer i lämpligare temperatur och med handskar innan jag är säker men betyget lutar åt 9 av 10 möjliga.
 

Bilagor

  • P7020002.jpg
    P7020002.jpg
    40.4 KB · Visningar: 417
Det är därför vi lagt dit flera stora stenar som botten för eldstaden.. om än det inte syns på bilderna. tack för moralpredikan dock.

Tack för att ni lagt stenar under, syntes inte på bild.
Jag tycker trots det att det är tråkigt när man gjort åverkan på väl synliga ställen. I ditt fall sotat ner på berghällen. Tänk på nästa gäst som passerar och vill se orörd skärgård.

Jag gör mitt yttersta för att lämna stället som jag fann det, lägger tex tillbaka stenar jag använt för att staga tältet.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.