isa kevlar vs möja

Hej,

Skall börja åka långfärdskirdskor (påtryckningar från jobbet) o funderar på skyllremarks isa kevlar eller möja. Ser att kevlar har en liten metallbygel som håller fast hälen, men är de verkligen värda att spendera 200 kr mer på??.

Tack för hjälpen,
Petri
 
Puttri; sa:
Hej,

Skall börja åka långfärdskirdskor (påtryckningar från jobbet) o funderar på skyllremarks isa kevlar eller möja. Ser att kevlar har en liten metallbygel som håller fast hälen, men är de verkligen värda att spendera 200 kr mer på??.

Tack för hjälpen,
Petri

Tänk dig för nu, skall du verkligen göra detta...

Om du börjar åka långfärdsskridskor så kommer du att fastna totalt, som alla andra här. Sedan sjunker du djupare och djupare ner i utrustningsträsket, och då är 200 kr ingenting...

(Skrivet med mycket ironi) ;-)
 
Jag vet!!! det är därför jag är lite tveksam =).

I första hand är jag fjällvanrare som klättrar mkt... o fotograferar. Nu har jag oxå köpt turskidor för att komma ut i fjällen på vintern oxå... o planerar köpa långfärdskirdskor... Hur skall detta gå!! :eek:)
 
Långfärdskridsko är bland det billigaste man kan hålla på med

Var glad att du inte börjat med fallskärmshopping. En komplett fallskärmsrigg kostar ca 50000 (femtio tusen) sedan tillkommer höjdmätare, hjälm, overall, handskar. Som om det inte var nog, så kostar det i storleksordningen 150 kronor varje gång att bli upplyft till 4000 m (normal uthoppshöjd).

Långfärdskridsko är bland det billigaste man kan hålla på med (åtminstone är det så för mig)

Per Brune
 
Tillbaka till frågan: Jag tror inte det är värt dom extra pengarna. Har själv åkt flera år med ett par Möja och aldrig upplevt att dom är svåra att spänna ner bak, trots den något klumpiga remmen. Detta även trots att jag kör med vandringskängor utan distinkt sulkant runt klacken. Kan rekommenderas förresten, jag böjde till en aluminiumplåt över tån och tåbindningen. Det kostade en timmes jobb i stället för ett par hundra som Birkas plåtbit kostar. Varma fötter, bekväma kängor som går att köra bil i, och billig utrustning. Bra va?
(Sen exprxxx epksprxxx pular jag med ett par glapp i budgetversion också, men det är en annan historia).

Björn
 
För vara lite mer seriös än tidigare. Jag har varit med om en vars Kevlarrem gått av. Och skulle du få dåligt grepp om klacken med Möja så har jag sett dom som skruvat in en rostfri skruv i klacken på pjäxan för att få bättre grepp.

Och skulle man fortfarande ha problem med Möjaremmen så kan man göra om sin Möjaremmen med en bit vajer på mitten.

Per Brune
 
Jag tycker det är värt de extra 200:-, utan tvekan. Du har möjlighet att fästa skridskon på skon på ett mycket bättre sätt utan det lilla (i detta fallet oönskade) glappet som är mycket svårt/oundvikligt med remmen. Men det är viktigt att du ställer in bindningen rätt, oavsett modell.
 
Kevlar

är kanske lite tveksamt med den användningen. Palle kanske kan kommentera som listans tamp/repexpert.

Skulle inte Dyneema eller Spectra med polysterstrumpa vara bättre?

Jag har under ett halvår använt den typen av Dyneematamp som kängsnöre och snöre i mina Inlines. Håller bra och är lätt att knyta samt ger bra stabilitet.

OT:
Har nu äntligen köpt på mig flytande 3 mm Dyneema coatad med polyuretan men inte med polyesterstrumpa. Är igång att bygga en hightech räddningslina. Återkommer efter tester.

Thure
 
Åkte länge med gamla enkla Möja hälbindning tillsammans med två par olika kängor som bägge saknade uttag för "klackgreppet" och har aldrig ens reflekterat över att jag skulle ha saknat något.
Kanske, kanske drog jag lite hårdare i remmen över fotledens framsida som kompensation, men det är en ren spekulation.

Jag har aldrig saknat det och tror ärligt talat inte att klackgreppet egentligen behövs, det finns ju flera (kommersiella) bindningskonstruktioner med rem för fast häl som aldrig har haft den förmågan överhuvudtaget.
 
Re: Kevlar

thureb; sa:
Skulle inte Dyneema eller Spectra med polysterstrumpa vara bättre?

Var länge sedan jag såg Isa Kevlar men vill minnas att det är en kevlarlina i polyesterstrumpa. Ingen stor skillnad på en sådan lina och motsvarande Dyneema/Spectra lina fast kevlar har sämre uthållighet. Sedan är ju frågan vad Kevlar i skridskons namn egentligen innebär. Det kanske är en Spectra lina i verkligheten, men det är nog lite mer Turbo-känsla på Kevlar.

-Palle
 
konvertera själv !

Jag brukar konvertera mina Möjaremmar till Kevlar. Man klipper av remmen. Viker en ögla och syr med symaskin. Sen knyter jag in tampen med en pålsteck. Hurvida jag använder Dynema, Kevlar eller nåt annat vet jag inte men jag köper tampen i båtaffären. Tampen håller flera säsonger även vid flitigt skrinnande.

Tycker att kängan sitter betydligt bättre med tamp än med Möjaremmen. Om jag inte hade gjort så här så hade jag definitivt betalt 200 kr extra för en kevlarvariant.
 
Re: konvertera själv !

EbbeK; sa:
Tycker att kängan sitter betydligt bättre med tamp än med Möjaremmen.
Det är också min erfarenhet. Möjaremmen ställer högre krav på att klacken verkligen sticker ut bak på skon. De fall som jag har varit med på p.g.a. att folk tappar skridskon har ofta varit p.g.a. Möjaliknande remmar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
8256 Känga+Birka Kevlar Långfärdskridsko 1
hfm76 Ny rem till Skyllermark Möja? Långfärdskridsko 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.