Jacka för högaktivitet

Skulle vilja höra mig för om det finns några erfarenheter av jackor för löpning och andra aktiviteter som får kroppen att svettas mycket. Främst skall jackan vara på under löparpass och jag funderar på om jag bör skaffa en med eller utan meshfoder.
Har sneglat lite på en jacka som heter trail från craft, utan foder samt med partier av något slags högventilerande tyg.

Tacksam för tips, det verkar ju vara en djungel... ...som med alla andra prylar.
 
Jag går i samma funderingar efter att ha nött ut min första jacka. Craft har en annan jacka som verkar ännu lämpligare än Trail, åtminstone i mitt tycke. Six Dots-jacket är supertunn och med rygg i endast nättyg. Jackan väger nästan ingenting och borde ventilera kanonbäst m t p ryggen. Kostade 800 när jag såg den i butik, men nån annan på utsidan.se sa att den sjunkit till 500, tror jag det var. Kanske ett tips?
 
Båda ser bra ut

Två jackor, en med nätfoder och en utan. Northfacejackan ser väldigt fin ut men då är nackdelen att jag förmodligen inte hittar igen den i Östersund. 6-dotjackan tror jag finns på Gå och Löp i stan så den skall jag kolla efter.
Finns det några argument för och emot meshfoder?
Vill ha en jacka som fungerar på sommaren men även kan användas som skal på vintern.
 
En helt vanlig tunn vindjacka (obs, utan foder) är vad som anbefalls för löpning, cykling mm där man vill slippa att kylas ner av vinden. Finns många olka märken och modeller. Gå in i en löparaffär och fråga.
 
tigertamjaren; sa:
En helt vanlig tunn vindjacka (obs, utan foder) är vad som anbefalls

Om man ska gå efter vad som anbefalls av klädbranschen är det väl plastpåsplagg med Windstopper som gäller. ;)

"...offers unrivalled levels
of breathablity."

"...even during high levels of exertion"

(Kloppetikloppeti... rider iväg på min käpphäst)
 
Gode Martin, vem kan säga emot klädbranschen? Kunden har som du vet alltid fel. Eld ska bekämpas med eld, och på samma sätt är det med svettningar. Är det varmt ute är ett intag av varma drycker att föredraga framför kalla und so weiter i all evinnerlighet. Som Seinfeld-George säger så träffande när han vill följa sin intuition - Do the opposite!

Då mina personliga erfarenheter emellertid här står i bjärt kontrast till denna sköna tesis är jag ändå hugad att låta empiri gå före teori, som ett undantag som bekräftar regeln så att säga. Tunn vindjacka anbefalles således trots allt.
 
Du läser mina inlägg som fan själv läser evangelierna. Klädbranschen har alltid rätt och kunden alltid fel. Men också kunden har rätt att ha fel och just därför ska han välja fel, vilket ju är rätt ändå.
 
Skönt...

när saker och ting flippar ur! Jag betackar mig alla membran när det gäller löpning, mycket på grund utav allt guld och gröna skogar dessa utlovar och mycket på grund utav att jag har tendenser att svettas floder när jag är ute och springer. Ville försäljare och fabrikanter att vi skulle springa omkring i våra löparspår iklädda oljerockar så skulle många säkert också göra det...
Diagram i all ära men jag är också intresserad hur läget ser ut efter fyra timmar ;o)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.