Irriterande sjövärme

Äntligen lite kallare väder. Känns bra när man måste ha mössa och vantar på väg till jobbet. Tanken går till alla sjöar där ute som vi kommer att beåka i vinter. Efter denna härliga höst har sjöarna just nu onödigt hög temperatur. Det intressanta är att INGEN HAR NYTTA AV DENNA VÄRME!

Alltså, egentligen, kan vi inte starta något bolag som utvinner värme ur våra favoritsjöar? Då skulle man ju kunna slå två flugor på en smäll; dels bidra till Sveriges energikällor och dels göra så att sjöarna går att åka på lite tidigare!
 
kr-val; sa:
Alltså, egentligen, kan vi inte starta något bolag som utvinner värme ur våra favoritsjöar?

Det finns redan. Vet inga bolag, men många privata bostäder värms upp med sjövärme. Samma princip som jord- och bergvärme.
Det är bara att rulla ut en massa slang i din sjö och sälja energin till den lokala bastuklubben ;-)

Lycka till!
 
Fortum jobbar på detta i Stockholm:

http://www.fortum.se/area.asp?path=19923;22344;22357;22314;24526;23636;24496

Kolla under Om projektet->Lösningen.
(Jag redigerar mig själv): Detta leder tydligen till ytterligare högre vattentemperatur (max 0,3 grader på 50 m djup) så det var ju inget bra. Det borde naturligtvis vara ett fjärrvärmeprojekt och inte ett fjärrkylaprojekt och det borde köra i en mindre sjö än Mälaren. Kanske sjöarna kring Hellasgården?

-Palle

[Ändrat av Palle_Z 2005-10-14 kl 11:35]
 
Jag har

kr-val; sa:
Äntligen lite kallare väder. Känns bra när man måste ha mössa och vantar på väg till jobbet. Tanken går till alla sjöar där ute som vi kommer att beåka i vinter. Efter denna härliga höst har sjöarna just nu onödigt hög temperatur. Det intressanta är att INGEN HAR NYTTA AV DENNA VÄRME!

Alltså, egentligen, kan vi inte starta något bolag som utvinner värme ur våra favoritsjöar? Då skulle man ju kunna slå två flugor på en smäll; dels bidra till Sveriges energikällor och dels göra så att sjöarna går att åka på lite tidigare!

Jag har nytta, det är inte lika kallt att paddla. Abborrarna har nytta oxå.
 
Bada

Fortsätter lite off topic.

Var på möte i Lund onsd-fred. Passade på att rulla lite inlines på de vackra vägarna runt staden. På onsdagen till nationalparken vid Dalby och igår ned till Lomma och Bjärred där jag inte kunde motstå frestelsen att bada i Öresund. Riktigt badbart troligen ca 13-14 grader.

Thure
 
Tjötigt väder

Nu börjar det bli lite jobbigt. Jag gillar inte mäktiga högtryck över västra Ryssland och djupa lågtryck vid Island... Trivs inte alls i den varma fuktiga S/SV luftström som bildas däremellan.

Vi får hoppas att inte år 2000 går igen, då hade vi ett sånt här fastlåst väderläge hela hösten och det släppte inte förrän vid jul.

Minst en vecka framåt ser det idag ut att vara lika låst...

Wind3285032and32mslp_Europe_168.gif
 
Samarbeta med sportdykarna!

Det skulle ju kunna leda till frostiga förbindelser med till exempel sportdykarna om det samtidigt innebar att vi förkortade deras säsong. Varför inte samarbeta istället? Om man pumpade över värmen från skridskosjöarna till dyksjöarna så skulle ju dykarna kunna plaska runt hela vintern och skrinnarna sladda runt till långt fram i juni. Däremot tror jag att det skulle kunna bli onödigt komplicerat om man blandade in fler intressegrupper.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.