Jämtland med tåg, vart?

Men Sylälven rinner väl ut i Enan nere i dalen där lederna mot Storulvån och Blåhammaren delar sig? En liten sträcka väster om bron där nere (i Endalen?) tror jag. Själva Enan kommer väl från Långtjärnarna.

Det mystiska är att på kartan ser älven ut att sluta tvärt - något hundratal meter längre norrut är ett sidflöde till Enan. Kanske kartan är felritad eller går älven underjordiskt? Eller är det en massa konstiga fina förgreningar emellan som mina dåliga ögon inte kan urskilja.

När jag korsade Enan mellan Blåhammaren var det som jag minns det ett smalt, lugnt och grunt flöde, när jag senare kom till Sylstationen var Sylälven tämligen strid där bron borde ha varit.
Kanske terrängen är brantare där, men lite förbryllande var det den gången.
 
När jag korsade Enan mellan Blåhammaren var det som jag minns det ett smalt, lugnt och grunt flöde, när jag senare kom till Sylstationen var Sylälven tämligen strid där bron borde ha varit.
Kanske terrängen är brantare där, men lite förbryllande var det den gången.

Hehe, jag har också förundrats över att Sylälven verkar större och stridare uppe vid stationen än längre ned i Endalen. Men vi är väl rationella båda två och inser att nånstans måste vattnet ta vägen :) Kanske delar älven upp sig i en himla massa småbäckar som strilar ned i dalen.

Jag har inte kartan här så jag kan inte granska den. Men man ska väl dit i sommar nån gång, som vanligt, så jag ska kolla då :)
 
Nu är biljetterna bokade. Tänker gå av tåget antingenge i Enafors eller Storlien. Det verkar vara mycket snö nu men förhoppningsvis smälter det bort en del så att man kan hitta några ytor att smälla upp tältet på.
 
Nu är biljetterna bokade. Tänker gå av tåget antingenge i Enafors eller Storlien. Det verkar vara mycket snö nu men förhoppningsvis smälter det bort en del så att man kan hitta några ytor att smälla upp tältet på.

Hej,
Jag skulle rekommendera dig att slå en signal upp till någon i området (vet inte vem man ska kontakta eftersom fjällstationen är stängd nu) men jag tittade också på området för samma period (första veckan i Juni). Jag skickade ett mail till stationen och fick svar. Hon som svarade hade lämnat för två veckor sedan då. Tydligen är vägen fram till stationen avstängd. Se hennes mail nedan. Jag vet inte vad "officiellt stängd" innebär. Om det är bommar eller om man kan köra upp ändå. Men det är värt att kolla upp så ni kan planera för det och slippa överraskningar.

//Henrik

-"För 2 veckor sedan lämnade jag stationen så tyvärr har jag ingen lokal nulägesrapport att erbjuda. Bokningen sköts nu från Stockholm under några veckor. Vad jag däremot vet är att det snöade i söndags uppe i Storulvån och att ni får räkna med mycket vatten och en hel del snö i området. Vägen till Storulvån är officiellt stängd tills stationen öppnar igen midsommarhelgen, dels pga vägarbete och dålig väg men även renkalvning. "
 
Tror jag pratat i telefon med samma person som det där mailet kommer ifrån. Hon nämnde nämligen också det där med den avstängda vägen så just nu funderar vi på att ta tåget till storlien och sedan ta taxi till rundhögen istället.
Apropå vädret kommer denna vecka innehålla flera temperaturer på 15 grader och jag hoppas att lite mer barmark kommer visa sig. Någon som vet läget med broar däruppe? T.ex. broar över enån?
 
Tror jag pratat i telefon med samma person som det där mailet kommer ifrån. Hon nämnde nämligen också det där med den avstängda vägen så just nu funderar vi på att ta tåget till storlien och sedan ta taxi till rundhögen istället.
Apropå vädret kommer denna vecka innehålla flera temperaturer på 15 grader och jag hoppas att lite mer barmark kommer visa sig. Någon som vet läget med broar däruppe? T.ex. broar över enån?

Jag vet inte säkert. Jag kommer faktiskt inte ihåg bron där, men vi hade inga problem att ta oss fram till enkälens rastskydd. Däremot var inte bron vid ulvåtjärn utlaggd och där gick det inte att vada för oss. Vi hade nog fått vatten upp till midjan och vi var inte klädda för det.
 
Jag vet inte säkert. Jag kommer faktiskt inte ihåg bron där, men vi hade inga problem att ta oss fram till enkälens rastskydd. Däremot var inte bron vid ulvåtjärn utlaggd och där gick det inte att vada för oss. Vi hade nog fått vatten upp till midjan och vi var inte klädda för det.
Jag har gått över vid Ulvåtjärn i gummistövlar utan att bli blöt om fötterna, strax efter midsommar. Kan det verkligen vara nästan en meters skillnad i vattenståndet?
 
