I arns fotspår

Jag tänkta göra en 3-4 dagars etapp på västgötaslätten i sommar. Har tänkt mig att besöka olika platser från arnböckerna/filmerna så tempot kommer max vara 50-60km per dag. Vilka vackra platser får man inte missa? Tips på vandrarhem, camping i området?
 
Re

Varnhem och Billinge sluttningen är fint sommartid, finns gott om fin natur i Valle härad som ligger runt omkring dessutom, kinnekulle är också ett väldigt fint område med Vänern alldeles intill. Du har säkert redan sökt på det men hittade en sida www.arnmagnusson.se där det fanns karta och om jag inte såg fel även en broschyr om just platser i "Arns rike"
Go tur!
 
Lena borg (vid dagens Kungslena) och det närbelägna (3 km) Gestilren ligger ca en dagsetapp från Valle härad. Slaget vid Lena (1208) är väl belagt, men slaget vid Gestilren (1210) är dock mer kontroversiellt.
/Niklas
 
Jag skulle tipsa om forsviks bruk, kanske mer industrihistoria än medeltid. Men det är intressant. Kan även tipsa om www.vallevagen.se Där finns det mer information om bygden kring billingen.
 
Eriksberg i Herrljunga kommun, strax söder om Falköping, hör ju till.
Där finns vad som sägs vara en av Sveriges äldsta kyrkor. Och Kung Erik eller nåt var väl därifrån, vems dotter sen gifte sig med Birger Jarl kanske (nu kan jag inte allt om Arn och fakta och fiktion) och därav skylten. Skylten in till Eriksberg läser: Vi grundade Stockholm. Själv bor jag i Skölvene som ligger 5 km därifrån och mina barn går i skolan i Eriksberg, bredvid kyrkan, men det är bara en tillfällighet.
 
Husaby kyrka

Husaby kyrka är också en fin gammal kyrka. i de trakterna finns också om jag inte minns fel en källa som det ska finnas någon form av "legend" om. Finns mycket att se, men är du enbart ute efter Arn relaterade platser eller är även rent historiska platser av intresse också? // Aron
 
Kul! Mina hemtrakter också! (är från Falköping)

En trevlig camping är den på Mösseberg i Falköping. Grym utsikt däruppe, och det finns massa små grusvägar att utforska. Nåväl. Gudhem (klostret där Cecilia satt) ligger några kilometer utanför. Ruinerna finns kvar. Sen kan du ta dig via småvägar via Torbjörntorp och vidare till Håkantorp och kolla in Ekornavallen. Sen är du strax i Varnhem där kyrkan finns. Har för mig att Janne såg ngn detalj här (en inristad korsriddare?) som gav honom idén att skriva böckerna.

Mellan Gudhem och Varnhem har du fin utsikt över Honborgasjön på din vänstra sida. Efter Varnhem (hm eller är det före) har du även utsikt över Billingen på din högra sida. Bra bushcamping runt fågelsjön Östen också.
 
Kan bli kärvt att hinna med både Eriksberg (Herrljunga) och Forsvik (norr om Karlsborg) på en 3-4 dagarstur, iallafall om man tänkt stanna se någonting av sevärdheter på vägen. Det är tio mil däremellan rakaste vägen och inga andra "Arn-platser" finns egentligen på vägen. Ska man bara cykla är det ju inga problem, men vill man hinna med att lära sig nåt under tiden blir det nog tajt.

Jag skulle börja min resa med att besöka Gudhems klosterruin. Därefter norrut (via Broddetorp) till Varnhem och kollar klosterruinen där. På vägen till Skara och domkyrkan passar man på att besöka borgruinen Axevalla hus. Från Skara har man sedan en rätt ledsam sträcka mot Kinnekulle, här skulle jag undvika både E20 och väg 44 i möjligaste mån. Kanske åka över Hangelösa eller Lundsbrunn? Väl på Kinnekulle är ju ett besök i Husaby naturligt, och sedan vidare norrut till Forshem. Från Forshem fortsätter man på vägen mot Lugnås och kommer då till Årnas (bokens Aranäs).
 
Re

"Kanske åka över Hangelösa eller Lundsbrunn?"

håller med föregående talare här om att vägen mellan skara och Kinnekulle är en rätt trist sträcka och skulle precis som han skrev välja att cykla över hangelösa eller Lundsbrunn. båda vägarna går ju att ta sig nästan dirket över till Husaby utan att behöva följa några större vägar mer än nödvändigt :) // Aron
 
Kan bli kärvt att hinna med både Eriksberg (Herrljunga) och Forsvik (norr om Karlsborg) på en 3-4 dagarstur, iallafall om man tänkt stanna se någonting av sevärdheter på vägen. Det är tio mil däremellan rakaste vägen och inga andra "Arn-platser" finns egentligen på vägen. Ska man bara cykla är det ju inga problem, men vill man hinna med att lära sig nåt under tiden blir det nog tajt.

Tycker nog att både Gestillren och Kungslena ligger någorlunda på vägen mellan Eriksberg och Forsvik. Ta vägen Eriksberg, Broddarp, Öra, Börstig, Åsarp, Vartofta, Orreholmen, Skörstorp, Östra Gerum, Dimbo, Gestillren (vid Varv) och Kungslena. Sedan kan du fortsätta Västgötaleden via Dala, Borgunda, Värsås, Tibro, Ransberg och Fagersanna fram till Forsvik

Jag skulle börja min resa med att besöka Gudhems klosterruin. Därefter norrut (via Broddetorp) till Varnhem och kollar klosterruinen där. På vägen till Skara och domkyrkan passar man på att besöka borgruinen Axevalla hus. Från Skara har man sedan en rätt ledsam sträcka mot Kinnekulle, här skulle jag undvika både E20 och väg 44 i möjligaste mån. Kanske åka över Hangelösa eller Lundsbrunn? Väl på Kinnekulle är ju ett besök i Husaby naturligt, och sedan vidare norrut till Forshem. Från Forshem fortsätter man på vägen mot Lugnås och kommer då till Årnas (bokens Aranäs).

Om du kör från Skara till antingen Hangelösa eller Lundsbrunn, så behöver du bara korsa genomfartsleden mellan riksväg 49 och länsväg 184, samt korsa riksväg 44.
/Niklas
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.