Varför ska jag fundera igen? Jag kollade några minuter och tyckte inte den var särskilt intressant. Det känns som den är skapad för att chocka/förvåna/underhålla istället för att vara faktuell och korrekt.Titta på den här mini-serien först och fundera igen.
http://www.youtube.com/watch?v=FPbz5TDy6fs
Och det är ju fantastiskt med alla som aldrig nånsin tältat i skogen och det första dom ska testa är att överleva flera månader helt utan mat vintertid.
Säger inte att det är en dålig idé, men kan du förklara varför?Kan börja med ett tips då du verkar fast besluten att jaga..
Ta jägarexamen..
Mvh // Johannes
Varför kan man inte leva enbart på kött? Förresten så tänkte jag ta med frystorkad mat och möjligtvis lite burk mat första gången. Eftersom det lär ta tid för mig att lära mig allt jag behöver lära mig så kan jag komplettera med saker jag tar med mig. Sen när jag bemästrat allt kan jag gå ut längre perioder och ta med mig mindre saker varje gång. Första gången blir mer som en lång camping trip där jag övar sakerna jag lärt mig i teorin.Ett område i Sverige som är helt ostört från andra människor är svårt att hitta. Möjligen något större skogsparti i Norrlands inland nedanför fjällkjedjan.
Den mat som du behöver kan du inte hitta där. Du kan inte leva enbart på kött och de örter, rötter och annat ätligt är antingen översnöade eller innehåller inget i näringsväg på vintern.
Tänker du att jaga med luftgevär så är det nog småfåglar som du kan fälla. Med pilbåge, som är olagligt att jaga med i Sverige, kan du fälla större vilt. Men du måste vara väldigt duktig då en båge genererar dödlig energi endast på korta avstånd, upp till 20, 25 meter. På längre håll blir det bara skadat.
Tack för infon. Nej jag måste inte leva 100% av naturen, inte i början åtminstonde (läs mitt inläg ovanför detta).Tråkig attityd.
Du har visst ett val. Det kallas att följa lagen och göra rätt för sig. Du har ingen rätt att tjuvjaga bara för att du fått för dig att du vill pröva på detta.
Är du fullt seriös och verkligen vill genomföra detta föreslår jag att du letar upp ett stort område och kontaktar samtliga markägare som berörs. Berätta om dina planer. Skaffa mediastöd i lokal media, så att du inte framstår som en "random crazy person".
Jag tror att de flesta markägare skulle vara positiva (åtminstone inte negativa) till detta, förutsatt att du gör upp i förväg. Det är möjligt att få tillfällig jakt och fiskerätt av markägarna, men då måste du nog göra ett seriöst intryck.
Angående geografisk plats finns det inget som uppfyller dina krav. Norra Norrland är bästa tipset om du vill vara ifred, men inte ens där kommer du få vara ifred. Norra Norrland är inte heller särskilt gynnsamt under vintern. Det är nog svårt att överleva i naturen om sommaren. Om sommaren kan du svälta på ett helt annat sätt.
Är det ett krav att du måste leva av naturen till 100%?
Tar du bort den aspekten blir det hela mycket mer genomfört, även under vintern i norra Norrland.
Angående lagen: Om en person inte vill ta del av samhället, vad har personen för val? Så klart ska man följa lagen när det kommer till saker som att "inte döda andra människor". Men om jag vill leva i naturen och komma bort från allt och om jag isåfall måste döda mina egna djur borde jag få göra detta. Borde inte alla människor ha den rätt? Eller ska alla tvingas jobba jobb dom inte vill ha och leva liv dom inte vill leva? Exakt vem skadar jag om jag jagar utan tillstånd/licens?
Om du tycker du har rätt och jag har fel, försök övertala mig att jag har fel
Jag har tänkt lära mig lite i taget, typ. (Läs det jag skrev ovanför) Jag föredrar dock att fokusera på en sak och göra det helhjärtat. Om jag bara tar campingtrips måste jag fördriva tiden emellan och försörja mig emellan, vilket jag inte vill.Många har närt denna dröm, få har lyckats i modern tid. En av anledningarna är nog att det tar väldigt lång tid att lära sig det man behöver kunna. Men, det är ju tråkigt att ge upp drömmen bara för det. Ett roligare alternativ är väl att sätta igång och lära sig lite i taget. Lär dig fiska, lär dig jaga, lär dig göra upp eld i alla väder. Det handlar väldigt lite om prylar och mycket om erfarenhet. Att göra allt direkt utan någon som helst erfarenhet själv kan leda till tråkiga resultat. Jag pratar inte bara om risken för olyckor, utan också att du ger upp friluftsliv helt och hållet och missar allt det roliga.
Tar man det i portioner är det roligt på vägen också. Jag vet efter mycket jagande och eldande. Att uppleva ensamheten i vildmarken med mat är heller inte fy skam. Ett kul första steg. Med ett fiskekort och lite växtkunskap blir det nog tillräckligt utmanande iallafall. Du kan ju börja med det några veckor på sommaren. I rätt del av landet lär du kunna bli rätt ensam. Kanske Kaitum?
Sent from my HTC Vision using Tapatalk
Jag vet att det inte handlar så mycket om prylar, men det jag menade var att (speciellt när man precis börjar) så kan bra utrustningen hjälpa, eller? Sen när jag lär mig mer och mer hoppas jag kunna ta med mindre saker för varje gång.
Om någon har mer tips/info att ge så gör det gärna!
Jag har fortfarande inte fått svar vad jag ska satsa på för vapen? Luftgevär, pilbåge eller armborst, vad tycker ni? Jag vill införskaffa detta så snart som möjligt och börja öva.
Vad finns det för djur man kan jaga under vintern och hur svårt är det?
Tack igen för all info från alla!