Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne

Hetrz:
Tja, vi kanske alla har lite av en Hitler i oss.

Jag tycker ju förstås att det finns aktiviteter som denna som går ut över mänskligheten på ett omotiverat sätt, men självklart kan du tycka annrolunda.

Det betyder ju däremot inte att jag vill gasa ihjäl dig.
Jag tycker dock att det finns en gräns för vad som är vettigt, och en toppbestigning som den beskrivna låter onödig, och jag tror att de som gjort den inte uppskattar den på "rätt sätt". Oerhört subjektivt förstås.

Subjektivitet är en realitet, och åsiktsfrihet gillar jag. Det gjorde inte Adolf.
 
jag tycker det att visst ska dom kunna transpotera sig med maskinel hjälp från Kiruna till toppen.

Men det är ju det jag menade med i mitt senaste inlägg om att vi som bor i tält inte stämmer in på fjällstationen.

Man får ju inte tälta för nära, så nu förstår jag varför.
Men det är ju konstigt att vi får använda grupprummen,
NEJ nu är jag negativ snart är det jul och då ska vi vara snälla..........

Och snart kommer våren och då är vi där igen.
 
NUI; sa:
Jag är av den bestämda uppfattningen att det man får ut av något står i proportion till insatsen. Den fysiska och den psykiska. Människor med mycket pengar försöker tjuvkoppla det här genom att betala ruskigt mycket pengar för triviala saker. 25 tkr för ett par Gucci-skor, eller vad det kan vara. Men jag tror inte det funkar eftersom hjärtat är smartare än hjärnan när det gäller sådant här.

Jörgen
Masterecard har en reklam som visar alla dessa speciella situationer med slogan 'vissa saker är obetalbara, för allt annat fins det mastercard'.

När jag var 16 gick jag kungsleden och bilden som etsat sig fast när jag komm över Tjäktja passet är obetalbar. Efteråt har jag naturligtvis sett brantare pass högre berg djupare dalar ...

Man vill ju gära dela med sig av den lyckokänslan, men det går inte. Hjärtat är smartare än hjärnan. 'vi' är de som kan gå ut och yla åt fullmånen aldeles gratis, för 'de' andra finns det veckolutspaket.
 
Jag tycker mig ana en viss konservatism... att allt ska vara som det var när man själv vande sig vid det.

Själv ser jag inget problem med att göra vissa punkter lättillgängliga så länge det finns otillgängliga platser kvar för oss andra.

Om man bara ska kunna komma till Kebnekaise till fots så kan man ju dra det till sin spets och avskaffa landets alla skidliftar, eftersom man ju uppskattar åket mycket mer om man har gått uppför hela berget.
Och Egyptens pyramider ska man bara få se om man tar sig dit på kamelryggen, och man ska bara få fridyka ner till alla korallrev... osv.
 
BE NICE!!

Nordesjö; sa:
Jag tycker mig ana en viss konservatism... att allt ska vara som det var när man själv vande sig vid det.

Själv ser jag inget problem med att göra vissa punkter lättillgängliga så länge det finns otillgängliga platser kvar för oss andra.

Om man bara ska kunna komma till Kebnekaise till fots så kan man ju dra det till sin spets och avskaffa landets alla skidliftar, eftersom man ju uppskattar åket mycket mer om man har gått uppför hela berget.
Och Egyptens pyramider ska man bara få se om man tar sig dit på kamelryggen, och man ska bara få fridyka ner till alla korallrev... osv.


Åh Martin vad jag håller med dig istället för alla messerschmidtar som anser att "mitt sätt är rätt sätt".

Jag är så glad att jag nu är snart 35 år och inte tycker att alla andra måste vara som jag, göra som jag, se ut som jag, ha de rätta grejerna, dvs samma som jag.

Att dissa andras upplevelser för att de inte gör på "rätt sätt" är så otroligt naivt.
Det blir någon form av konservativ elitextremism. Endast om man bär så tungt att man kräks, i en päronformad ryggsäck, med svensktillverkade gummipjäxor (om man inte har sytt skinntofflorna själv)
är upplevelsen rik!

Var och en njuter väl på sitt sätt.

Helt Ok att säga att JAG skulle inte njuta av att flyga ända fram till toppen på Keb för att prestationen är viktig etc etc

Men säg inte att upplevelsen för någon annan är beroende på färdsätt, ansträngning etc.

Upplevelsen är unik för varje individ och för en viss person kan det ha varit fantastiskt att flyga helikopter och få se fjällens vidder från ovan samtidigt som någon annan njuter av att bära så tungt att man bara har sett sin kompis hälar efter en vecka i fjällen.

SLUTA DISSA ALLA SOM GÖR ANNORLUNDA!!!

VAR TOLERANT!!! GLÄDS ÅT ATT ANDRA HITTAT ETT SÄTT SOM GÖR DE GLADA!!! NJUT AV DITT EGET SÄTT, FÖR DIN EGEN SKULL.


