Isplanket & framtiden

"Säkerheten går bra att hantera. Mitt förslag är att man bara postar faktiska observationer som gäller där och då. Efterföljande är alltid själva ansvariga för att kolla isen. Om man vill kan man skriva en text om issäkerhet för nybörjare."

Och hur vet jag att den som postar observationen kan det här med issäkerhet? Om jag tittar ut över viken ser jag is. Men håller den att ge sig ut på? Kan verka som en löjlig kommentar men bl.a. Tango och andra har nämnt grundutbildning. I en klubb eller förening (eller som turledare, guide etc.) har min sitt eget rykte att ta hand om. På en gratissajt där vem som helst, utan krav på utbildning, kan skriva blir "observationerna" värdelösa.
 
Clindhs kommentar är intressant. Men FB och andra kommersiella aktörer svämmar över av mkt postningar från angränsande grupper, man blåser upp flödet så att intresset att berätta något själv minskar. Jag tror Utsidan och isplanket och kanske mest intressant norska appen Varsom kan utgöra en angelägen kontrast. Skridskonätet gör det redan men FB har förstås ett klart trafikövertag.

Varsom med statligt stöd utnyttjar alla isobsar (via medgivande) inom skridskonätets norska gren som läggs tillgängliga för alla. Varsom används också för lavinvarningar mm liknande.


Thure
 
Senast ändrad:
Den typ av öppen israpporteringstjänst som tråden handlar om passar inte alla. För er finns alternativ. Sök er dit.

När jag startade tråden ville jag vara diplomatisk och inte dra upp den mångåriga konflikten mellan organiserade åkare och fria s.k. ”svartåkare” som fyllt så många trådar med upprepningar år efter år. Med facit i hand borde jag ha skrivit vad som ska diskuteras och vad som inte ska diskuteras i den här tråden.

Ta diskussioner mot öppen israpportering och för skridskonätet i någon annan tråd.
Håll er till ämnet och skriv bara här om det för diskussionen framåt.


Thureb: Ditt förslag här ovan med något som liknar den norska tjänsten är utmärkt. Kan vi få något liknande i Sverige? Hur i så fall?
 
Den typ av öppen israpporteringstjänst som tråden handlar om passar inte alla. För er finns alternativ. Sök er dit.

När jag startade tråden ville jag vara diplomatisk och inte dra upp den mångåriga konflikten mellan organiserade åkare och fria s.k. ”svartåkare” som fyllt så många trådar med upprepningar år efter år. Med facit i hand borde jag ha skrivit vad som ska diskuteras och vad som inte ska diskuteras i den här tråden.

Ta diskussioner mot öppen israpportering och för skridskonätet i någon annan tråd.
Håll er till ämnet och skriv bara här om det för diskussionen framåt.


Thureb: Ditt förslag här ovan med något som liknar den norska tjänsten är utmärkt. Kan vi få något liknande i Sverige? Hur i så fall?

Finns ens den konflikt du antyder? Ingen har väl nämnt ordet svartåkare som synonym till att åka utanför klubbturer före ditt inlägg. Skapa inte en konflikt som jag tror inte finns.

Det finns väl inget som hindrar någon från att bli medlem och få access till den där sajten,och sedan vara "passiv medlem" genom att bara betala årsavgift och ta del av israpporter och förhoppningsvis bidra med sina egna rapporter, från sin egna åkning. Det är väl fritt för var och en att åka på klubbtur eller i eget sällskap. Jag tror det finns isfiskare som inte åker skridsko på webplatsen.

/Patrik
 
Tango:

Är det så att alla inte förstår skillnaden mellan å ena sidan ett öppet forum där vem som helst kan läsa och skriva, och å andra sidan ett forum som kräver betalning, medlemskap i en organisation och troligen en introduktionskurs? Då finns det en stor pedagogisk utmaning. Den tar vi i så fall i en annan tråd. Skapa en ny eller lyft en befintlig och bjud in mig. Anledningen till att jag vill hålla den här tråden ren från detta är att det har diskuterats i åratal i olika trådar utan att komma till någon lösning. Det blir eviga upprepningar som många är väldigt trötta på.

Om du förstår skillnaden mellan de två forumtyperna och trots det försöker marknadsföra skridskonätet i den här tråden saboterar du den.
 
@israpportör Du skrev i trådens första inlägg efter att isplanket dött att:

"Det behövs ett ställe för israpportering åt alla på internet."

Finns det verkligen ett sådant behov? Hur stort är det? Till vilka skulle ett sådan ställe vända sig?
 
Tango:

Är det så att alla inte förstår skillnaden mellan å ena sidan ett öppet forum där vem som helst kan läsa och skriva, och å andra sidan ett forum som kräver betalning, medlemskap i en organisation och troligen en introduktionskurs? Då finns det en stor pedagogisk utmaning. Den tar vi i så fall i en annan tråd. Skapa en ny eller lyft en befintlig och bjud in mig. Anledningen till att jag vill hålla den här tråden ren från detta är att det har diskuterats i åratal i olika trådar utan att komma till någon lösning. Det blir eviga upprepningar som många är väldigt trötta på.

