iQue mycket bättre än Nüvi för att leta POI på kartan

"Användarvänligheten" hos de konsumentvänliga nyheterna som Nüvi gör att de kan bli mindre användarvänliga: OM ett par dar ska jag åka till Berlin via Sassnitz. Någonstans norr om Berlin måste jag hitta nattlogi.

Med Nüvi 360 kan jag ange en position och be apparaten lista hotell men jag får bara en lista rangerad i avstånd. PÅ iQue kan jag plocka upp POI som hotell och se dem på kartan, det går inte med Nüvi.

Det är många gånger som jag framåt elvatiden på kvällen börjat leta hotell nära motorvägen. Då är det väldigt bra att kunna se på kartan var de ligger, klicka på dem och få fram info med telefonnummer etc.

Det är ett mysterium varför Garmin tycker att man kan avvara den översikt kartan ger då man letar POI.

Är C-modellerna lika handikappade?
 
c550 är ännu något mer handikappad än vad Nüvi är, på det hela taget. I just detta avseende som du beskriver är det samma sak som med Nüvi.

Anders
 
Det är möjligt att svaret ligger i den grova grafiken som ska ge ett lite gulligt intryck. Med den dåliga upplösningen är det svårt att ange POIs.

För mig är detta dödsstöten för Nüvi etc som seriöst alternativ för långfärder. Huvudsakliga värdet av burken är handsfreefunktionen för telefon - men där finns nog andra och billigare lösningar.
 
Jag håller med föregående talare. Den grova grafiken gör att läsbarheten i kartan är mycket sämre i Nüvi/C5xx än i min "gamla" iQue3600, för att se små vägar måste man zooma in väldigt mycket. Jag saknar också möjligheten att välja i vilken zoom nivå olika saker skall vissas på kartan t.ex. POI:s.
 
Du kan faktiskt se dina POI på en c550 också. Problemet är bara att för att undvika att få en grötig kartbild, har de valt att inte visa dem förrän skalan indikerar 80 meter. Då ser man så litet område att det inte är intressant längre, för det blir ingen överblick alls.
Åtminstone är det så med egna POI, men jag tror det är samma ska för de som ligger på kartan. Har inte min c550 inom räckhåll just nu.

För övrigt tror jag att Jonas menar att han kan söka på hotell och sedan se dem på kartan. Tillsammans med alla andra POI, hotell eller ej.

Anders
 
Med Nüvi syns POIs om man går ned på femtio meters skalan. Bra för att hitta tillbaka till hotellet om man inte är längre bort än ett kvarter...

Anders tolkade mig rätt vad gäller iQue, man kan inte välja att visa blott en enda kategori som hotell på iQue.

Eftersom min iQue dog så hade jag bara Nüvi 360 att tillgå under resan från Kalmar till Bryssel via Berlin i helgen. Nüvin funkar bra som handgps i stadsmiljö och hyggligt som GPS medan man kör. Kartbilden är det knappt någn idé att titta på men de talade och skrivna instruktionerna är bra, med undantag av att ordet sväng används även då man inte alls ska svänga utan i stället fortsätta rakt fram.
 
ska utveckla det sista:

Med en rutt inlagd i Nüvin kommer det nere i högra hörnet stå hur långt det är till nästa "sväng". Ordet är missledande. Ta följande: Jag följer instruktionerna och tar en motorvägsavfart. Denna delar efter hundra meter upp sig i en väg som går rakt fram och en annan som innebär att jag svänger skarpt åt höger och snurrar upp på en korsande motorväg.

Inför delningen står det t ex: Sväng om 50 meter. Väl framme där lyder jag och svänger - åt höger förstås. Men det skulle jag inte ha gjort, istället skulle jag ha hållit åt vänster och fortsatt vägen rakt fram. Det framgår av turn preview men trafiksituationen är sådan att man inte kan släppa vägen med blicken några meter innan svängen

Den här missledande uppmaningen återkommer ofta då man kör på motorväg och i stället för att ta av ska hålla åt vänster och ligga kvar. Egentligen vore en korrektare fras "vägval" om femtio meter.
 
