Jag ramlade ner i vattnet vintertid

Tror det är en rätt stor skillnad på att bli blött under hög aktivitet när kroppen redan är varm jämfört med att gå en tur med hunden och bli blött.

Men aktivitet hjälper, vindtätt hjälper och också blöta kläder värmer en del. Adrenalin hjälper också ett tag.
 
Tror det är en rätt stor skillnad på att bli blött under hög aktivitet när kroppen redan är varm jämfört med att gå en tur med hunden och bli blött.

Men aktivitet hjälper, vindtätt hjälper och också blöta kläder värmer en del. Adrenalin hjälper också ett tag.

Hålle rmed, för mej är det inte alls lika omtumlande att efter en löptur eller bastu ta ett kallbad och gå från "för varm" till normaltemp jämfört med att gå från normaltemp till kall via kallbad.

/Patrik
 
Dagen var vit full av snö och ca 5 minusgrader. Min klädsel var underställ i ull samt vindbyxor i bommul och en tunn micro täckjacka med syntetfoder + mössa. Jag var ute och gick med hunden. Ca tre kilometer hemifrån kommer jag till ett överfyllt dike, där ligger det två stockar som en bro. Jag balanserade över men ramlade i diket och fick vatten ända upp över bröstet. Jag var i vattnet ca 5-10 sec och blev såklart helt genomblött. Jag drog upp min luva över huvudet, sprang sedan hem med hunden i full fart för att hålla värmen. Till min förvåning så gick det hela otroligt bra. Trotts -5 grader och genomblöt av iskallt vatten så lyckades jag hålla mig varm ända hem. Det kändes som att jag utan problem hade kunnat sprungit en kvart till.
Väl hemma så var skosnörena som isklumpar. Men efter jag tagit av mig kläderna kunde jag gå omkring i endast handduken medans jag fixade med allt, och jag frös nästan ingetting alls.

Hur kommer det sig, vatten leder ju värme 25 gånger fortare än luft ? Min teori är att jag lyckades värma vattnet kring kroppen som i en våtdräkt + att jag fick värme av adrenalinet. Och huvan + den torra mössan gjorde en hel del för att behålla värmen.
Och en fråga till, gjorde jag rätt ? eller skulle jag rullat mig i snön för att bli av med lite vatten, eller skulle jag ha tagit av mig lite kläder ?
Det var mest pga ullen som gjorde att du inte frös. Finns ingenting som isolerar bättre oavsett om den är torr eller fuktig.
 
Tvivlar starkt på att ullens hydrofoba egenskaper har någon som helst praktisk effekt i detta fall.

Snarare handlar det om att det bara var fem minusgrader, TS var varm i kroppen (fysisk aktivitet), var i vattnet endast i några sekunder, klarade sig från att doppa huvudet samt utövade ännu hårdare fysisk aktivitet på hemvägen.
 
Hade -12 hemma när jag prövade heldopp under isen med skidor på fötterna, jag fick spänna av mig skidorna och backa upp ur ån. En liten bit längre ner hade vi gått över tidigare och där höll isen. Med skjidorna och stavarna burna tog jag mig uppför backen och hemåt, 1,2 km. Väl hemma var inina yttekläder, ull och bomull frysna till ispansar. Kängsnörena var värst, jag klädde av mig själv och duschade varmt. Efter torra kläder och en kopp cacao och stor macka tog jag och hängde upp de våta kläderna, jag var 10 år. Inget särskilt med det, det gick ju bra.
 
Tvivlar starkt på att ullens hydrofoba egenskaper har någon som helst praktisk effekt i detta fall.

Jag har plurrat alldeles för många gånger i samband med långfärdsskridskoåkning.

Ibland bomullströja närmast kroppen och ibland ulltröja. Bägge suger åt sig rejält med vatten men bomullen blir mer vattenbemängd. Tjockleken på plagget och vävtypen spelar viss roll. Vrider man ur plagget och sätter på sig det igen så värmer ullplagget upp mig under ett vindtätt ytterlager påtagligt mycket bättre än bomullströjan. Ullfibern innehåller mera luft i blött respektive fuktigt tillstånd vilket förklarar skillnaden.

Thure
 
Hade -12 hemma när jag prövade heldopp under isen med skidor på fötterna, jag fick spänna av mig skidorna och backa upp ur ån. En liten bit längre ner hade vi gått över tidigare och där höll isen. Med skjidorna och stavarna burna tog jag mig uppför backen och hemåt, 1,2 km. Väl hemma var inina yttekläder, ull och bomull frysna till ispansar. Kängsnörena var värst, jag klädde av mig själv och duschade varmt. Efter torra kläder och en kopp cacao och stor macka tog jag och hängde upp de våta kläderna, jag var 10 år. Inget särskilt med det, det gick ju bra.
Det som inte dödar - det härdar.
 
Jag har plurrat alldeles för många gånger i samband med långfärdsskridskoåkning.

Ibland bomullströja närmast kroppen och ibland ulltröja. Bägge suger åt sig rejält med vatten men bomullen blir mer vattenbemängd. Tjockleken på plagget och vävtypen spelar viss roll. Vrider man ur plagget och sätter på sig det igen så värmer ullplagget upp mig under ett vindtätt ytterlager påtagligt mycket bättre än bomullströjan. Ullfibern innehåller mera luft i blött respektive fuktigt tillstånd vilket förklarar skillnaden.

Thure
Det tror jag säkert men jag tror att det hade högst marginell betydelse i det av TS beskrivna händelseförloppet, där allting blev sjöblött och ingenting vreds ur. Sjöblöt ull är fortfarande sjöblöt =)
 
En sommardag cyklade vi hemåt efter förrättning och möttes av en intensiv åskskur. Vi var båda klädda i bomull från topp till tå. Vi nlev dränkta och såpass våta att vi både frös och drppade rejält redan på de kvarvarande 2 km hemåt. Väl hemma tog vi av alls våta plagg. Satte igång vattenkokaren, torkade av oss och tog på torra kläder, innan kaffet var urdruckigt var vi åter varma. Torrhet betyder mest men därefter ull.
 
Det är väl ingen som motsätter sig ullens förträffliga egenskaper i fuktigt tillstånd (?), och det är inte min poäng heller. Jag är skeptisk till hur stor betydelse ullen har i just detta fall, i förhållande till de andra faktorerna som jag tagit upp (inte så kallt, ej doppat huvudet, fysisk aktivitet).

Därmed inte sagt att ull inte är bra. Vissa ullplagg är jättesvåra att blöta ner vilket såklart har stor inverkan vid ett snabbt plurr. Syntet är liknande i det avseendet. Bomull är ju helt klart sämst. Med råge.
Det är mängden absorberat vatten som ska dunsta bort som styr nedkylningen (vilken i sin tur påverkas av vad man har för plagg ovanpå understället).
Att vissa plagg känns blötare och kallare när de är blöta går inte att översätta direkt mot nedkylning.

En kropp som är ordentligt varm av fysiskt aktivitet producerar väldigt mycket värme.
Fysiskt aktivitet i bomullströja trumfar inaktivitet i ulltröja.
Fysiskt aktivitet och ulltröja är givetvis bäst.

Att TS tog sig hem utan allvarlig nedkylning tror jag inte var ullens förtjänst, utan att han på ett föredömligt sätt sprang hem. Det är min poäng =)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.