Idè på detaljerad vandringstur

  • Trådstartare mats.sjolander@telia.com (Mats Sjölander)
  • Start datum

mats.sjolander@telia.com (Mats Sjölander)

Gäst
Jag vill gärna ha tips och alternativ på en vandring under v.32-33 i år, 12-13 vandrings- och/eller vilodagar. Tjejen och jag har tänkt oss att bli avlämnade vid övre båtlänningen i Visttasvaggi och fortsätta ända upp till Alesjaure. Vidare tillbaka mot Vistasstugan genom Unna Visttasvaggi och därefter till Nallostugan som blivit ett favoritställe man gärna vill tillbaka till. Från Nallo vidare till Sälkastugorna genom Stuor Reaiddavaggi. Singistugorna blir nästa mål och vidare till Kebnekaise fjällstation för ett eventuellt besök på sydtoppen eller Tarfala. Avslutar hela härligheten med fusk ( helikopter tillbaka till Nikkaloukta). När jag läser inlägg i detta forum verkar Unna Reaiddavaggi och stugan vara ett fantastiskt ställe och kanske istället för att gå ner till Singi vika av mot Singivaggi och toppstugan vid Kebnekaise. Jag har någon vana från ett tiotal vandringar, tjejen är mer ovan och jag vill inte att hon skall tappa intresset pga för hård vandring.
Eftersom vi inte vill nyttja stugor så hur är det att tälta i dessa mer högalpina dalar? Vi vill helst också undvika Kungsleden så mycket det går.
Ingen av oss har klätter- eller glaciärvana.
Lååångt inlägg, jag vet.


Med hopp om många givande inlägg.
Hälsar Mats
 
tältplatser i området

Hej !
Fin tur det där. Tältplatserna är ju fina i övre Vistasdalen (speciellt på en enormt platt och fin gräsplan där Mårmajåkken kommer ner).Dvs alldeles bredvid hängbron.Övre Vistasdalen ska man uppleva långsamt och gärna ta en dag extra här om vädret är bra.Jag tycker i och för sig det är finast att komma från Alesjaure och gå söderut och uppleva hur man ser mer och mer av dalgången när mna passerar trösklarna i landskapet.


Jag är också sugen på Unna Räita. Det är väl lite stenigt där, i stil med Tarfala, men tältet får man ju alltid upp på nåt vis.


Unna Vistasvaggi har jag hört ska vara lite stenig.Kan vara besvärligt för en förstagångsvandrare, men Kuopervagge är nog värre.Speciellt om man tänker gå från Sälka till Tarfala som jag gjorde senast. Bör nog undvikas med en förstagångsvandrare, speciellt i dåligt väder.


Vid Nallostugan är det fina tältplatser på höger sida om stugan sett från Vistas.Sielmatjåkka (1997 m.öh), egentligen namnlös på fjällkartan, är en fin topp att bestiga.


Vid Vistasstugan brukar jag tälta vid älven några hundra meter från stugan åt Nallohållet.


Singivaggi har jag inte tältat i men har hört att det är väldigt fint där. Staffan har lite om detta (www.anasys.se/vandring). Jag skulle gärna vilja ligga några dagar där och invänta bra väder för en sydtoppstur.Även fast jag stått på sydtoppen 2 gånger förut i fint väder så lockar det alltid lilka mycket.


Hälsningar, Mats, Umeå
 

Guest

Gäst
tältplatser i området

- Håller med Mats om att övre Vistasdalen är fin, inkl utloppet vid Mårmajåkken. Ännu finare att tälta vid ett "örnnäste" ovanför, men motivationen för att komma dit ökar om man har "kårsat" inre Mårma. Otrolig utsikt åt tre håll. Vägen dit och platsen finns beskrivna i "Fjällsmultron och andra berättelser".


- Stenigar än Unna Vistasvaggi finns inte, stundtals.


Meterhöga block i hav. Jfr Tore Abrahamssons klassiska bok om Kebnekaise (inte guideboken), där han frågar en dam på STFs rådgivning - numera indragen - vad hon tycker om den turen med hans nyblivna fästmö. Hon säger att är femininumet fortfarande hans fästmö efter turen, så är kärleken beständig...


- Singivaggi: Underbara tältplatser som utgångspunkt för en topptur ett par kilometer in i dalen. Lite ankomna med eldstäder mm bara.


P.S. Den tidigare namndiskussionen. Kirunabor brukade säga Kebne. Om man nu ska söka snobbfaktor.


PPS. Hur många vill vara med på T-shirtar med texten "I love Mårma"?


Hälsningar
Göran F.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.