• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Jättebra med tjejsida!

Jättebra med tjejsida tycker jag!
Vi kvinnor måste också få plats i utelivet på våra villkor.Tyvärr är det nästan alltid männens normer som gäller ute,inte minst när det gäller kläder och annan utrustning. Tacka fasen för att vi är mycket sämre på att tex såga och hugga ved när alla såg-och yxskaft är minst en storlek för stora för oss.(gjorda för stora skogsarbetarhänder) Tur att det är en lämplig storlek på tändstickorna och kompassen....
Ett tips tjejer: Om ni inte kan,lär er hantera karta och kompass så blir ni mycket mer oberoende i utelivet.
Gunnel T.
 
Om du lär dig den rätta tekniken så blir du säkert mycket bättre på att såga och hugga än de flesta killar.

P.S
Nufördiden är det bättre med små "skogsarbetarhänder" för att kunna trycka på rätt knappar i maskinerna.
 
Hej Erik!
Tack för ditt svar. Jag har nog huggit och sågat mer ved än de flesta killar så tekniken kan jag. Jag eldar med ved dagligen så yxan kommer till användning nästan varje dag. Jag håller inte med dig att det går lika bra med "killverktyg" när händerna inte greppar runt skaften ordentligt. Dessutom har jag inte med mig några "knappmaskiner" när jag fixar till ved för friluftslivet. Marknaden är väl för liten för speciella "tjejverktyg" tyvärr.
Gunnel T.
 
Vadå kill- och tjejgrejer?

Jag tycker att vad det gäller friluftsprodukter finns det mesta anpassat till både killar och tjejer. Åtminstone vad det gäller de stora märkena som Haglöfs, North face, Klättermusen, Patagonia, Fjällräven med mera. Vad det gäller kläder kan väl tjejer ha små killstorlekar, det går alldeles utmärkt. Många gånger kan de även vara snyggare än damkläderna....

Jag har hållt på med friluftsliv bra länge och har aldrig märkt att det inte skulle gå att få bra produkter (på grund av litet utbud) på grund av att jag är tjej! Dock är jag glad för att det finns ryggsäckar anpassade just för tjejer!!

Och vad det gäller ett särskilt tjejforum så tycker jag att det är helt onödigt!
 
Håller inte riktigt med dej Eva angående utbudet på friluftskläder.

Har, liksom du, genom åren i allmänhet använt små killstorlekar. Tyvärr fungerar de smalare, långbenta (och långärmade) plaggen inte så bra, om man är kort och dessutom har höfter. Vanligtvis räcker hängslena mej upp till öronen, jackornas armbågsveck svajar någonstans lateralt om handleden och byxbuntar släpar i backen. Alternativt är plaggen så trånga att rörligheten blir nedsatt. Midjespännarna brukar sitta på höfterna och det gäller att välja ifall det högra eller det vänstra bröstet idag ska få rum under hängselbyxans alltför höga frampart... :(
Säkert stor skillnad beroende på hur man är byggd, men generellt sett, så finns det nog vissa strategiska olikheter!

Visserligen funkar utrustningen hyfsat efter en del smärre justeringar, men speciellt goretex är knepigt att sy om själv. Nog skulle det vara skönt om det fanns kläder med bra snitt även för oss tjejer - direkt på butikshyllan. Åtminstone här i Finland är alternativen tyvärr få.

I övrigt är jag på samma linje - spelar inte så stor roll om du är man eller kvinna.
 
Självklart beror ju utbudet en hel del på vart man bor, men jag har då aldrig lidigt av att det inte skulle finnas kläder till mig! Jag kanske har tur! Vad vet jag!?
 
ojämställt

Jag är för jämställdhet och alltså emot idén om ett separat forum för kvinnor. "Kvinnors villkor" är oftast bara en social konstruktion. Men bara ta för er - annars gör någon annan det. Ta plats.

Ha det så kul i naturen!

/Mattias, i första hand människa
 
Bra och eller dåligt.

Förmodligen så finns det både för och nackdelar med ett särskilt forum för tjejer. En fördel kan ju vara att det kanske kan vara enklare att rikta en fråga direkt (tjej till tjej eller kille till tjej) utan att frågan försvinner bland en drös med inlägg om annat.

Men samtidigt är det synd att tjejer hela tiden ska gå och gömma sig på olika ställen för att ventilera åsikter och tankar

Att få höra tjejers åsikter och tankar är ju många gånger viktigare för oss killar än för andra tjejer

Vi måste lära oss att ta hänsyn till kvinnors behov/krav i olika situationer. För detta krävs ju oftast att ni berättar dem för oss (för vi är dåliga på att fråga)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tjejsida! Vilken grej! Tjejforum 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.