KRAM NICLAS
 
Hahaha, sluta dissa de som tyckar annorlunda än du då!

Det mesta av det här handlar ju om huruvida man tycker olika och vilka uttryck detta kan ta sig. Att du tycker somliga är naiva är ju inte så annorlunda än att somliga tycker att vissa beteenden är oetiska.

För egen del hyllar jag s k spårlös färdsel och skulle kunna tänka mig att det kunde finnas regleringar i den riktningen... Fast det gör det ju redan, att kasta champagneflaskor i naturen är ju faktiskt olagligt. Men det kan man ju tycka är intolerant mot de som verkligen förstår att uppskatta sånt...
 
Mezzner; sa:
Hahaha, sluta dissa de som tyckar annorlunda än du då!

För egen del hyllar jag s k spårlös färdsel och skulle kunna tänka mig att det kunde finnas regleringar i den riktningen...

Jag dissar inte de som tycker annorlunda än mig. Var och en får tycka som den vill, men var och en är ansvarig för sin upplevelse ingen annans.

Om du sen vill läsa mitt inlägg som fan läser bibeln och fokusera på bortkastade champagneflaskor så är det din sak. Givetvis är olagliga saker inte tillåtna, men det var inte det mitt inlägg syftade på.

En ärligt menad fråga. Vad är spårlöst färdsel?

/ Niclas


[Ändrat av Niclas 2005-12-15 kl 16:49]
 
Spårlös färdsel är ett begrepp bland klättrare som de flesta klätterförbund etc. har "anslutit" sig till. Klättrare brukar faktiskt omge sig med rätt tjusiga etikdiskussionen och planer, även om det kanske är så att många är rätt flexibla i sin tolkning av detta.

Spårlös färdsel är precis vad det låter som, och nåt jag även allmänt försöker tillämpa under min vistelse i naturen (typ off-asfalt). Rätt enkelt, skräpa inte ned, skär inte av grenar till höger och vänster, gör inte eldstäder om det redan finns andra - och måste du göra nya så gör såna som försvinner fortast möjligt.

Det går att göra listan längre, och det går att ha olika fundamentalistisk inställning, men tänkvärt vilken ände man än börjar i.

Jag tycker också att man ska vara tyst, eller åtminstone inte "bullra" i onödan.

Allt detta tycker jag för att jag menar att jag inte har rätt att utsätta moder jord och mina medmänniskor för ett mindre häsynsfullt beteende.

Möjligen överdriver jag lite ibland också.
 
I see!

Jag håller med dig om den hänsynsfulla inställningen, även om den i praktiken är och måste vara tolkningsbar, eftersom väldigt få av oss kan efterleva den fundamentalistiska hållningen.

Men jag tycker att det är en bra princip som passar mig också, men jag har aldrig hört uttrycket förut.
Fast det kan ju bero på att jag inte klättrar.

Jag har däremot hört och läst:

Leave nothing but footprints, take nothing but photos.

som beskriver samma inställning

Tack för upplysningen.

/ Niclas
 
jo det var bra sakt

Hei MHZ jag har varti upp på norges högsta topp GALLHÖPIGGEN och GAUSTATOPPEN 4 gånger men jag tycker att det var en herlig grej for mig jag har alldrig jagat effter der det finns mycke folk, Jag er av den typen som vill leva primitivt på fjället ,
jag har lite fobi mot mycke folk det var derför att jag tycke att det var jobbigt när man kom inn till Kebnekajse ,men det var for att korta vägen enn bitt och så ont i benen haha det hör till,
Nei neste år nå då skal jag INTE gå via Kebnekajse Alldrig ,
mvh Alexander
 
Som synnerligen småaktig och irritabel person anser jag att den som lämnar efter sig bara så lite som oljud i andras öron, avgaser i deras näsor samt avfallsprodukter i deras vackra natur bör få sig en rejäl upptuktning. Men som sagt, jag är småaktig och irritabel av mig. ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
g-arnt Hvor i Sverige ... ? Fjällvandring 5
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
MarkusN Vad har ni i klädpåsen? Fjällvandring 18
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
carro74 Nöden har ingen lag?! Fjällvandring 57
tagge Norska siten etojm.com har gått i graven Fjällvandring 0
hellstrand Vibram FiveFingers någon som har vandrat i dessa??? Fjällvandring 15
Kalleryd Ni som har koll Fjällvandring 6
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
never Har Fjällkartan BD 2 försvunnit? Fjällvandring 1
hvk Kieronstugan har brunnit Fjällvandring 16
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
majjen Ni som har vandrat trepassleden... Fjällvandring 20
avslutat medlemskap1105 Har SJ lagt av helt med sittplatser på nattåg? Fjällvandring 5
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
thomast2 Har vi köpt rätt vandringskängor? Fjällvandring 10
matala-0 Har du erfarenheter av följande sträcka? Fjällvandring 2
avslutat medlemskap1105 Hur har det varit med mygg i år? Fjällvandring 13

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.