Jag har gått över vid Ulvåtjärn i gummistövlar utan att bli blöt om fötterna, strax efter midsommar. Kan det verkligen vara nästan en meters skillnad i vattenståndet?

Det verkar så. Vi tog av oss kängorna och gick enkelt över i augusti 2005, vattnet var väl 2 dec djupt då och flöt stilla. Men andra jag talat med har nämnt Ulvåtjärn snarast med skräck i rösten.

Möjligen måste man hitta rätt plats också. Vi vadade cirka 10 meter till vänster om cementblocken (som en bro kan ligga på?), om man kommer från Storulvåhållet. Sandbotten.
 
Jag vet inte säkert. Jag kommer faktiskt inte ihåg bron där, men vi hade inga problem att ta oss fram till enkälens rastskydd. Däremot var inte bron vid ulvåtjärn utlaggd och där gick det inte att vada för oss. Vi hade nog fått vatten upp till midjan och vi var inte klädda för det.

Jag har en gång med bävan vadat till midjan. Det var i Norge, över en älv som rinner ut i Balvatnet. Bron var det hemskaste jag sett, näst efter ingen bro alls. Den var spänd över en fors - efter en stunds inspektion hittade jag ett ställe där älven bredde ut sig och jag kunde se botten hela vägen.
Det var en svag underström. Jag får väl anses ha varit klädd för detta, eftersom jag tog mig på regnkläderna, men trots det var det faktiskt rätt kallt.

Tycler inte om vad och mår nästan illa av att se bilder på svåra och djupa vad. Såg just såna i Utemagasinet, där vadarna hade ryggsäckar som måste ha nått över huvet på dem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
HansViktor Erfarenhet av Härjångsfjällen Fjällvandring 5
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
Mperorpalpatine Flerdagarstur i Jämtland i Juni Fjällvandring 11
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
Robinster Soluppgång Åre/västra Jämtland Fjällvandring 3
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
mindful Oledat i Jämtland Fjällvandring 0
mkruse Toppbestigningar i Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 0
sanoj89 Skogsbränder i Jämtland. Fjällvandring 19
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Per-Tommy Vandring i Jämtland till sommaren Fjällvandring 11
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
hannak Era favoriter i Jämtland Fjällvandring 11
Houdan Stugtur Jämtland/Härjedalsfjällen 3-4 dgr Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
Noatun. Tips på tvådagars fjällvandring Jämtland Fjällvandring 1
Sentient6 Jämte leden i Jämtland Fjällvandring 7
camoscio Jämtland, slutet av juli Fjällvandring 5
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
Vindskydd Jämtland Fjällvandring 27
Valpish Vandringskompis/ar sökes i Jämtland. Fjällvandring 0
fjellinden Vandringskompis till jämtland? Fjällvandring 2
Moh Kort stugtur med barn i Jämtland Fjällvandring 4
89377 1:a besök i Jämtland, feedback på vandringsplan Fjällvandring 14
Phyllobates Stugtur i Jämtland eller Fjällräven Classic? Fjällvandring 2
virre-valle Gena mellan lederna i Jämtland? Fjällvandring 3
tomhylsan Bo obokat på fjällstationer i Jämtland? Fjällvandring 6
piaea Övernattning Tossåsen? Jämtland Fjällvandring 2
Tikaren Inte så turistigt Jämtland!? Fjällvandring 7
brorgustav Nybörjarvandring i Jämtland Fjällvandring 5
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
camoscio Jämtland Fjällvandring 11
Boullan Rekommendera stugtur, i Jämtland eller i närheten av Trondheim, 3-4 dagar, juni 2014! Fjällvandring 6
CathrineC Dromskåran Jämtland v.22 kristihimmel Fjällvandring 14
Fantomax Tips på bra leder runt åre/jämtland Fjällvandring 16
Emmma Jämtland midsommar Fjällvandring 2
Fredrik85 Fjällvandring Jämtland Fjällvandring 7
Kaleidoskop Järvbäckvallen/Blåhammaren/Storlien - Jämtland Fjällvandring 3
Mopsy Läget i Jämtland Fjällvandring 17
flamingoe Vandra i Jämtland nästa vecka!? Snabba svar Fjällvandring 15
bfia73 tips Jämtland Fjällvandring 2
kalalokki Jämtland-vandra och fiska. Fjällvandring 13
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
anders jensen Vandra och fiska i Jämtland Fjällvandring 6
Kicki_86 Tips på vandring i Jämtland Fjällvandring 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.