Israpport Linköping

  • Trådstartare n_zackrisson@hotmail.com (Niklas Zackrisson)
  • Start datum

n_zackrisson@hotmail.com (Niklas Zackrisson)

Gäst
Hej alla skrinnare,


I Linköpings omnejd finns is, jag antar att det
mest är gammal snöis som troligtvis på de flesta håll
är rätt skrovlig och tråkig.
Men det finns också nyis. I går åkte vi på Stora Rängen söder om Linköping, alpin start, jag åt
frukost klockan sex och det hade precis ljusnat
när vi spännde på oss skridskorna. Från Bjärka Säby
och söder ut mot Unön var isen fin, svart härlig nyis. Underbart!
Längre norr ut hade isen lagt sig senare och var betydligt tunnare, det blev trots allt en tur upp längs västra land och sedan över till östra sidan via Björkön, men isen var mycket tunnare norr om Säby udde. De flesta skulle nog vända här.
Att fortsätta och låta det bli mer spännande än det är njutbart, och erfara hur det knakar under skridskorna, det innebär att veta att man inte vet, med säkerhet, om isen ska hålla, för jag har trots allt inte än åkt igenom än, peppar peppar, trots många år av långfärds-skridskoåkning och skridskosegling. Oftast beror det på ett gott omdöme, och uppmärksamhet att man inte går igenom, och ibland har man kanske turen med sig (på turen), igår var det kanske bådas förtjänst att vi inte hade en incident. Nu vet vi i alla fall att det höll, och ni med, fast det gör det kanske inte i morgon.
God Jul!
Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.