Järnnätter och sovsäck

Jag tycker nog det överdramatiseras lite i den här tråden. Det är inte så att man dör av att ha en lite för kall sovsäck några nätter i Juni. Det är på sin höjd lite obehagligt, man fryser och får se till att tänka på något annat tills man somnar. När man sedan vaknar på morgonen har solen värmt upp tältet och allt är frid och fröjd.

Då är det enligt min erfarenhet mycket värre att ha en för varm sovsäck. Man somnar visserligen lätt, men sedan vaknar man mitt i natten och är fuktig och fryser som en hund. Har man tur lyckas man sedan få någon timmes sömn innan det är dags att vakna igen, den här gången med panikkänslor över hur varmt det är.

Angående dryckesval så kan insomningsfasen och komforten under denna klart förbättras med väl avvägd mängd destillat, man får bara var försiktig så man inte måste upp och kissa mitt i natten, då måste man börja om hela proceduren när det är som kallast.

/Anders
 
Jag tycker nog det överdramatiseras lite i den här tråden. Det är inte så att man dör av att ha en lite för kall sovsäck några nätter i Juni. Det är på sin höjd lite obehagligt, man fryser och får se till att tänka på något annat tills man somnar. När man sedan vaknar på morgonen har solen värmt upp tältet och allt är frid och fröjd.

Då är det enligt min erfarenhet mycket värre att ha en för varm sovsäck. Man somnar visserligen lätt, men sedan vaknar man mitt i natten och är fuktig och fryser som en hund. Har man tur lyckas man sedan få någon timmes sömn innan det är dags att vakna igen, den här gången med panikkänslor över hur varmt det är.
Tror vi kan dra slutsatsen att folk är olika och har olika erfarenheter.

Om jag (och de andra i min familj) har en får tynn sovsäck så sover vi dåligt hela natten och det är inte speciellt trevligt. Intresset för liknande turer är minimalt.

För varm sovsäck tror jag aldrig jag har haft något problem med. Innan solen på morgonen är det oproblematiskt och när det blir varmt är det bara att öppna upp säcken eller sova med den över sig eller liknande.
 
Jag är mer funtad som du, -Fredrik- och väljer hellre för varmt än ens lite för kallt. Men det hindrar inte att jag ändå vill ha en "flexibilitets-zon" i form av adderbara plagg, för att täcka upp för de där sista sällsynta fallen av onormalt kallt väder.

Den extra isoleringen känns dumt att "låsa fast" i en mycket överdimensionerad sovsäck, i stället för att också kunna använda den till ev. förstärkning under dagen.
 
Glömmer aldrig en fiskevecka norr om Sorsele i mitten på juli, tältade längs med en älv nedanför skogsgränsen.

Väldigt soligt och klart väder med 25-30 grader dagtid första dagen, fiskade fram till 23 en kväll och kände att det började dra kallt när solen försvann nedanför trädtopparna. Slutade fiska och startade brasa och lade ut vadarbyxorna i gräset för att torka. Vid läggdags ska vi lägga in vadarna i absiden och de är stela som fiskpinnar då de frusit, vädret var klart under nollan. Under natten i sovsäcken var det klart kyligt och tydligt flera minusgrader, hela veckan fortsatte sedan på samma vis.

När vi åkte hem passerade vi fiskeansvarig som bor i området och där hade vattnet frusit under veckan. De hade registrerat -6 grader som kallast under natten.

Åker jag uppåt i landet sommartid är det sovsäck som klarar nån minusgrad som gäller.
 
Även jag instämmer med Fredrik och joanna. Jag har gjort min läxa och erfarenhet med för tunna sovsäckar, sovsäckar som inte lever upp till specen (före EN/ISO standardens införande) och frusit mig genom nätterna. Idag vet jag min egen bekvämlighetsgräns och och vet att jag gärna blir frusen när jag sover, så trots att jag är man ligger min lägsta komforttemp vid TComfort enligt ISO standard.
 
Även jag instämmer med Fredrik och joanna. Jag har gjort min läxa och erfarenhet med för tunna sovsäckar, sovsäckar som inte lever upp till specen (före EN/ISO standardens införande) och frusit mig genom nätterna. Idag vet jag min egen bekvämlighetsgräns och och vet att jag gärna blir frusen när jag sover, så trots att jag är man ligger min lägsta komforttemp vid TComfort enligt ISO standard.
Fast det är ju det som är min poäng, vi pratar bekvämlighet. Tidigare i tråden lät det som om folk dog som flugor när järnnätterna drar in över landet. Och era personliga bekvämlighetsgränser har ni ju lärt er just genom att frysa några nätter, något som ni inte verkar lida några uppenbara men av.
Sedan tycker jag det finns en viss självmotsägelse i Fredriks resonemang. Jag klarar inte av att öppna upp en sovsäck i sömnen, och är jag vaken så sover jag definitionsmässigt inte.

