Jägarsnus med mer nötter i till lunch.

Huruvida man "klarar" att äta mycket nötter/frön är såklart individuellt, provar man sig fram märker man rätt snabbt hur mkt magen klarar. Jag brukar även i vardagen försöka tänka på att äta lagom mängd lätt- och svårsmält mat, för att undvika för högt/lågt blodsocker (jämnt "GI") osv samt för jag får ont i magen av för mycket hårt. Jordnöttsmör älskar jag för det har näringsinnehållet av ett hårt livsmedel, jordnötter alltså, men konsistensen av ett mjukt, lättsmält! Annars brukar de mjuka vara energifattigare än de hårda.

Jo, en sak till, nötter/frön går att koka (blötläggning kan vara mer energieffektivt kanske) och blir då ganska mycket mer lättsmälta och mjuka för magen!
 
Även att finmala nötter gör dem mer lättsmälta, plus att de såklart tar upp mindre plats i packningen. Går fint i vanlig liten mixer. Man kan stoppa när det blivit "mjöl", eller hålla på tills nötfettet faller ur och allt binds ihop till en fast smet - en perfekt bas för olika sorters hemgjorda "energibars"- både söta och salta.

PS När jag föreslog hemmatest, menade jag inte övergång från svensk husmanskost dag 1 till hel nötlunch dag 2.
T o m jag skulle nog få ont i magen ;)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.