Inomhusklättring i St Anton + Val d'Isère?

Nån som vet om det existerar inomhusklättring i St Anton resp. Val d'Isère? Lär finnas nåt i Val, men är det nåt att ha? Hittar inget om Anton på nätet. olaka
 
Inomhus?

Ursäkta en antagligen enormt dum fråga;
Men varför vill man klättra inomhus på dessa orter? Här finns ju hur mycket berg som helst... (OBS! Jag är ej klättrare, så min fråga är helt ärlig, och inte någon 'sarkatisk kommentar')

PS: Om du åker till St Anton och har lite tid över så kan jag rekomendera nästa dal söderut, Paznauntal; Vackert så det förslår!
 
Ja visst

jag råkar veta efter besök på val" d iseres klättervägg att den existerar. Man kan diskutera hur bra den är. Det är strukturvägg bra leder som de byter ofta det finns även en del av väggen som går att styra överhäng på mekaniskt vilket är väldigt bra. Doch är den indelad i små bitar eftersom det går stora balkar rakt upp i taket längs med väggen vilket förstör klätterväggen något. Det finns även en boulder del
Lycka till
 
Klättra utomhus!

Hej!

Jodå, inomhusklättringen i Valids är helt ok. Men det många inte vet är att det finns en sydvänd, kanonklippa som går att klättra utomhus på soliga vinterdagar bara 10 min bilväg ifrån Valdis. Stället heter "Rocher du Chevril" och ligger intill Tignes-dammen. Klippan innehåller ca 40 välbultade leder upp till 3 repor långa. Nedanför ligger det massvis med stora block som både har bultade leder och boulderproblem i varijerande grader. Guideboken heter "Le topo de la Vanoise" och den hittar man i alla bokhandlar i landsdelen Vanoise, dvs även uppe i Val d´isére. När jag var där stod vi i snön i början av Februari och säkrade klättrare i shorts!

Lycka till!

Viktor
 
Hur svårt

Om man far till Rocher du Chevril, kan man räkna med att hitta några leder i grader upp till 5b ungefär, eller är det svårare än så?
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.