Hyra av isklätterskor

Ska ta min första isklätterkurs och vill inte köpa skor innan jag vet hur kul jag tycker det är. Vet någon om jag kan hyra skor i Stockholmstrakten?
 
Vanliga slalompjäxor fungerar utmärkt till lättare isklättring. De är tyngre och klart klumpiga att gå med, men själva klättringen funkar de bra till.
 
Slalompjäxor på egen risk...

Nu i jul-mellandagarna vad det åter dax för en isklättertur. Den här gången ville en kompis som aldrig klättrat is förrut följa med. Han saknade egna storskor att klättra med. Jag kom med det briljanta rådet: kör med slalompjäxor vettja! Jag har "hört" att det funkar att klättra i men det kan vara jobbigt att gå i hela dagarna.

Nå, nu saknade klätterpolaren slalompjäxor också. Kom då på nästa briljanta idé! Du kan låna mina Salomon slalompjäxor! Jag använder dom inte längre.

Så kom det sig att vi åkte iväg med ett par slalompjäxor årsmodell 1985, typ. Vi kom fram till isen och bestämde oss för att bara topprepa och träna första dagen. Sagt och gjort, vi klättrade och det gick uppför... Även med slalompjäxorna... Nå, kompisen tyckte det skramlade lite väl mycket om salomon storskona... Ähh! Klättra på tyckte jag. Polarn klättrade på. Och så händer det något 10m upp. Stegjärnet lossnar. Ähh! Stegjärnet lossnat tänkte jag... Men sedan kom en klump farande ner... Stegjärn med halva skon fastsatt...

Ner med polarn, och då konstaterade vi genast att skorna totalt rasat samman. Ena dojjan var i småbitar, säkert 5 stycken bitar i alla fall. Andra pjucken ramlade halva foten av... Som ni säkert förstår så ASGARVADE vi ganska länge. Tyvärr så kan man kanske få garvet i halsen om det här händer på ett olämpligt ställe. Tack o lov hade polarn förståndet att ha ett par extra kängor med sig. Vi kunde hjälpligt spänna på ett par alpinjärn på kängorna med mjuk sula så klätterdagarna blev inte helt bortkastade!

Varning för slalompjäxor - i alla fall för dom som har några år på nacken!


Svar på hyr-frågan. Förrut kunde man hyra randonée pjäxor på Friluftsmagasinet i Stockholm. Nu är Friluftsmagasinet uppköpt av Naturkompaniet så jag vet inte om tjänsten finns kvar. Jag skulle också titta in hos Alpingaraget på Birger Jarlsgatan och se vad dom har för uthyrning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
r0pegun Hyra Isklättring Kangor? Isklättring 1
1200lle Hyra stegjärn och yxa i Sthlm Isklättring 1
Adventum Hyra av isklätterutrustning Isklättring 4
bushmaster84 hyra!!! Isklättring 1
westcoast isklätterskor Isklättring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.