Jörnkänga med värdelös sula

Hej
Har haft mina Jörnkängor i ca 2 år nu, köpte ett par med foder, näbb och vibramsula, utan "kant" för att passa skidbinningar. Både jag och min bror har konstaterat att själva sulan är ganska värdelös, använder dem när jag jagar, fiskar och kör skoter etc. Sulan är hal(mönsteret fylls med snö), går inte att använda med skidbinning(självvalt iofs) och den slits utan vara den. Redan efter två år med lite användade har den slitits en del. Konstigt material i övrigt, mjuk sula borde ju normalt innebära bra grepp, men inte i det här fallet iaf. Vibram är kanske egentligen ett material ämnat för sommarbruk?

Så min fråga är, tror ni att det finns möjligheter att byta sulan? Tror ni att en vanlig skomakare kan byta dit en ny?

mvh
 
Är sulan försedd med klack eller är den slät bortsett från mönstret?

Jag har Antifrys utan klack, skor utan klack är hala oavsett mönster eller material, sulan består till största delen av cellgummi vilken gör den extremt lätt, välisolerad men samtidigt välldigt mjuk och inte speciellt stryktålig, sulan verkar mest gjord för att stå på ett par skidor.


Det finns "riktiga" skomakare som som kan hantera kängor typ Lundhags och Jörn, det verkar som om folk i branchen har koll på vilka de är, när mina Lundhags gick sönder kunde deras kundservice exempelvis ge namnet på lämpliga skomakare i Linköpings området. Fast det kan nog bli dyrt om de skall specialbeställa hem ett par sulor utan att själva ha egen tillverkning.
 
Ok, Får tacka för svaret.

Kängorna har ingen klack, har faktiskt inte ens tänkt på saken. Kan det påverka det hela så mkt?

Tror du att man skulle kunna få beställa ett par sula från jörnkängan och sedan skicka iväg sulorna och kängorna till någon duktigt skomakare?

mvh
 
Det är riktigt att Vinterkängan utrustas i grunden utrustas med en sula som strickt är konstruerad för snö/is, alldrig klippa asfalt sten grus osv...då slits den mycket fort!
Sulans material är som skrivit ovan mycket poröst för att prio lagts på isolerande egenskaper snarare än slitstyrka.

Att byta sulan borde inte vara så dyrt men jag ställer mig frågande till om ni verkligen valt rätt känga om ni behöver göra det. Jörnkängans vinterkängor är en mycket specialicerad produkt som faktiskt lämpar sig väldigt dåligt för en hel del friluftsaktiviteter som sker i närheten av civilisationen just för att det innebär en del plogde/sandade vägar osv. Så länge temperaturen inte understiger ca -20 är ett par vanliga jörnkängor nog ett bättre val (om man planerar sitta stilla mycket; några storlekar för stora så man utan att tränga rymmer 4 par sockar).

Men frågan om markisolation kan lösas lätt genom att du byter sula på kängan till deras skywalk sula (bättre grepp än lundhags standard vibram som är lite för hård enligt mig) och tar med dig en avkapad bil av ett liggunderlag och står på.

Ta väl hand om kängerna dina och använd dem som de är tänkta att användas så kommer de ta väl hand om dig...iaf en 10 år åtminstånde, antagligen 20.
 
Alltså för att förtydliga, jag använder dem inte på asfalt/grusad gångbana etc mer än att gå från lägenheten till bilen och liknande. Och dem används enbart vintertid. Tilltänkta användingsområde är toppfågeljakt(temp oftast emellan 10-35 minusgrader), ripjakt på fjället, pimpelfiske och skoterkörning. Alltså, alla aktiviteter emellan november-maj, eller när nu snön kmr och försvinner.

Du har iofs rätt, har valt fel sula till kängan, men själva skon tycker jag mkt om. Och vad är egentligen kängorna tänkta att användas till? Köra skoter verkar sulan inte hålla, skidåkning går inte pga att den inte gar någon "kant", går bara att använda med ex röda tegsnäsbinninge, som jag tycker är väldigt dålig. Typ hundspann är nog det enda vettiga användingsområdet jag kan komma på tror jag..

/timo
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.