Info om Slovakiens högsta topp?

Är det någon som varit här? Skulle gärna vilja ha information om Tatrabergen. Tänkte åka dit i april och gå upp på Rysy på polska sidan och Gerlachovský stít på slovakiska sidan. Undrar om det är teknisk klättring som gäller (eller vandring) på Gerlachovsky för jag läste att man måste vara medlem i UIAA (det är jag visserligen men inte de andra som jag åker med) och att man måste ha en guide för att få komma dit överhuvudtaget? Funderar också lite på avstånd mellan Rysy och Gerlachovsky...
 
Bra sida med mycket info...

Jag kan varmt rekommendera dig att gå in på www.summitpost.org för att få mer info om de toppar du undrar över. Där kan du söka på i stort sett varenda liten kulle som finns på vår jord och se fantastiska och inspirerande bilder.

Lycka till med bestigningen!

Mvh
Christina
 
Hej,
Normalt är klättringen/vandringen upp till Rysy och Gerlach inga problem. Till Rysy går det markerade leder och även om det finns ett par ställen där man måste använda händerna så rör det sig mer om bergsvandring än klättring.

Till Gerlach är det lite mer krävande men relativt lätt klättring och du behöver som nämnts vara guide eller anlita guide.

I April spelar förhållandena väldigt stor roll och du bör nog förvänta dig vinterförhållanden med mycket is och snö. För tillfället ligger det runt 2,5-3m snö runt de högsta topparna och den brukar ligga kvar långt in i Maj. Bestiger du norrsidan av Rysy från Polen så kanske ännu längre. De markerade lederna öppnar den 15 Juni

Avståndet mellan topparna är ca 3km fågelvägen. Ni behöver nog 3 dagar för att bestiga båda (2 toppturer en transport/vilodag)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.