Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne

Rungá; sa:
Eliten är de som svettas omkring i skitdyra GTX och käkar poverbars, gnäller över att det finns andra i fjällen, faller förvånade omkull för att det finns folk som kör SKOTER på snön och att turister flyger i helikoptrar hit och dit ;-)

Jupp... "eliten" är de som gnäller över att det är finns turister på Kebnekaise fjällstation. De som kallar Kebnekaise för "Kebne'" eller "Keb'".

Själv säger jag "K'".
 
Folk i gemen håller sig ju till de rösade lederna (mellan fjällstugorna), vilka i Keb sammanfaller med massivets yttergräns (triangeln). Men ska man skoja runt i backarna inom själva massivet (bortom de rösade lederna och fjällstugorna) är påsken ju i allmänhet en meget förträfflig tid och rekommenderas varmt.
 
Jag har hört sägas att guiderna som leder toppturerna inte har den allra trevligaste attityden. Någon som vet säkert?
Beträffande att "alla" ska till Keb numera, så är det nog så. Jag känner några som aldrig hade vandrat mer än en halv dag, och som inte skulle kunna tänka sig att ligga i tält, men nog skulle de till Keb alltid. Flyg till Kiruna, buss till Nikka, flyg till Keb, mycket öl på kvällen, topptur med champagne på toppen (tomflaskan över kanten sen), mycket öl på kvällen, flyg till Nikka, buss och sen flyg tillbaka till sydsverige. Tre dygn, sen kunde de säga att de minsann varit uppe där.
Jag är kluven till detta, för de har ju åtminstone varit till fjälls, och dessutom gjort av med massor med pengar. Alternativet att vandra flera dagar, tälta och leva på pulvermat, det fanns ju inte.
 
Det kan vara ett ensidigt resonemang, men jag är inte kluven...
Jag tycker inte det där är en aktivitet som är försvarbar. Samma gäng kan gå på äventyrsbad i sin hemstad istället. Kanske lite prova-på klättring på inomhusvägg också.

På så sätt spar vi lite flygbränlse, slitage på fjällmiljön osv.

Jag brukar försöka motivera mina inlägg och se flera sidor av saker och ting. I det här fallet känns det dock som att jag inte behöver tänka efter.
Magen klarar av den logik som får mig att ta ställning denna gång.
 
Boludo; sa:
Jag är kluven till detta, för de har ju åtminstone varit till fjälls, ...

Det är iofs positivt att fler och fler upptäcker fjällvärlden och naturen.

Kruxet är att om man reser till Keb på det sätt du beskriver är det antagligen inte upplevelsen i sig som lockar.

Det de vill komma åt är att kunna s-ä-g-a att de varit på Keb. Tyvärr. Enbart fråga om jakt på "cool"-poäng.

MvH
Aina
 
Det jag själv tycker är det värsta är flaskan över kanten. En tom flaska är tydligen tyngre ner än en full upp - och de har inte ens vett att hålla tyst om det!
 
Boludo; sa:
Jag har hört sägas att guiderna som leder toppturerna inte har den allra trevligaste attityden. Någon som vet säkert?

Det är inget fel med attityden hos guiderna, tycker jag. Om man dock utsätts för horder av lustiga frågor såsom "Är det syrgas du har i slangen?" om en Camelbak, eller får rätta till klienter som försöker ta på sig stegjärnen med taggarna UPPÅT, etc etc ad infinitum, så är det inte så konstigt att man utvecklar en viss känsla för ironi, eller hur? :)

/P
 
Boludo; sa:
Det jag själv tycker är det värsta är flaskan över kanten. En tom flaska är tydligen tyngre ner än en full upp - och de har inte ens vett att hålla tyst om det!
Säg till dina bekanta att åka upp och hämta flaskan. Då har de något att komma med när de säger att de varit i Kebnekaise.

Raskesven- som inte varit vid fjällstation sedan mitten av 1970-talet, och inte tänker ta mig dit heller.
 