Den talade instruktionen är rätt, eller? "Om x meter, håll vänster", eller något liknande. Fast den har du kanske inte heller tid att lyssna på, om det är mycket trafik.

Jag pratade just med en "Software Team Leader" på Garmin, och de tänker skicka en Nüvi 360 också, nu. Ska bli intressant att se hur den skiljer sig från c550.

Anders
 
Jag skulle vilja att mjukvaran i C5xx blev lika som den i Nüvi, då Nüvi har mer "finnesser " som jag saknar i C5xx, t.ex. kalibrering av pekskärmen, sattelitstatus m.m. Anders jag hoppas att du tycker lika och kan påverka Garmin.

I Nüvi kan man knappa in kordinater för den position man vill köra till och detta är bra, men jag saknar Swedish Grid/RT90.

På första sidan i Nüvi300 under "ringnyckeln" står det inställning och under högtalaren står det justera, dessa texter saknas i Nüvi360.

/Johan
 
Kalibrera skärmen kan man göra i en c550 också.
Men annars är det rätt att det skiljer lite på finesserna mellan Nüvi och c5xx. Men du ska inte tro att det beror på att jag inte skulle ha gnällt.

c550 har haft en satellitbild från början. Jag har varianter på firmware där det fortfarande fungerar. Fast då saknas ju annat, förstås.

Dock är det inte så att programvaran är klar än, varken till Nüvi eller c5xx. Det kommer att ske en del förändringar. Hav tålamod.

Anders
 
Anders,

Utmärkt att dom skickar dig en Nüvi 360 också. I det aktuella fallet har du rätt, den talade instruktionen är korrekt men eftersom det kommer två navigationshändelser på varandra i tät följd så kommer instruktionen att hålla till vänster och alltså köra rakt fram istället för att svänga av åt höger väl sent.

Men det gäller också för användaren att lära sig förstå skillnaderna mellan Nüvin och t ex iQue 3600. Istället för att visa en "turn preview" automatiskt så zoomar Nüvin in kartan då svängen nalkas och man får överblick över en komplicerad motorvägsavfarts/påfartssallad sent i förloppet -såvida man inte innan trycker på skärmen där det står sväng. Men de kartbild man får upp är så liten att den är svår att tyda.

De talade instruktionerna är viktigast. De inkluderar dock info som ibland är irrelevant. För amerikaner
är tydligen avfarters nummer mycket viktig. På tyska motorvägar anges över huvud taget inga exit numbers, bara namn. På belgiska motorvägar står både nummer och namn.

Som tidigar påpekats är det konstigt att det står "till E314" när jag redan befinner mig på den vägen. Här dök det upp en möjlig bugg. Vägen E314 börjar väst om Aachen i Tyskland, går en snutt genom Holland söder om Maastricht, fortsätter in i Belgien för att i höjd med Leuven gå in i E40. Med spänning väntade jag på om jag skulle komma till E314 när jag ju redan befann mig på den vägen. Och varför angavs inte nästa sväng som fanns i rutten? Det visade sig efter femton mil och färd genom tre länder att programmet tillhöll mig att inte ta en avfart till Leuven utan hålla till vänster på E314. Men tydligen vill programmet inte ange "E314 till E314".
I det fall där ingen rutt lagts in skulle det gå att ange E314 Väst utan någon preposition som till eller på. Till bör bara anges om det avser nästa ruttlagda sväng.

Det förekommer ofta egendomliga vägangivelser där programmet säger åt en att ligga kvar på motorvägen istället för att ta en avfart - fast det inte verkar finnas något skäl att notera avfarten - som om vägen delade sig i två vägar av lika rang. Andra avfarter åks förbi utan kommentar. Det löjligaste exemplet är på ringen kring Bryssel där det annonseras att man ska hålla till vänster istället för att åka in på en liten parkväg åt höger. Så har det varit i alla versioner av City Select och CN.

