Huvor

Jag läste för ett tag sedan att de engelska märkena gjorde bättre huvor än de amerikanska tack vare att de har bedrövligare väder, regn (från sidan) tack vare att det blåser så. Täcker mer helt enkelt. Men då har vi ju Klättermusen, och kanske andra att lägga till.

Någon som har erfarenhet av detta, eller är det väldigt generalisering av problemet?
 
Amerikanska märken kan göra bra huvor men väljer av någon anledning att inte göra det.
Den bästa huvan jag sett sitter på en jacka från Marmot och består av två långa aluminium plattor som kan bilda en riktig stormstrut och vikas in delvis eller helt. Med glasögon tycker jag den är smidigare än klättermusens huva.

Men generellt kan man säga att amerikanska tillverkare gör enklare, lättare och inte lika stormsäkra huvor.
 

avslutad210712

Gäst
Har en amerikansk jacka där huvan är ett rent skämt. Enda sättet att kunna se ut är att ha på sig en keps under som gör att inte huvan ramlar ner för ansiktet. Har två Tierra-jackor med riktigt bra huvor även för vinterbruk. Har en ITAB-jacka där huvan inte skyddar ansiktet för fem öre vilket på vintern skulle kunna bli riktigt illa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
0399 Arcteryx huvor Kläder 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.