Nyordning

Mezzner; sa:
Det kan vara ett ensidigt resonemang, men jag är inte kluven...
Jag tycker inte det där är en aktivitet som är försvarbar. Samma gäng kan gå på äventyrsbad i sin hemstad istället. Kanske lite prova-på klättring på inomhusvägg också.

Eliten har alltså ensamrätt på landets högsta punkt.

Mezzner; sa:
På så sätt spar vi lite flygbränlse, slitage på fjällmiljön osv.

Är det bara denna typ av människor som flyger? Jag tror (och är säker på) att både en och annan med gediget friluftsintresse tar flyget uppåt i landet.

Mezzner; sa:
Jag brukar försöka motivera mina inlägg och se flera sidor av saker och ting. I det här fallet känns det dock som att jag inte behöver tänka efter.
Magen klarar av den logik som får mig att ta ställning denna gång.

Nej jag kan förstå avsaknaden på motivation, för att jag ska förstå så försöker jag tänka efter ordentligt, men det går inte.

En känd person som såg ner på annorlunda/oliktänkande, bedrev ett krig 1939-1945, han hade inte heller några klara motiv till varför han såg ner på en viss sorts människor.

Ni som ställer er negativa till dessa människor i fjällvärden, tycker ni det borde finnas någon typ av lag gällande vilka som får vistas i fjällvärlden, liknande apratheid ?

Det är dock helt förkastligt att kasta flaskan sådär, sådant blir jag arg av.
 
skoter er inte bra for naturen

ja jag holder med dig det är synn att en skal tampas med skotrar der och så men det är jo så allt skal va häftigt eller ???
I norge är det jätte hård lagar ang skotrar och det är bra
Så skulle det även vara här i sverige eller ??????
tack o hei
 
Boludo; sa:
Beträffande att "alla" ska till Keb numera, så är det nog så. Jag känner några som aldrig hade vandrat mer än en halv dag, och som inte skulle kunna tänka sig att ligga i tält, men nog skulle de till Keb alltid. Flyg till Kiruna, buss till Nikka, flyg till Keb, mycket öl på kvällen, topptur med champagne på toppen (tomflaskan över kanten sen), mycket öl på kvällen, flyg till Nikka, buss och sen flyg tillbaka till sydsverige. Tre dygn, sen kunde de säga att de minsann varit uppe där.

Jag tror att de mest är att beklaga genom att de fuskat bort något som kunde varit en stor upplevelse.

Jämför med Fredriks beskrivning av hans och sonen Antons toppbestigning och reflektioner på toppen:
http://goto.glocalnet.net/ab12cd34/keb05/index.html
Visa den för "flaskbarnen" och fråga om deras upplevelse vara lika oförglömlig. Och strunta i vad de svarar, någonstans bakom pannbenet kan det börja hända saker...

Jag är av den bestämda uppfattningen att det man får ut av något står i proportion till insatsen. Den fysiska och den psykiska. Människor med mycket pengar försöker tjuvkoppla det här genom att betala ruskigt mycket pengar för triviala saker. 25 tkr för ett par Gucci-skor, eller vad det kan vara. Men jag tror inte det funkar eftersom hjärtat är smartare än hjärnan när det gäller sådant här.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
g-arnt Hvor i Sverige ... ? Fjällvandring 5
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
MarkusN Vad har ni i klädpåsen? Fjällvandring 18
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
carro74 Nöden har ingen lag?! Fjällvandring 57
tagge Norska siten etojm.com har gått i graven Fjällvandring 0
hellstrand Vibram FiveFingers någon som har vandrat i dessa??? Fjällvandring 15
Kalleryd Ni som har koll Fjällvandring 6
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
never Har Fjällkartan BD 2 försvunnit? Fjällvandring 1
hvk Kieronstugan har brunnit Fjällvandring 16
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
majjen Ni som har vandrat trepassleden... Fjällvandring 20
avslutat medlemskap1105 Har SJ lagt av helt med sittplatser på nattåg? Fjällvandring 5
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
thomast2 Har vi köpt rätt vandringskängor? Fjällvandring 10
matala-0 Har du erfarenheter av följande sträcka? Fjällvandring 2
avslutat medlemskap1105 Hur har det varit med mygg i år? Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.