Jag höjde på ögonbrynet...

när jag såg priserna på Haglöfs produkter i senaste numret av Friluftsbolagets katalog, samt vid närmare titt på nätet. Tittade lite på ryggsäckar när jag skymtade priset på haglöfs ryggsäck Alaska. Senast jag tittade på säcken kostade den 2500 kr (höstas, förra sommaren), nu var priset höjt till 3100 kr(!). Trots det så verkade det inte som något nytt hänt med säcken. Kontaktade Friluftsbolaget och hörde efter varför - anledning, samma säck men höjda leverantörskostnader. 600 kr höjning, är det inte att ta i lite väl mycket? Kronans gamla ramsäck LK70 kanske inte är så dum ändå, den ligger i alla fall stabilt i pris ;-)
För att inte tala om Tierras produkter, köpte min Condrad Kain (förvisso Paclite) för 2900 kr tror jag det var, med XCR modellen som kom sprang den väl upp till 3400 kr och nu brakar den iväg på 3700 kr. Tierra - snart i Klättermusen klass förutom kvalitén? Jag börjar förstå folk som går i kronans kläder.
[Ändrat av bowall 2002-04-16 kl 21:24]
 
Har en Haglöfs av årets modell (3100:). Den ända skillanden jag har märkt, förutom priset då, är att ramen är svart målad (eloxerad). Tyvärr sitter inte färgen kvar så där jätte bra. Har börjat flagna bort på sina ställen, efter första turen (5 dagar). Tyvärr.
 
Svindyr Tierra

bowall; sa:
För att inte tala om Tierras produkter, köpte min Condrad Kain (förvisso Paclite) för 2900 kr tror jag det var, med XCR modellen som kom sprang den väl upp till 3400 kr och nu brakar den iväg på 3700 kr. Tierra - snart i Klättermusen klass förutom kvalitén? Jag börjar förstå folk som går i kronans kläder.

Jag förstår dig! Tackar själv min lyckliga stjärna för att jag "hann" inhandla mitt Cassin Ridge-ställ innan Fjällräven gick in som ägare av Tierra, Tierra-kläderna började säljas på fler ställen och priserna sköt i höjden. Priset på Cassin Ridge-brallorna har ökat med cirka en femhundring. Med jackan är det ännu värre. Jag undrar varför? Det verkar ju inte som om det är avancerad produktutveckling som motiverar prishöjningen. Skulle vara kul om någon hade en förklaring.

/Petra
 
Status med dyra grejer?

Kan det helt enkelt vara så att de kan sälja mer med högre priser? Ja menar alla fattar väl att en haglöfsrygga för 2500:- inte KAN vara lika bra som en Norröna ramsäck för över 3000:- ;-)
Om nu haglöfs kommer upp i samma prisklass blir de kanske ett alternativ för den som vill ha det bästa.....för ska man ändå lägga 2500:- så kan man säkert också betala en femhundring till.....eller?

Samma sak med deras tält.... Nya Genius är ju nästan i samma prisläge som hilleberg. Kanske var deras tidigare tält lite för billiga för att folk med höga ambitioner skulle våga använda dem året runt.
Nu kanske Genius även är bättre tält men det är en annan femma.

Idén med detta resonemang är att det antingen gäller att vara väldigt billiga så att folk köper därför samt att hålla en hygglig/god kvalité. Alternativet är att vara ungefär lika dyra som alla andra så att man (som kund) inte tror att man förlorar i kvalité mm för att man spar en 500-lapp.

/andreas
 
Status

Andreas, det ligger nog något i det du säger, även om det kanske inte är hela förklaringen. Som Petra säger, när fjällräven tog över Tierra så började priserna skjuta i höjden. Känns inte som det finns någon konkurrens till alla de till fjällräven anknutna friluftsaffärerna och tillverkarna.
 
Haglöfs

Haglöfs har definitivt medvetet höjt alla sina priser. Man märker det också på deras tält som plötsligt blev mycket dyrare. De har också utökat sitt sortiment/omsättning av modeller, det KOSTAR (om det sedan är bra eller ej....). Ett argument verkar vara att pris=kvalitet!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Totteman Jag tar helikoptern istället Transportera 41
majjen Var hittar jag många ryggor? Transportera 17
desireman Hur stor ryggsäck behöver jag? Transportera 19
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
pelka Vart hittar jag marmot ryggan? Transportera 0
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
Skipper_ Jag får inte plats i ryggsäcken Transportera 11
nordqlin Var kan jag köpa nytt spänne till ryggsäck? Transportera 3
mattiasland Jag vill ha en större ryggsäck! Transportera 29
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
JosseRitzman Var kan jag köpa Modan Ryggsäck Transportera 5
lnorlander Var kan jag prova Berghaus Vulcan? Transportera 3
Avslut090305 Vart hittar jag en bra barnbärstol? Transportera 5
lignell01 hur kunde jag missa det! Transportera 1
dusko jag har byggt en egen ramryggsäck Transportera 2
pewe Sovsäck för små vart får jag tag på en stor som inte Transportera 6
tosca Ryggsäcksjunglen och jag. Transportera 20
Var kan jag köpa en Berghaus Vulcan/Atlas? Transportera 4
Härmed säger jag adjö till en trogen vän.. Transportera 3
Snödrivan Kajak på pinne, höglastare Transportera 2
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 5
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Joell Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck Transportera 11
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
lottizen Mäta volym på packningen Transportera 16
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
CFM Sätta midjerem på North face duffelväska Transportera 5
Swift Ryggsäck som handbagage på flyget Transportera 30
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
qy Aarn-säckar på XXL Transportera 4
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.