Isskruvar + siliconspray?

Har för mig att jag läst någonstans att man kan spraya isskruvarna med siliconspray för att minska friktionen i skruven och på så vis underlätta att få bort den is som fastnar inuti när de skruvas ut. Är det någon som har erfarenhet av detta eller är det något jag drömt ihop själv? Siliconsprayen skadar inte stålet men frågan är om det också ökar chansen att skruven dras ur isen?
 
Med reservation för att jag inte klättrar is och har dålig koll på det praktiska när det gäller isskruvar...

Men om man bortser från risken att skruven gängar ur sig så skulle jag tro att brottet i isen ser ganska lika ut om man tänker sig att skruven frusit fast, resp helt saknar friktion. Dvs den sitter fast formbetingat. I så fall saknar siliconet betydelse. Rent principiellt så håller möjligen friktionen ihop is och skruv till en starkare enhet, men det borde inte ha sååå stor inverkan.

Risken att skruven gängar ur sig är väl liten p g a det sitter ett rep i den? Vi snackar ju om flera varvs rotation?
 
Jo det är lite så jag resonerar också men det är intressant att höra vad andra har för erfarenheter. Chansen att den ska dras rakt ut är ytterst liten och precis som du säger så påverkar inte friktionen nämnvärt styrkan i skruvens placering så länge isen är hård och solid.
 
Vad jag har hört är att man kan/ska spraya silikon på isskruvar för att minska risken för rost, och för att de ska bli lättare att skruva in i hård is (det låter inte särskilt sannolikt, om taggarna som ska gripa i isen initialt är skadade är det svårt att få skruven att greppa och om gängorna är skadade tar det stopp ngnstans på halva vägen, kan inte tänka mej att lite silikon hjälper mot det) , men iden att de ska bli lättare att rengöra kanske stämmer.
Har aldrig testat det där själv och eg heller aldrig känt ngt behov... Brukar funka rätt bra att bara slå ur isen genom att vända skruven uppochner och slå den lätt mot tex hammaren på yxan. Om isen ändå inte lossnar så får man stoppa skruven inuti i jackan ett tag så den smälter (iskärnan alltså!).
Men om man nu skulle vilja spraya silikon i sina skruvar..... det som håller isskruven på plats (om isen är rimligt bra) är gängorna på utsidan. Om isen är helrutten (sådär så att skruvarna nästan ramlar ut av sej själva om man skruvar i dem vinklade /korrekt/ 10 grader neråt) så man sätter dem riktade lite uppåt så är det i princip genom vinkeln uppåt som de sitter kvar i hålet i isen men de tål inte drag utåt särskilt bra. I bägge fallen känns det inte som om ett litet silikonlager skulle göra någon skillnad, friktionen mellan den släta metallen på skruven och isen torde ändå vara väldigt liten.
Isskruvar gängar väl egentligen inte ur sej. Antingen smälter de ut (dvs isen som de sitter i börjar smälta och skruven lossnar) eller så rycks de ut (om isen är dålig och de belastas av ett fall), eller så bryts de av (om man inte skruvat in dem hela vägen ffa men det har tydl hänt även med avknutna skruvar), eller så lossnar de för att isen frakturerar.
Sammanfattningsvis, eftersom företag som gör isskruvar, typ Petzl, Grivel, BD faktiskt rekommenderar att man sprayar silikon på dem för att undvika rost så kan det rimligen inte påverka deras performance på is negativt, så testa du! Du kan ju meddela om det gjorde ngn skillnad!!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.