Så mitt råd blir: Var inte rädd för att frysa lite för att hitta vad som passar dig personligen. Visar det sig att en kall natt förstör hela upplevelsen så får man väl gardera med extra kläder, sovsäckar eller vad man nu hittar på.

/Anders
 
Kan kanske låta självmotsägande, men jag håller med dig också, Krullanders. Kontenan är dels att detta är personligt, och dels att det inte går att leva livet helgarderat mot alla eventualiteter. Att efterfråga exakta temp-gränser kan ge en grov uppfattning, men går ändå aldrig att helt lita på, för vi är alla olika. Och vad TS än får för råd, kan temperaturen någon gång sjunka några grader till.

I detta fall tar man dessutom, som du skriver, inte någon risk större än lite vantrivsel som kan hanteras med extra kläder, som man ändå behöver ha med. Upptäcker man att man behöver dem nästan hela tiden, så har man valt fel sovsäck. Men det vet man inte från början, och det går som sagt inte att ge exakta råd om.

Sen kan det lika gärna handla om att i stället uppgradera liggunderlaget, byta om till ett torrt underställ, äta en proteinrik kvällsmåltid, eller välja sin lägerplats med större omsorg.
 
Kan kanske låta självmotsägande, men jag håller med dig också, Krullanders. Kontenan är dels att detta är personligt, och dels att det inte går att leva livet helgarderat mot alla eventualiteter. Att efterfråga exakta temp-gränser kan ge en grov uppfattning, men går ändå aldrig att helt lita på, för vi är alla olika. Och vad TS än får för råd, kan temperaturen någon gång sjunka några grader till.

I detta fall tar man dessutom, som du skriver, inte någon risk större än lite vantrivsel som kan hanteras med extra kläder, som man ändå behöver ha med. Upptäcker man att man behöver dem nästan hela tiden, så har man valt fel sovsäck. Men det vet man inte från början, och det går som sagt inte att ge exakta råd om.

Sen kan det lika gärna handla om att i stället uppgradera liggunderlaget, byta om till ett torrt underställ, äta en proteinrik kvällsmåltid, eller välja sin lägerplats med större omsorg.
Eller har en lite för varm sovsäck som man i bästa fall vet redan på kvällen ska vara lagom öppnad eller så får man vakna och öppna den under natten. Detta på bekostnad av att kanske bära lite för tungt.
Erfareneht säger mig också att liggunderlag gör väldigt mycket, mitt exped downmat 9 LW XP är bekvämt för min rygg men också synnerligen varmt, på sommaren onödigt varmt men ryggkomforten gör det värt för mig att bära och anpassa övrig sovisolering efter. Inte supertungt men absolut inte UL.

Jag är inte mot UL men är inte särskilt UL-renlärig utan bär hellre lite extra för komfort i läger och därmed lite lägre komfort/fart under förflyttning (givet samma ansträngning).

/Patrik
 
Kloka ord av tango, vi är alla olika och var och en måste göra sina egna erfarenheter. Inte heller jag är någon UL packare, även om jag givetvis försöker optimera och hålla nere packningen så mycket som möjligt men utan bekostnad av säkerhet och i viss mån komfort. I solskensväder och vindstilla dagar är det mesta möjligt, i ruskväder kanske dagar i sträck är det en annan sak. UL kan för vissa upplevas som lyx pga nöjet att bära så lite som möjligt, för andra misär. Var och en måste hitta sina gränser, men varm, torr och mätt är fortfarande ledorden för en skön och säker utevistelse.
 
Lite OT: En av mina "favoritmissar" i frilufts-/tältlivet:
Mitt i sommaren gick familjen med två 10-12 åriga barn upp mot Helags. På natten snöade och blåste det en del. Vi frös som attan i våra typ +5 eller +10-sovsäckar; vi klädde på oss i princip alla kläder vi hade (inkl. regnställ). Frusna o blöta avbröt vi den vandringen (fortsatte kring Grövelsjön i varmare väder).
Vis av eländet inköptes -12-sovsäckar till hela familjen. Nästa tältsemester blev en campingsemester i Danmark, naturligtvis med våra ny fina sovsäckar. Vi svettades som grisar varje natt och låg huvudsakligen ovanpå sovsäckarna!
Man lär så länge man lever :) .
 
Att kunna anpassa sin sovsäck till förhållandena är konsten. Min praktiska erfarenhet säger att man behöver sovsäckar med ca 10 graders differens. Jo det blir flera.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.