Isolerad plastmugg, myt eller verklighet?

Hej!

Jag läste boken "Vandra fjäderlätt", där det berättas om något jag har letat efter länge! Författaren påstår att han använder något så originellt som en dubbelväggig kåsa med lock. Hur i all världen får man tag på det?

Jag har frågat efter en isolerad plastmugg med lock i friluftsbutiker många gånger, under en tidsperiod på åtminstone 10 år. Svaret brukar vara något i stil med "Öh... Termosmugg!". Jag tycker dock att en termosmugg känns lite överdrivet när det handlar om att hålla drycken varm en kvart snarare än ett dygn. Särskilt om man har tänkt släpa runt på kärlet hela dagarna tillsammans med 200 andra oumbärliga prylar.
 
Ett alternativ:
http://www.framak.se/text1_2.html

Är det bara för varmhållning av dryck en kortare stund kan man även ta en vanlig campingmugg i hårdplast och isolera med en bit liggunderlag i cellplast som man klipper till och limmar till ett rör som kan träs över muggen.
 
"""Jag har frågat efter en isolerad plastmugg med lock i friluftsbutiker många gånger, under en tidsperiod på åtminstone 10 år. Svaret brukar vara något i stil med "Öh... Termosmugg!". Jag tycker dock att en termosmugg känns lite överdrivet när det handlar om att hålla drycken varm en kvart snarare än ett dygn. """

Men... Thermosmuggar av olika sorter dräller det av om man besöker de flesta varuhus som Biltema, Claes Ohlsson, Jula mm. Nog borde väl friluftsbutikerna på tio år kunnat hjälpa dig.
Konstigt.
 
Har en orange plastmugg med lock som borde stämma in på den beskrivningen som jag använder på mina vinterturer. Är inte i närheten av min utrustning så jag kan inte kolla upp den. :-(
 
Kåsa a la FMs med lock och ytterhölje för isolerande luftlager, fick en för några år sen, den är hyfsad vintertid. Fanns en tid i varje friluftsbod. På undersidan står Thermokåsan Made in Sweden. Volym 3 dl. Färg grön.
go tur
 
Hoppas TS är nöjd också denna gång med alla välvilliga svaren.
Som alltid är jag imponerad över den oförtröttliga hjälpsamhet som finns här.

Absolut! Tack alla fantastiska människor! Det är ju ingen konst att förbereda sig för äventyr när man kan få expertsvar på vad som helst.

Den föreslagna muggen är precis vad jag letat efter! Thermoskåsan verkar inte tillverkas längre, men låter också som en fullträff.

Det jag saknar med plastmugg + liggunderlag är ett lock. Det mesta av värmen försvinner ju uppåt. Men nu slog det mig att man borde kunna använda en plastburk med lämpliga proportioner, av det slag som används till livsmedelsförvaring. Lite liggunderlag runt det och ett drickhål i locket så borde jag ha vad jag önskar mig. I alla fall om burken tål värmen. :)

Inget är ju så charmigt som en träkåsa förstås. En händig person skulle säkert kunna fixa ett lock också. Jag tror dock inte att jag är kvalificerad för uppgiften, så jag får hålla mig till plast i det här fallet. :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.