Into the Wild - någon som sett?

Happines is only true when shared.

Ja denna bok har då väckt många åsikter. Själv tycker jag att det är en helt fantastisk bok, gillar Krakauer i övrigt.
Visst kanske han var lite dum att bege sig ut i vildmarken utan någon stor kunskap. Men jag tror han var en person som många av oss kan identifiera sig med. Alla funderar väl över livets mening och om det är vettigt att leva som vi gör? Han tog det lite längre och gav sig ut för att hitta sin mening. Han kanske inte var världens bästa överlevare men han lyckades ju iaf överleva några månader och hade han inte ätit av den där växten skulle han förmodligen ha återvänt helskinnad om än lite mager. Vad är det som säger att han inte hade dött även om han hade haft hela överlevnadskittet? Och tillslut så kom han ju också på att ensamheten kanske inte var det bästa ändå.
 
Jag tyckte filmen vara kalasbra. Gick och grunnade på den flera dagar efteråt, vilket sällan händer.

Såvitt jag förstår var det aldrig huvudpersonens mening att han skulle väcka uppmärksamhet, utan det var en högst personlig resa han inledde. Naiv, säkert, men inte löjlig tycker jag. Han hade modet att följa sina drömmar. Vilka av oss här på utsidan har det?

Det i sig är en bragd tycker jag, att bryta sig loss, istället för att kvävas i ett samhälle där han uppenbarligen inte trivdes, Många hamnar på lika dödliga vägar mitt framför våra ögon, bland alkohol, droger och kriminalitet, kanske drivna av samma utanförskap som fick McCandless att bryta upp ch dra iväg.

mvh

Anders
 

clindh

Forumvärd
Läs även boken

Jag kan rekommendera att förutom att se filmen även läsa boken. Den ger lite mer inblickar i vad som kan ha motiverat och drivit Chris.

Det är lätt att avfärda Chris som en naiv drömmare, speciellt efter att ha sett filmen, men han klarade sig ändå helt själv 112 dagar i vildmarken. Det gör man knappast om man inte har någon slags koll på läget. Mitt intryck var att han visste vad han gjorde, att det var en kalkylerad risk. Att han inte tog med sig karta, vilket hade räddat honom då det fanns alternativa vägar ut, tror Krakauer var helt medvetet val - Chris ville göra platsen han gick till vildare än den egentligen var (20 miles från en rätt stor väg). Allt detta är förståss spekulationer från Krakauers sida, men i boken drar han bla paralleller till sitt eget liv, sin egen relation till pappan och håriga situationer han satt sig själv i.

En intressant detalj var tex att jägarna som hittade Chris hävdade att det var en caribou han skjutit - men trodde sig ha skjutit en älg. Detta rapporterades ut i media, även av Krakauer i Outside, och gav förståss en bild av Chris som mycket okunnig och naiv. När väl Krakauer besökte platsen och såg skelettet kunde han konstatera att det faktiskt varit en älg.

Att det var förväxling av växter som ledde till hans död, är inte alls säkert. Krakauer har i senare utgåvor av boken backat lite vad gäller den teorin och lägger istället fram en annan om att det kan ha varit mögelangripna frön som var problemet. Man valde väl den första förväxlingsteorin i filmen då den är så lätt att berätta.

Premiär på fredag.
Ni som sett filmen, recensera den gärna här: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3010
 
Senast ändrad:
Tacka vet jag Dick Proenneke som levde 35 år i en stuga han byggde själv långt ut i Alaskas vildmark. Det finns, vad jag vet 2 filmer om Proenneke. En som han själv har gjort om strapatsen att flytta ut i vildmarken, och en som nån annan har gjort i hans krok av världen som då även kommer att handla en del om honom. Snacka om inspirerande stoff!

Kan bara hålla med!

Filmerna om Dick Proenneke är bra mycket mer inspirerande än historien om Christopher McCandless. Nog för att han ska viss cred för att ha "gjort sin grej" men mitt intryck av McCandless från filmen vara att han var rätt egotrippad och saknade ödmjukhet både inför sina medmänniskor och inför naturen. För McCandless verkade det som om trippen till Alaska var mer av en flykt från världen medan Dick Proenneke aktivt sökt sig till naturen och omgivningar han vill vara i och det är något som jag i varje fall har mycket lättare att relatera till :)

/Jesper
 
Filmen var ganska OK, inte lysande.

Jag tycker Penn lyckats bra med att spegla huvudpersonens känslor.

Lite stör jag mig på (även i andra sammanhang) att det finns så mycket att lära av andra människor som lever "sämre" än en själv. Jag tänker då på trailer parken där många lever i någon sorts personligt funnen frid och har kommit till insikter om livet. Lite som att urbefolkningar har så otroligt mycket att lära oss (självklart har de det men det finns någon sorts "klappåhuvudetmentatlitet" i den synen på den lyckliga vilden).
Samtidigt förstår jag att en amerikan från en välborgad medelklassfamilj med goda skolresultat och framtiden utstakad inte har fått så varierad kunskap om världen alla gånger.

Vad gäller att killen var naiv som gav sig ut i skogen utan 100%-ig kunskap, ja, om han kunde och visste allt vad skulle han då där att göra? Vad skulle finnas att utveckla och lära om sig själv?
 
Absolut en sevärd film. rekomenderas. Är man inte genuint intresserad av vildmarken och har det där brinnande begäret att komma ut som många av oss har kan jag tänka mig att filmen känns lite fånig men jag gillade den skarpt.
 
Många har ju "gjort sin grej" av att dra sig undan till vildmarken.

Även Les Stroud har ett par filmer om detta. En av dem är lite nyare och handlar om hur familjen lever med modern teknik utan att vara beroende av samhället. Den skall jag skaffa.

http://www.lesstroudonline.com/shoponline/


Off the grid. En härlig film av en insiktsfull person. Det annorlunda med den filmen är att den inte är baserad på någon glorifierad vildmarksvision där man ska besegra naturen med en flintyxa eller liknande utan snarare hur man tar med sig det moderna samhället ut ur samhället. Sen är ju Les en väldigt underhållande person.
 
Många har ju "gjort sin grej" av att dra sig undan till vildmarken.

Även Les Stroud har ett par filmer om detta. En av dem är lite nyare och handlar om hur familjen lever med modern teknik utan att vara beroende av samhället. Den skall jag skaffa.

http://www.lesstroudonline.com/shoponline/

Om det är filmen "Off The Grid" som du menar så visar den främst att "survivorman" har svårt att överleva i vardagen! Man lever inte "off the grid" bara för att man skaffar el till belysningen från vind + sol, men fortfarande kör kylskåp + spis på gas som man inte själv genererar.
 
Jag tycker den var väldigt bra även om den var lite väl stilistiskt och romantiserande. Penn lyckades balansera det väldigt bra.

Jag kände mig helt tom när den slutade. Väldigt tankeväckande även om det inte var något nytt. Kanske för att filmen var så klockren och att jag själv gått i huvupersonens skor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seobserver Extract from The Bacon report Överlevnad 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.