Desutom är Garmin inkonsekventa då det gäller att ange vägnummer. E314 är tysk A4 och holländsk A76 medan belgarna anger E314. I Tyskland anges A4, men i Holland anges E314 trots att detta knappast står på skyltarna så när man är på A76 vet man inte om man är på rätt väg.

Med mer erfarenhet bör det bli tydligt om det finns systematiska fel som kan rättas till.
[Ändrat av jonasolof 2006-09-15 kl 10:51]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fiber garmin ique 3600 på svenska ! Navigering 1
joakim_ Garmin iQue 3600 Navigering 2
And3 Ique 3000 Navigering 1
ALj Fatal error i iQue Navigering 1
jonasolof City NAv NT kort i iQue? Navigering 2
Kraxen IQue 3600 och waypoints. Navigering 17
Garmin Vista Garmin IQUE 3600 Navigering 0
Garmin Vista Garmin IQUE 3600 Navigering 1
Higgis frågor ang Garmin Ique 3600 Navigering 11
Garmin Vista Palm OS Launchers till Garmin IQUE 3600 Navigering 3
Garmin Vista Ägare Garmin IQUE 3600 Navigering 1
Garmin Vista Felmeddelande Garmin IQUE 3600 Navigering 1
Garmin Vista Palm Desktop Garmin IQUE 3600 Navigering 1
smed Fel i carmin iQue 3600 Navigering 9
Garmin Vista iQue 3600 Fel ! Navigering 5
Garmin Vista Waypoints iQue 3600 Navigering 8
Garmin Vista Garmin IQUE 3600 Navigering 0
Garmin Vista Garmin IQUE 3600 Navigering 7
jonasolof pdastreetforum övergivet (iQue, Que, GPS10 Navigering 0
Big Jim Ique 3600 Navigering 3
ham ique 3600 Navigering 1
apersson850 Que API för Garmin iQue Navigering 0
PR Garmin iQue med Pocket PC Navigering 1
hgz Problem med iQue Release3 Navigering 10
jonasolof Export av brytpunkter från Fugawi i RIK-format t iQue Navigering 21
apersson850 Minifix för iQue 3600 Navigering 0
apersson850 Lillebror till iQue Navigering 16
hgz ”Beredskapsväska” till iQue 3600 Navigering 2
apersson850 eTrex Vista/GPSmap 76CS/iQue Navigering 0
errbe En rejäl utmanare till Ique? Navigering 9
jonasolof Ladda ned kartor till Garmin GPS fråjn Palm/iQue Navigering 0
sungam Tracks& waypoints till iQue Navigering 1
GV IQue 3600 och garantin Navigering 1
jonasolof Friluftskartan och iQue basemap samtidigt? Navigering 2
apersson850 iQue på finska/norska Navigering 0
sungam Nyckfull iQue Navigering 8
jonasolof US 1/24k topo maps på iQue Navigering 6
sungam Fugawi och iQUE 3600 Navigering 1
sungam ique och SD-kort Navigering 1
lutte Hjälp, flytta waypoint från eTrex till iQue Navigering 3
jonasolof Friluftskartan v. 1.2 och Garmin iQue Navigering 4
KOJ USB-disk till Ique? Navigering 1
Huskul Någon med Ique 3600 som kan hjälpa?? Navigering 9
sejohas Release 3 - Ique Navigering 2
Huskul GARMIN iQue 3600 Navigering 4
apersson850 Märklig fråga om iQue Navigering 0
goranwi iQue - Köpa nu eller vänta? Navigering 36
Dent Ique med kartproblem Navigering 19
Roni IPAQ mot IQUE ? Navigering 31
jonasolof instalera friluftskartan på iQue Navigering 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.