Om du förstår skillnaden mellan de två forumtyperna och trots det försöker marknadsföra skridskonätet i den här tråden saboterar du den.

Jag förstår skillnaden i avgift och inträdeskrav vs "fritt", men jag tycker skillnaden/tröskeln är mest pricipiell och kan inte se den som varken stor eller ett problem. Det är det jag anfört och frågat om på sistone. Jag förstår inte hur den skillnaden kan vara ett problem. Det är inte en ideologisk/politisk förening man blir medlem i.
Men för att inte anklagas för att förstöra din tråd så lovar jag att från och med detta inlägg inte tala positivt om den existerande sajten mer i denna tråden.

/Patrik
 
Benji: Så här ser det ut där jag lever på avstånd från storstäderna: Ordet israpport finns inte i medvetandet hos den stora majoriteten som vistas på isen. Där finns många barnfamiljer som åker vanliga skridskor, fiskare, skidåkare och fotgängare, och några med långfärdsskridskor på fötterna. Isen kollar man själv. Med lite tur kan man höra med någon annan eller läsa på någon facebooksida för att få tips. Det blir många bilturer som slutar med konstaterandet att det inte går att åka t.ex. skridskor. Många stannar också hemma därför att de inte fått veta att isen är bra.

Dessa människor kallar sällan det de gör för friluftsliv. Det är vardag för dem. Även om det kan gå åratal mellan besöken på just is för en del av dem.

Förhållningssättet skiljer sig markant från den bild man ibland kan få av friluftsliv på det här forumet.

För dessa människor skulle en öppen israpporteringstjänst vara värdefull.


Tango: Den stora vinsten med en öppen israpporteringstjänst är att den har potential att användas av så många fler människor. Då tänker jag på grupperna jag beskrev här ovanför.

(Utöver dessa grupper dyker det ibland upp typiska långfärdsskridskoåkare. De har oftast skaffat sig tillgång till den välfungerande israpporteringstjänsten skridskonätet och omfattas inte nödvändigtvis av det tråden handlar om.)
 
Benji: Så här ser det ut där jag lever på avstånd från storstäderna: Ordet israpport finns inte i medvetandet hos den stora majoriteten som vistas på isen. Där finns många barnfamiljer som åker vanliga skridskor, fiskare, skidåkare och fotgängare, och några med långfärdsskridskor på fötterna. Isen kollar man själv. Med lite tur kan man höra med någon annan eller läsa på någon facebooksida för att få tips. Det blir många bilturer som slutar med konstaterandet att det inte går att åka t.ex. skridskor. Många stannar också hemma därför att de inte fått veta att isen är bra.

Dessa människor kallar sällan det de gör för friluftsliv. Det är vardag för dem. Även om det kan gå åratal mellan besöken på just is för en del av dem.

Förhållningssättet skiljer sig markant från den bild man ibland kan få av friluftsliv på det här forumet.

För dessa människor skulle en öppen israpporteringstjänst vara värdefull.


Tango: Den stora vinsten med en öppen israpporteringstjänst är att den har potential att användas av så många fler människor. Då tänker jag på grupperna jag beskrev här ovanför.

(Utöver dessa grupper dyker det ibland upp typiska långfärdsskridskoåkare. De har oftast skaffat sig tillgång till den välfungerande israpporteringstjänsten skridskonätet och omfattas inte nödvändigtvis av det tråden handlar om.)

Du vill alltså att folk som inte är medvetna vad en israpport är skall börja efterfråga sådana samt att de dessutom skall skapa dem.
 
Benji: Ja, ungefär så.
De vet nog vad en israpport är, men det är ingenting som finns i deras vardag på isen. Om de ser att det finns israpporter tillgängliga skulle många ta del av dem. Det skulle uppskattas och göra nytta. Och man får uppmana de som haft noga koll på isen när de varit ute att skriva israpporter. Här får man hjälpa till att arbeta upp en kultur.

(Min rekommendation är att uppmana folk att skriva sina faktiska observationer, ingenting annat.)

En israpport på en sådan här tjänst behöver inte alltid vara heltäckande. Även lite information kan vara värdefullt.
 
OM, säger OM jag skulle skapa en sådan tjänst...

...då skulle jag göra det i form av en app. En spårning som du startar när du kliver på isen och stoppar när du kliver av. Appen skulle sedan fråga dig om du vill publicera färdspåret, och ställa några kompletterande frivilliga frågor om isens tjocklek och kvalitet.
Du skulle naturligtvis ha en profil där du (förhoppningsvis sanningsenligt) anger vilken erfarenhet du har och vilken risknivå du accepterar. (dvs ger du dig bara ut på is där du är 99,999% säker på att inte gå igenom, eller utforskar du medvetet ställen där det eventuellt kan brista och är utrustad för det?)

Appen skulle också dubblera som en säkerhetshöjande funktion, med möjlighet att automatiskt kontakta ICE om telefonen slutar sända...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.